دوشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۵۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

افزایش قیمت برخی از کالاها/ممنوعیت استفاده از رنگ درتولید زولبیا

مصرف برخی اقلام خوراکی درماه مبارک رمضان از جمله زولبیا و بامیه وخرما از رونق زیادی برخوردار بوده و مردم سعی می کنند در سفرهای افطار و سحر خود از این شیرینی ویژه استفاده نمایند.

 همه ساله با شروع ماه مبارک رمضان شاهد اتفاقات نیک و فرخنده‌ای هستیم. این ماه پر برکت و سراسر نور و رحمت شرایط و اقتضاعات خاصی را به ارمغان می‌آورد، جدای از موضوعات معنوی و روحی، در وضع معشیتی نیز تغییرات اتفاق می‌افتد. از جمله این تغییرات حضور  اقلام جدید در سفره‌های مردم، تغییر در قیمت برخی کالاها و برگزاری مراسم های افطاری است.

در طول ماه مبارک رمضان مصرف برخی  خوراکی از جمله زولبیا ، بامیه وخرما از رونق زیادی برخوردار بوده و مردم سعی می کنند در سفرهای افطار و سحر خود از این شیرینی ویژه استفاده نمایند و همین عامل باعث شده تا عده ای نیز از این فرصت و بازار داغ سوء استفاده کنند و اجناس بی کیفیتی را به مردم عرضه نمایند.

افزایش قمیت گوشت

برای آگاهی از وضعیت تنظیم بازار در این ایام در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی به سراغ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می رویم و مجتبی مزروعی به خبرنگار مهر می گوید: در خصوص طرح ضیافت در سال جاری چندین جلسه تنظیم بازار تشکیل شده و با توجه به اینکه در این فصل چند قلم کالا مانند گوشت، برنج و خرما با افزایش قیمت روبرو می‌شود،اقدامات لازم مناسبی را در سطح مشهد و استان‌ها وضع کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: برنج سفید که مرغوب و دارای کیفیت خوبی است در سطح وسیع و فراوان به قیمت دو هزار و ۷۰۰ تومان برای مصرف کننده عرضه می‌شود و در تمامی فروشگاه‌های تعاونی مصرف و عمومی این برنج موجود است و در سطح شهرستان‌ها نیز در فروشگاه‌های تعاون روستایی، دهستان‌ها و روستاها توزیع شده است.

وی در خصوص قیمت مرغ تصریح می‌کند: مرغ گرم به قیمت حدود هفت هزار تومان رسیده که به اندازه نیاز در بازار موجود است و تغییرات محسوسی در زمینه تغییر قیمت مرغ نخواهیم داشت، همچنین مرغ منجمد نیز توزیع شده که در مشهد به قیمت پنج هزار و ۶۰۰ تومان و در شهرستان‌ها پنج هزار و ۷۵۰ تومان است.

مزروعی ادامه می‌دهد: مصرف شکر نیز در ماه مبارک رمضان افزایش می‌یابد که این محص.ل نیز به تمام قنادی‌ها و فروشگاه‌های تعاونی مصرف برای مصارف خانگی، صنعتی و کارگاهی به اندازه کافی با قیمت مصوب توزیع شده است. همچنین خرمای مضافتی بم به قیمت کیلویی ۹ هزار تومان عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا کرده است ابراز می‌کند: به لحاظ خشکسالی‌های متمادی و کاهش جمعیت دامی، قیمت  گوشت دامی از اواخر سال گذشته افزایش پیدا کرده که با واردات این موضوع قابل حل است و گوشت گوسفند منجمد و گوساله در بازار موجود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: هم اکنون گوشت ران گوساله به قیمت ۲۳ هزار تومان و  سردست از ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی تاکید می‌کند: در تمامی فروشگاه‌های عرضه خرد و مستقیم کالا، بازرسی لازم از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت نظارت صورت می‌گیرد و در صورت تخلف اعمال قانون انجام می‌شود.

استفاده از رنگ های شیمیایی ممنوع

در ادامه برای کسب اطلاع از قیمت زولبیا و بامیه به سراغ مهدی قربان‌زاده نائب رئیس اتحادیه شیرینی سازان خراسان رضوی می رویم.

وی در این خصوص اظهار می‌کند: در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت زولبیا و بامیه را نداریم و قیمت‌ها مانند سال گذشته از مشتری اخذ می‌شود.

نائب رئیس اتحادیه شیرینی سازان خراسان رضوی در رابطه با کیفیت محصولات می‌افزاید: در اتحادیه شیرینی سازی سه نوع درجه بندی ممتاز، درجه یک و دو وجود دارد که کیفیت محصولات بر اساس همین درجات سنجیده می‌شود و تفاوت‌های محسوسی به لحاظ قیمتی با هم ندارند ولی به لحاظ کیفیتی تفاوت چشمگیری دارند.

وی تصریح می‌کند: فاصله کیفیت محصولات درجه یک و ممتاز حداقل ۱۰ درصد و فاصله محصولات درجه یک تا درجه دو نیز به همین میزان است.

قربان‌زاده تاکید می‌کند: مطابق ماده ۱۷ قانون نظام صنفی و ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، بهداشتی تمام کسانی که در این حوزه فعالیت دارند موظف به رعایت قوانین بهداشتی هستند.

وی ادامه می‌دهد: فروشندگان در محصولات خود مانند زولبیا و بامیه اجازه استفاده از رنگ‌های شیمیایی را ندارند و از زعفران باید استفاده شود و در صورت گزارشی مبنی بر استفاده از رنگ‌های شیمیایی برخورد  لازم با متخلف صورت می‌گیرد.

نائب رئیس اتحادیه شیرینی سازان خراسان رضوی در خصوص تخلف در استفاده از مواد شیمیایی در شیرینی‌جات ابراز می‌کند: در واحدهای مجاز تا امروز تخلفی در این خصوص اعلام  نشده است، مواردی تخلف در سطح واحدهای زیرزمینی و غیر مجاز بوده و به دلیل اینکه این واحدها مجوز ندارند، به سختی می‌توان آن‌ها را شناسایی، کنترل و نظارت کرد.

تخفیف ویژه در فروشگاههای شهرداری

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری مشهد نیز از اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان در فروشگاههای زنجیره ای متعلق به شهرداری در مشهد خبر داد و گفت:۲۹ فروشگاه «شهرما» در قالب طرح ضیافت ارائه آماده ارائه ۲۳ قلم کالای ویژه ماه مبارک با تخفیف ویژه  از جمله کشک، چای معمولی و کیسه‌ای، پنیر تولید داخل استان، محصولات نان قدس رضوی، بلغور گندم و جو، جو پرک و نشاسته، انواع حبوبات، نبات بسته‌بندی و سویا بسته‌بندی به شهروندان مشهدی می باشند.

احمد محبی افزود: اجرای طرح ضیافت در راستای تامین مایحتاج شهروندان با قیمت مناسب در ماه مبارک رمضان از ۵ خرداد تا پایان ماه مبارک رمضان از ساعت ۹ الی ۲۳ در تمامی فروشگاههای شهرداری اجرای می شود.
(دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها