چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۶۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پایان چین بهاره برگ سبز چای در شمال کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان چای گفت: عملیات چین بهاره برگ سبز چای از باغ های شمال کشور با 9 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، پایان یافت.

خیرالله امیری  افزود: با پایان چین بهاره، بیش از 44 هزار و 300 تن برگ سبز به ارزش اقتصادی 10 هزار و 40 میلیارد ریال از باغ های چای گیلان و مازندران برداشت شده که این میزان برگ سبز نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 9درصد افزایش نشان می دهد.
وی اظهار داشت: 75درصد از برگ سبز تحویلی چایکاران به کارخانه های چایسازی، درجه یک و رقم کیفی را تشکیل می دهند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان چای با اشاره به اینکه چین بهاره مرغوب ترین و کیفی ترین چای ایران محسوب می شود، گفت: امسال به گونه ای برنامه ریزی شده که چایکاران، برگ سبز کیفی را به کارخانه ها تحویل دهند و در صورت رعایت اصول بهزراعی و برداشت صحیح، چایکاران می توانند در طول فصل برداشت، برگ سبز درجه یک تحویل دهند.
به گفته امیری، سالانه سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه برگ سبز چای از باغ های شمال انجام می شود که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه ، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه از شهریور و مهرماه آغاز می شود.
وی گفت: با توجه به وضعیت مساعد جوی و استقبال خوب از چای تولید داخل، پیش بینی می شود که کشاورزان در تابستان نیز برداشت مناسب برگ سبز داشته باشند.
معاون سازمان چای اضافه کرد: با واریز مبلغ افزون بر 26 میلیارد ریال از مطالبات چایکاران تا روز گذشته به حساب عابر بانک سپه آنان ، در مجموع مطالبات واریز شده در فصل زراعی جاری، بیش از 482 میلیارد ریال شده است.
شورای عالی اقتصاد ، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 را به میزان 26 هزار و 242 ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه 2 را 14 هزار و 695 ریال تعیین کرده که هفت درصد بیشتر از سال گذشته است.
سال گذشته 139 هزار و 228 تن برگ سبز چای شامل 29 درصد درجه یک، از باغ های گیلان و مازندران برداشت شد که از این میزان، 31 هزار تن چای خشک بدست آمد.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور، در این شهرستان استقرار دارد.
(چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۵:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها