پنج شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۱۶۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

راه اندازی نمایندگی استاندارد و مراکز حلال ایران در ارمنستان

ایجاد دفاتر استاندارد و مراکز عرضه محصولات و تولیدات غذای حلال ایران در ارمنستان و فعال کردن همکاری های بانکی و بیمه ای دو کشور در مذاکرات معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت با وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان بررسی شد.

 سورن کارایان در مذاکرات با خسروتاج رئیس هیات ایرانی که با حضور سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ایروان برگزار شد، ضمن تبریک برگزاری انتخابات، حضور گسترده مردمی و انتخاب دوباره حسن روحانی، تعیین و تبیین راهکارهای افزایش حجم تجارت بین دو کشور را خواستار شد و تاسیس شرکت های مشترک را در این باره کارآمد خواند.
کارایان در ادامه، عضویت ارمنستان در اتحادیه اورآسیا را که تنها کشور دارای مرز زمینی با ایران در این تشکل اقتصادی است، زمینه مناسبی برای افزایش و توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی و همچنین منطقه ای دانست که به افزایش صادرات کالاهای ایرانی به اروپا نیز کمک زیادی خواهد کرد.
وی همچنین واردات ادوات و ماشین آلات کشاورزی ایرانی به ارمنستان را خواستار شد.
خسروتاج نیز در این دیدار با استقبال از تنظیم برنامه افزایش روابط دو کشور، آمادگی وزارتخانه صنعت و سازمان توسعه تجارت را برای همکاری در این بخش اعلام کرد.
معاون وزیر صنعت همچنین با گسترده خواندن فرصت های تجاری و واردات صادرات بین دو کشور بر ضرورت بررسی راهکارهای توسعه همکاری های در این حوزه تاکید و شرایط صدور مجوزهای ورود کالاهای خارجی به ایران را بیان کرد.
سجادی نیز با محوری خواندن جایگاه این وزارت در اجرای برنامه های توسعه ای ایران و صادرات و واردات، گفت که با توجه به مسئولیت وزارت خانه های صنعت جمهوری اسلامی و همچنین توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان و اسناد امضا شده در جریان دیدار سران دو کشور، افق بسیار روشنی در ارتقای سطح همکاری های اقتصادی وجود دارد.
تهران و ایروان که روابط بسیار نزدیک سیاسی دارند، از دی ماه سال گذشته پس از سفر روحانی رئیس جمهوری اسلامی به ایروان، مذاکره با سرژ سرکیسیان همتای ارمنستانی و امضای چندین سند همکاری، اجرای برنامه های مختلفی را برای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری و افزایش سطح ارزش مبادلات بین دو کشور را در دستور کار دارند.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.
ارمنستان همراه روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارند و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با ایران برنامه همکاری های گسترده تجاری و اقتصادی را تنظیم کرده است، جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه 2015تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند. / ایرنا
(پنج شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها