سه شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۱۵۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

فرجام روزگار ناخوش دامداران به کجا رسید؟/قیمت شیرخام، بزرگترین مشکل صنعت لبنیات

با توجه به تخصیص مشوق صادراتی به کارخانه های لبنی، دامداران انتظار دارند که بهای نرخ خرید شیر خام افزایش یابد.

گرچه صنایع لبنی طی سال‌های گذشته با افزایش ندادن نرخ خرید شیر خام بی مهری فراوانی به دامداران کردند، اما بار‌ها قیمت محصولات خود را قانونی و غیر قانونی افزایش دادند.

البته ناگفته نماند که کارخانه‌های لبنی پایین بودن قدرت خرید خانوار و نبود بازارهای هدف را بهانه اصلی سرپیچی از اجرای مصوب نرخ شیر خام اعلام کردند.

حال انتظار می‌رود که بعد از گذشت سال‌ها کشمکش برسر اختصاص یارانه صادراتی لبنیات و تحقق این امر در شرایط کنونی کارخانه‌های لبنی به وعده‌های خود عمل کنند چرا که چرخه گرانی تورم و هزینه‌های بالای تولید در مقابل دامداران قد علم کرده است.

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: با پرداخت مشوق صادراتی و خروج مازاد انتظار می‌رود که نرخ خرید شیر خام از دامداران دستخوش تحولات مثبت قرار گیرد.

به گفته وی در شرایط کنونی حداقل نرخ خرید شیر خام از دامداران ۱۰۵۰ و حداکثر ۱۲۰۰ تومان است.

مقدسی ادامه داد: طی چند ماه اخیر کارخانه‌ها به بهانه عدم صادرات محصولات لبنی به بازارهای هدف به طور متوسط نرخ خرید هر کیلو شیر را ۵۰ تا ۱۰۰ تومان کاهش دادند که با تخصیص مشوق صادراتی، انتظار می‌رود کارخانه‌ها به وعده خود عمل نمایند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران نرخ تمام شده هر کیلو شیر خام را هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که علی رغم گذشت سه سال از اعلام نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومان کارخانه‌های لبنی نه تنها نرخ را افزایش ندادند، بلکه به بهانه‌های مختلف اقدام به کاهش قیمت کرده اند.

وی تصریح کرد: سالانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتن شیر خام در کشور تولید می‌شود که در صورت صادرات ۱۰ درصد از این میزان، دیگر با مازاد تولید شیر خام در داخل مواجه نیستیم که با وجود تخصیص مشوق صادراتی انتظار می‌رود که این امر تحقق یابد.

کارخانه های لبنی تَن به افزایش نرخ شیر خام نمی‌دهند

حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه نرخ شیر خام طی دو سال اخیر روبه کاهش است، اظهار داشت: طی یک هفته اخیر برخی برندهای لبنی مجدداً به بهانه پروتئین شیر اقدام به کاهش ۶۰ تومانی قیمت کردند.

وی با انتقاد از افزایش هزینه‌های خوراک دام افزود: با توجه به افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی قیمت جو و ذرت باید گفت که در صورت عدم افزایش نرخ خرید شیرخام صنعت دامداری به ورطه نابودی کشیده خواهد شد.

به گفته نعمتی حداقل نرخ خرید شیرخام از دامدار ۸۰۰ و حداکثر هزار و ۲۵۰ تومان است.

رئیس اتحادیه دامداران ادامه داد: طی سه سال اخیر علاوه بر عدم افزایش نرخ شیر خام، کارخانه‌های لبنی بهای مطالبات را ۲ الی ۳ ماهه پرداخت می‌نمایند که دامداران نسبت به این امر گلایه‌مند هستند.

وی با اشاره به دلیل اصلی عدم اجرای نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومان شیرخام گفت: وزارت جهاد کارخانه‌ها را مکلف به خرید نرخ مصوب نمی‌کند، به همین خاطر کارخانه‌ها تَن به افزایش نرخ شیر خام نمی‌دهند.

نرخ منطقی هر کیلو شیر خام چقدر است؟


علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: طی سال‌های اخیر وزارت جهاد با خرید شیر خام به نرخ مصوب همکاری نکرد که همین امر صنعت دامپروری را با مشکلات متعددی روبرو کرد.

وی افزود: سال گذشته براساس وجود مشکلات متعدد به وزارتخانه پیشنهادی مبنی بر تخصیص هر چه سریع‌تر مشوق صادراتی داده شد تا با خروج مازاد تولید شیر خام، عرضه و تقاضا متعادل شود.

عزیزاللهی ادامه داد: طی سه ماه اخیر بهبود تقاضا برای خرید موجب افزایش ۵۰ تومانی نرخ خرید هر کیلو شیرخام از دامدار شد.

به گفته وی علی‌رغم افزایش ۵۰ تومانی نرخ خرید شیرخام، وضعیت ایده آل نیست و همچنان دامداران نیازمند حمایت دولت هستند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ ذرت و جو بیان کرد: افزایش نرخ اقلام علوفه‌ای از ابتدای سال موجب تحمیل فشار روزافزون هزینه بر دامدار شده از این رو در حال پیگیری این موضوع از سوی وزارت جهاد هستیم تا با افزایش غیر معقول هزینه‌ها شرایط مطلوب بازار خراب نشود.

وی با اشاره به اینکه اجرای نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومانی شیر خام وجود ندارد، بیان کرد: نرخ ۱۴۴۰ تومانی در زمانی مطرح شد که قیمت نهاده‌ها به شدت افزایش یافته بود، اما در شرایط کنونی این نرخ مفهومی ندارد.

عزیزاللهی با بیان اینکه نرخ گذاری تنها موجب اختلاف دامدار و صنایع لبنی می‌شود، افزود: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و دولت به جای نرخ گذاری باید حمایت از شبکه تولید داشته باشد تا دامداران آسیب نبینند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران در ادامه یادآور شد: با اجرای نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومان برای خرید هر کیلو شیرخام از سوی کارخانه ها، قیمت بطری یک لیتری شیر برای مصرف کننده به ۴ هزار تومان می‌رسد که امکان خرید از سوی خانوار‌ها وجود ندارد.

به گفته وی در شرایط کنونی نرخ منطقی خرید هر کیلو شیرخام از دامدار هزار و ۳۰۰ الی هزار و ۳۵۰ تومان است.
(سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها