دوشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۶
۰۷:۳۶

حامیان فودنا

یکساله (شهریور94)

آگهی بازرگانی B

آگهی بازرگانی A

پخش و توزیع مواد غذایی میثاق

تبلیغات متنی

مولتی وک خاورمیانه
بهترین راه حل برای بسته بندی محصولات به شما بزرگترین تولید کننده دستگاه های بسته بندی ترموفرمینگ در دنیا تولید کننده ماشین آلات بسته بندی ترموفرینگ ، تری سیلر، فرم شرینک ،مولتی فرش (اسکین) ، توزین اتوماتیک ، کیسه ای ، عمودی ---- ارایه دهنده فیلم های بسته بندی سخت و نرم و اسکین و شرینک شامل: /PE/CPET/PET/OPA/PA/CPP/OPP/PP …
http://www.multivac.ae/
سی دی اطلاعات شرکت های صنایع غذایی
بانک اطلاعات صنایع غذایی ایران شامل بیش از 1200 واحد فعال + اطلاعات کتاب نمایشگاه های اگروفود تهران + شیرینی و شکلات تهران +صنایع غذایی استان مازندران - 09212681145
http://www.foodna.ir/

نیازمندیهای صنعتی

همکاری در فروش و بازاریابی
http://www.foodna.ir/fa/home
سالنامه 1395 صنایع غذایی ایران
http://foodna.com/

گفتگو

گفتگو با محمدصادق مروارید، مدیر عامل شرکت نان قدس رضوی:
نان قدس رضوی از گذشته، حس وطعم زیبا و ماندگاری داشته که هنوز برای آحاد زائران رضوی و مسافران مشهد مقدس آشناست، مجمموعه ای که محصول‌هایش در مواردی به ع...
پنج شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
 [تعداد بازدید:364]

تغذیه و سلامت

معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان تاکید کرد: تولیدکنندگان مواد غذایی باید سلامت محصولات خود را جدی بگیرند...  [تعداد بازدید:215]
معاون بهداشت وزیر بهداشت از کاهش ۷۵ درصدی سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال ایرانی خبر داد و گفت: تکلیف ما در حوزه سلامت م...  [تعداد بازدید:194]

خبر نمایشگاهی

پیش نشست علمی و تخصصی اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال
حجت‌الاسلام سیدمحمود طباطبایی، دبیر کمیته اولین همایش فرآورده‌های حلال در پیش ن...
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
 [تعداد بازدید:165]
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: جشنواره رستوران محبوب گامی برای اهمیت جایگاه ص...
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
 [تعداد بازدید:135]

یادداشت روز

یادداشت از حجت اله جابری (انصاری)
این روزها به هر وزیر معاون وزیر، مدیر کل یا مسئول دولتی می گویی چه کار کرده ای، ...
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۹:۲۶
 [تعداد بازدید:577]
یادداشت از مهدی احمدی لفورکی
از دید بسیاری از فعالان صنفی کم‌توجهی به اتحادیه‌ها و اصناف در برنامه ششم توسعه ...
یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۴۸
 [تعداد بازدید:142]
 صفحه ۱ از ۲   ۲   بعدی » 

پربازدیدترین صفحات

استخدام، مواد اولیه، ماشین آلات، صادارت و واردات و انواع نیازمندیهای صنایع غذایی ایران
اعطای نمایندگی انحصاری محصولات غذایی از شرکتهای معتبر بین المللی

جعبه ابزار کاربران


پاسکاری تنظیم بازار بین دو وزارتخانه/ مسئولیت گرانی را به گردن مصرف‌کننده می‌‌اندازند

۱۵:۱۳ (چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶)
اخبار مرتبط
» راه حل افزایش کیفیت نان چیست؟/گرانی نان یا حمایت مضاعف از سوی دولت
» انحصار علت گرانی ذرت است/ آغاز اصلاح قیمت
» خسارت سیل عامل اصلی گرانی پیاز / قیمت ها به زودی باثبات می شود

وقتی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید، مسئول تنظیم بازار در خرده‌فروشی‌ها وزارت صنعت و سازمان حمایت است و آنها هم علت اغلب گرانی‌ها را حاصل عملکرد وزارت جهاد کشاورزی عنوان می‌کنند، آخر سر مسئولیت گرانی به گردن مصرف‌کننده می‌افتد.

با اجرای قانون «تمرکز وظایف بخش کشاورزی» و جدا شدن وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وظایف در سال 92 به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد.

براساس بند «الف» قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی «تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه‌وش، روغن و دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند، شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزیان شامل شیر و فرآورده‌های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و نیز پیله‌ابریشم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود». 

اما بعد از به اجرا در آمدن قانون مذکور متولی امر تنظیم بازار به حلقه گمشده‌ای تبدیل شد، به طوری که  هر بار که یکی از کالاهای کشاورزی و اساسی فوق در بازار گران می‌شود، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از وزیر جهاد کشاورزی گرفته، تا وزرا و سایر مسئولان این وزارتخانه می‌گویند، ما مسئول کنترل قیمت‌ها در سطح خرده‌فروشی‌‌ها نیستیم و تنظیم بازار فقط در مرحله تأمین، تولید و توزیع برعهده ماست و گرانی کالا در سطح بازار به ما مربوط نمی‌شود و متولی نظارت بر قیمت در سطح خرده‌فروشی‌ها وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است.

از آن طرف هم مسئولان وزارت صنعت هر وقت دلیل گرانی یکی از این کالاها در بازار از آن‌ها سوال می‌شود، اغلب یک پاسخ دارند و اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار است و مسئولیت تنظیم بازار بر عهده ما نیست و کاهش تولید، عدم تأمین به موقع، عدم واردات به موقع و ... باعث گرانی شده که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار باید پاسخگو باشد. 

به هرحال آنچه مسلم است تنها مصرف کننده است که باید مسئولیت گرانی را بپذیرد، چرا که اگر کالایی گران شد یا باید از خرید آن امتناع کند و یا باید به هر ترتیبی که شده پول بیشتری بپردازد و آن کالا را خریداری کند.

این پاسکاری و نپذیرفتن مسئولیت گرانی کالا‌ها و محصولات کشاورزی در بازار بین دو وزارتخانه به جایی رسید که علت گرانی گوشت قرمز در ماه‌های اخیر که هنوز هم ادامه دارد و در بازار به بیش از 40 هزار تومان رسیده به گردن باران هم افتاد، به طور که یکی از فعالان کشتارگاه تهران چندی پیش و با افزایش قیمت گوشت قرمز به خبرنگار فارس اذعان داشت که از وقتی بارندگی‌ها افزایش یافته و مراتع سرسبز شده‌اند، مال‌داران ترجیح می‌دهند تا گوسفندان خود را عرضه نکرده و آن را پرواربندی کنند و اگر گله‌داری هزار رأس گوسفند داشته باشد و هر گوسفند 10 کیلوگرم گوشت بیشتری داشته باشد، سود سرشاری را نصیب مال‌دار می‌کند. 

همانطور که بیان شد مسئولان وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با گرانی کالا در سطح خرده‌فروشی‌ها مدام پاسخ‌هایی تکراری ارائه می‌کنند، یعنی وزارت جهاد کشاورزی تأکید دارد که کنترل قیمت در سطح خرده‌فروشی‌ها را عهده‌دار نیست و وزارت صنعت هم در صورت گرانی یک کالا  همواره مدعی است که طبق قانون تمرکز وظایف تنظیم بازار بخش کشاورزی را عهده‌دار نیست و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر تنظیم بازار به موقع کالا مذکور را تأمین نکرده و کالا گران شده است.

با این وجود باز علت گرانی را از یکی از مقام‌های مسئول وزارت صنعت پیگیری کردیم که وی با تأکید بر اینکه نامش فاش نشود، به ارائه توضیحاتی پرداخت. 

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابتدا به گرانی فصلی گوجه‌فرنگی اشاره کرد و گفت: گرانی یک ماه پیش گوجه فرنگی یک گرانی فصلی بود که هر سال هم تکرار می‌شود، زیرا در این ایام، تولید گوجه‌فرنگی کاهش می‌‌یابد و اگر این محصول در خرده‌فروشی‌ها با قیمت بالایی عرضه می‌شود، خرده فروش‌ها مقصر نیستند، بلکه فصل و تولید کم مقصر است.

وی بیان داشت: در مورد برخی محصولات کشاورزی مثل پیاز و سیب‌زمینی هم گرانی یک سال در میان است، یعنی هر وقت پیاز گران می‌شود، سال دیگر مجدد کشاورزان این محصول را برای اینکه سودی بیشتری عایدشان شود کشت می‌کنند و اتفاقا در اینجا با افزایش کشت سیب‌زمینی ارزان و در مقابل از آنجا که کشت پیاز به علت افزایش کشت سیب‌زمینی کمتر شده این محصول گران می‌شود. این محصول در بازار گران می‌شود و سال بعد هم عکس این اتفاق می‌افتد و پیاز گران می‌شود. 

این مقام آگاه در وزارت صنعت بیان داشت: بنابراین گرانی سیب‌زمینی و پیاز هم به میزان تولید و عدم برنامه‌ریزی برای کشت آن بستگی دارد. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی اعتقاد بر این است که بین قیمت خرید محصول از کشاورز و قیمتی که محصول به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اختلاف زیادی وجود دارد گفت: اگر چه تخلف در سطح خرده فروشی‌ها را در رابطه با گران‌فروشی و همچنین اختلاف قیمت عرضه از جنوب تهران تا شمال را انکار نمی‌کنم، اما واقعیت این است که بیشتر مشکلات به قبل از سطح عرضه برمی‌گردد. 

این مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: از آنجا که بارفروشان میدان اغلب محصولات کشاورزان را به صورت سلف خریداری می‌کنند، بنابراین گاها آنها تصمیم می‌گیرند که روزانه چقدر از این محصول را به میدان وارد کنند و تا حدود زیادی آنها قیمت‌ها را کنترل می‌کنند، بنابراین چون این موضوع هم به امر عمده فروشی اختصاص دارد، وزارت جهاد کشاورزی باید بر این بخش نظارت کند. 

وی افزود: وظیفه تولید، صادرات، واردات و کشتار دام تا قبل از اینکه گوشت به خرده فروش یا همان قصابی برسد، به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. 

این مقام آگاه در وزارت صنعت بیان داشت: اما در این بخش هم عمده مشکلات به قبل از خرده‌فروشی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه گرانی گوشت دلایل متعددی دارد، گفت: گاهی صادرات دام علت گرانی است و گاهی هم به موقع وارد نکردن علت گرانی می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: علت گرانی شکر در سال 95 هم صدور دیر هنگام مجوز واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی بود.

وی با تأکید بر اینکه بین آمار و برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی از تولید و مصرف درست نیست، گفت: به عنوان مثال بین نیاز کشور به برنج بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 500 هزار تن اختلاف وجود دارد، وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف را حدود 30 کیلوگرم برآورد می‌کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم حدود 35 کیلوگرم برآورد کرده است. 

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بنابراین وقتی سرانه مصرف 30 کیلوگرم برآورد می‌شود و براساس آن نسبت به واردات اقدام می‌شود، طبیعی است که برنج هم گران می‌شود. 

وی افزود: از گذشته همین‌طور بود و دوستان ما در وزارت جهاد کشاورزی آمار و اطلاعات کافی ندارند و فکر می‌کنند که اطلاعات دارند. 

این مقام آگاه در وزارت صنعت معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که چگونه ممکن است یک وزارت‌خانه آمار مصرف را نداشته باشد، برچه اساس به این موضوع تاکید دارید، گفت: این موضوع برای آنها مهم نبوده است؟! وزارت جهاد کشاورزی سیستمی است که آمار و اطلاعات تولید و مصرف را برای آن‌ها جمع‌آوری کند، ندارد. 

وی افزود: با توجه به اینکه سیستم آمار و اطلاعات ما دقیق است 90 درصد کمبودها و گرانی‌ها را پیش از وقوع به وزارت جهاد کشاورزی اطلاع میدهیم. 

وی با بیان اینکه تخلف در بین اصناف هم وجود دارد، گفت: متاسفانه بازرسی از اصناف هم از آنجا که به خود اتاق اصناف سپرده شده، خوب انجام نمی‌شود. 

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به جمعیت 80 میلیونی مصرف‌کننده گاهی اوقات باید رفاه مصرف کننده را به تولید ارجحیت داد و نباید به هر قیمتی جلوی واردات را گرفت.

وی افزود: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید بپذیرند که مسئولیت جدید نیازمند تشکیل ساختار جدید است.

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  

آخرین اخبار