سه شنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۱۶۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

آغاز برداشت خرما در هرمزگان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: برداشت خرما (رطب) از سطح 37 هزار هکتار از نخلستان های استان آغاز شد.

مسعود گرگیج روز سه شنبه در بازدید از نخلستان های بندعباس افزود: به دلیل اصلاح نخلستان های فرسوده، تغذیه مناسب و توسعه کشت ارقام تجاری پیش بینی می شود امسال 150 هزار تن خرما در استان برداشت شود که این میزان نسبت به مد مشابه پارسال پنج درصد افزایش دارد.
وی بیان داشت: فصل برداشت خرما در هرمزگان با رقم آلمهتری در خرداد ماه شروع و با چیدن خرمای پیارم در آبان ماه ادامه می یابد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارکرد: مرداسنگ، خاصویی، برهی، مجول، کریته، پیارم، زاهدی، شاهانی و دیری از مرغوب ترین ارقام خرما در هرمزگان هستند.
گرگیج خاطرنشان کرد: در سال حدود 10هزار تن خرما به ارزش 40 میلیون دلار از هرمزگان به کشورهای مختلف از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا، روسیه، کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه یکی از عواملی که در صادرات نقش مهمی دارد بحث فرآوری و صنایع بسته بندی و تکمیلی است، در سال اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال در راستای ایجاد صنایع فرآوری و تکمیلی؛ جذب سرمایه گذار را در دستورکار این سازمان قرار دارد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: توسعه کشت ارقام تجاری خرما از جمله پیارم و مجول به دلیل بازار پسندی و امکان رقابت پذیری در بازارهای جهانی و اصلاح نخلستان های درجه 2 از مهم ترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در طول برنامه ششم است.
گرگیج افزود: در استان بیش از 20هزار هکتار نخلستان درجه 2 است که نیاز به بازسازی و اصلاح دارند.
52 رقم خرما در هرمزگان وجود دارد که برخی ارقام درجه یک آن، شامل پیارم، زاهدی، خاصویی، کریته و مرداسنگ و ارقام درجه 2 نیز شامل زرک، آل مهتری، بردییال و حلو است.
هرمزگان رتبه پنجم تولید خرما و دوم سطح زیرکشت نخلستان های کشور را به خود اختصاص داده است.
(سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶) ۱۴:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها