چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۱۶۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

موردی از تب کریمه کنگو در استان تهران گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان تهران، گفت: با پایش‌های مناسبی که در استان تهران انجام شده تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در این استان گزارش نشده است

سید اصغر برایی‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران در محل اداره کل دامپزشکی استان تهران، گفت: با پایشی که در جمعیت دامی و مراکز عرضه دام در استان تهران انجام می‌شود خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران مشاهده نشده است.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان 50 اکیپ نظارت در سطح استان تهران از مراکز عرضه مجاز و غیرمجاز دام نظارت می‌کنند و با واحدهایی که شرایط بهداشتی را رعایت نکنند برخورد صورت می‌گیرد.

برایی‌نژاد افزود: مردم در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی دام و طیور با سامانه 1512 تماس بگیرند و موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران درمورد آمار نظارتی، گفت: در سال 95، نزدیک 90 هزار بازدید از مراکز عرضه دام انجام شده و حدود 850 هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی دام ضبط شد که شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، و دیگر مواد خوراکی مانند جگر و کله‌پاچه بوده است که از این رقم 730 هزار کیلوگرم معدوم شده و پرونده متخلفان به مراجع قضایی ارسال شد. همچنین 210 واحد غیرمجاز عرضه دام و فرآورده‌های آن پملب شد.

وی افزود: حدود 15 هزار مورد بازدید در سال جاری از مراکز عرضه دام انجام شده که 73 هزار کیلوگرم فراورده ضبط شد، 31 هزار کیلوگرم معدوم شده و 132 پرونده قضایی تشکیل شد و 22 مرکز غیرمجاز نیز پملب شد.

برایی‌نژاد درمورد بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، گفت: این بیماری از منشا ویروس و از طریق تماس مستقیم با دام زنده و یا از طریق گزش کنه به انسان منتقل می‌شود که علامت این بیماری در حیوانات اهلی و وحشی یک تب زودگذر بوده و به سختی قابل تشخیص است اما اگر بر اثر تماس انسان با ترشحات دام مبتلا انجام شود در جمعیت انسانی بسیار خطرناک است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران، افزود: به مردم توصیه می‌شود اولاً گوشت و فرآورده‌های دامی را از مراکز مجاز زیر پوشش سازمان دامپزشکی تهیه کنند که در این مراکز گوشت پس از ذبح دام گوشت در مدت 24 ساعت در سردخانه نگهداری می‌شود که باعث از بین رفتن ویروس احتمالی می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: برای جلوگیری از سرایت سایر بیماری‌های مشترک انسان و دام شیر خام را جوشانده و به مدت 10 تا 20 دقیقه در حالت جوش نگه داشته و سپس مصرف کنند و حتی‌الامکان از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه و استرلیزه استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران، گفت: در صورتی که دامی مبتلا به بیماری تب کریمه باشد ممکن است از طریق گوشت تازه که دارای خون است و از راه زخم دست انسان منتقل شود که در این زمینه توصیه می‌شود برای ذبح دام حتما از دستکش، عینک و ماسک استفاده شود تا موجب انتقال ویروس به انسان نشود.

برایی‌نژاد همچنین درمورد مراقبت از جمعیت دامی، گفت: برای جلوگیری از این بیماری در استان تهران 3 هزار لیتر سم برای دام‌های روستایی استان تهران تهیه شده و 450 هزار رأس دام سمپاشی شده و در سال جاری نیز 2 میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام با سمپاشی ضدعفونی شده و تا الان مورد مثبتی از جامعه انسانی در استان تهران از بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است.

وی درمورد تعداد جمعیت دامی در استان تهران، گفت: 350 هزار دام سنگین شامل گاو و گوساله و 750 هزار دام سبک در دامداری‌های سنتی و صنعتی در ا ستان تهران وجود دارند که خوشبختانه 70 درصد آنها در واحدهای صنعتی نگهداری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران، افزود: مردم جگر گوسفند را حتی‌الامکان به صورت پخته مصرف کنند و از خوردن جگر خام و نیم پخته خودداری نمایند.

وی درمورد جابجایی دام عشایر در تهران، گفت: ییلاقات فیرزوکوه، دماوند و شمیرانات هر ساله میزبان دام عشایر بوده و امسال با هماهنگی انجام شده اکیپ‌های دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری اقدام به واکسن دام عشایر به صورت رایگان می‌کنند و واکسن‌های استراتژیک به دام‌های عشایر تزریق می‌‌شود.

برایی‌نژاد گفت: این اکیپ‌ها از روز شنبه 12 خرداد در محل تردد دام‌های عشایر مستقر می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران همچنین تاکید کرد: هیچ نوع بیماری مشترک انسان و دام در هیچ نقطه استان تهران شیوع پیدا نکرده و دامداری‌های صنعتی تحت پوشش پایش مداوم و دوره‌ای قرار می‌گیرند.

برایی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر نظارت بر جایگاه‌های غیرمجاز عرضه دام گفت: برابر ماده 55 قانون شهرداری‌ها جمع‌آوری مراکز غیرمجاز دام برعهده شهرداری‌ها است و در این راستا 4 نقطه در مناطق 1، 4، 15 و 18 تهران برای ذبح بهداشتی دام و با نظارت دامپزشک پیش‌بینی شده است.

وی در پایان تاکید کرد: مردم برای خرید دام و فرآورده‌ها دامی از مراکز مجاز و تحت پوشش سازمان دامپزشکی اقدام کنند و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکان و مسئولان وزارت بهداشت را رعایت نمایند./

(چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها