شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۷۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

از تولیدکنندگان زیرزمینی ظرف یکبار مصرف نخرید/ نوشیدن چای در لیوان‌های شفاف ممنوع

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: فروشندگان باید از تولیدکنندگان دارای پروانه ساخت، ظروف یکبار مصرف را خریداری کنند.

سمیره صباح معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ؛ سمیره صباح معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه از سلامت بودن محصولات یکبار مصرف آگاه شوند و درج نشان سازمان غذا و دارو بر این محصولات به کجا رسید؟ اظهار کرد: در حال حاضر این امکان وجود ندارد که نشان سازمان غذا و دارو بر روى محصولات درج شود و فقط فروشندگان و عرضه کنندگانى که محصولات را به طور عمده خریداری می‌کنند می‌توانند با توجه به پروانه ساخت از سلامت بودن محصول اطمینان حاصل کنند.
 
وی افزود: قرار بود بر روی محصولات یکبار مصرف نشان سازمان غذا و دارو درج شود، اما تولیدکنندگان اظهار داشتند که چون این ظروف در قالب‌های خاص و با دمای بالا تولید می‌شوند امکان درج نشان سازمان غذا و دارو بر روی محصولات میسر نیست.
 
صباح با اشاره به تولید ظروف یکبار مصرف گفت: تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف موظف هستند که پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو بگیرند، زیرا وقتی مواد غذایى داغ در ظروف ریخته می‌شود واکنش‌هایى با مواد داخل ظروف ایجاد می‌کنند که در صورت استفاده از مواد غیرمجاز خطر سرطانزا بودن غذای مصرفی در این ظروف وجود دارد.
 
وی ادامه داد: وقتی ظروف یکبار مصرف پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو بگیرند مواد اولیه و فعل و انفعالات آن در نتیجه ریختن موادغذایی داغ مورد بررسی قرار گرفته و سپس پروانه ساخت داده می‌شود البته برخی تولیدکنندگان زیرزمینی و کارگاهی اقدام به تولید ظروف یکبار مصرف از مواد نامرغوب کرده که سلامت این ظرف‌ها مورد تایید نیست.

صباح عنوان کرد: عرضه کنندگان و عمده فروشان ظروف یکبار مصرف باید از تولیدکنندگان که پروانه ساخت دارند محصولات را خریداری کنند، چون تولیدکنندگان روی بسته بندی باید آرم سازمان غذا و دارو را درج کنند و سلامت بودن ظروف مورد تایید است و عمده فروشان و عرضه کنندگان به سیب سلامت بر روی محصولات و شماره پروانه توجه داشته باشند و این محصولات را براى عرضه به مردم خریدارى کنند.
 
معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و داروبه خرید آش و حلیم و مصرف چای در ظروف یکبار مصرف در ماه رمضان اشاره کرد و یادآور شد: استفاده از ظروف نیمه شفاف و گیاهی برای حلیم و آش اشکال ندارد، اما پس ازخریداری در اولین فرصت آن را به ظرف دیگری منتقل کرده و از مصرف چای، آش یا نوشیدنی داغ در ظروف یکبار مصرف شیشه اى و شفاف خودداری شود، زیرا به دلیل واکنش‌های آن با موادغذایى داغ خطر سرطانزا بودن آن‌ها وجود دارد./  باشگاه خبرنگاران جوان
(شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها