دوشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۱:۲۴
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۷۱۵۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی
رییس هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی:

مهمترین مشکل صنعت در بخش مالیات و ساختار مالیات است

امیررضا ثابت‌پی به خبرنگار فودنا گفت: یکی از مهمترین مشکلات صنعت در بخش مالیات و ساختار مالیات است که این در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست؛ یا صفر است و یا حداقلی است که گرفته می شود.

امیررضا ثابت پی در حاشیه نمایشگاه اگروفود تهران به خبرنگار فودنا گفت: با توجه به حضور در اکثر نمایشگاه های غذایی در دنیا، باید بگویم که با مشکل عدم تمایل به مراوده با ایران مواجه بودیم اما طی 2 سال گذشته و بعد از برجام با استقبال همان شرکت‌ها مواجه شدیم و برجام توانسته است کمک شایانی به صنعت کند ولی باید همه در نظر داشته باشیم در صورت عدم کیفیت مطلوب در بازارهای بین المللی سهم بازار را از دست خواهیم داد و برگشت به همان بازار بسیار دشوارتر از ورود است.
رییس هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی تولیدات کشاورزی  در ادامه گفت: ما در کشاورزی، تولید بصورت هدفمند انجام نمی‌شود و نوسانات بسیاری در تولید بوجود می آید.
ایشان با اشاره به وضعیت صادرات نیز گفت: اغلب ضررهای صادراتی ما در نوع بسته‌بندی است که باید به این موضوع در  بخش تولید توجه بسیاری شود.
مدیرعامل "نامی‌نو" برای بهبود شرایط صادرات پیشنهاد دادکه بهتر است صادرات را در اختیار برندهای معتبر قرار دهیم تا بازار صادراتی را با نام‌های تجاری کم کیفیت از دست ندهیم؛ و دولت نیز باید بر وضعیت و کیفیت محصول‌های صادراتی نظارت ویژه داشته باشد.
ثابت‌پی افزود: نیازهایی وجود دارد که در اختیار دولت است و دولت باید از خودش برای رفع این نیازها و رفع موانع شروع کند، که می‌توان به ساختار وزارت بهداشت پرداخت تا با توجه به اهمیت بحث غذا، معاونت غذا از بخش معاونت غذا و دارو جدا شود، زیرا همواره شاهد این موضوع هستیم که شخصی با دانش پزشکی و دارویی به این مسئولیت در  معاونت غذا و دارو منصوب می‌شود که در مواردی نیز شاهد صحبت‌های غیرکارشناسانه و صدمه‌های سنگینی بر پیکره صنایع غذایی بودیم.
ایشان در ادمه گفت: امکان تخلف در همه‌ی بخش‌ها وجود دارد ولی حق نداریم با دیدن یک تخلف آن را به کل صنف و یا صنعت مربوطه تعمیم دهیم؛ که نتیجه‌ی آن ضربه به همه‌ی آن بخش خواهد بود؛ به طور مثال باید بگویم میزان مصرف سرانه سوسیس کالباس در آلمان نسبت به ایران 7 برابر است و میزان مصرف نگه‌دارنده در تولید این محصول در ایران یک سوم محصول‌های آلمانی است  و این اصلا صحیح نیست که اینگونه به این صنعت تهمت زده شود و این می‌شود که محصول‌های غذایی غیربهداشتی و فله فروشی با استقبال بیشتر مردم مواجه می‌شود و اقتصاد و اشتغال جایگاه واقعی خود را پیدا نمی کند.
ثابت‌پی در پاسخ به سوال فودنا مبنی بر مهمترین مشکل صنعت و اولویت دولت دوازدهم برای رفع آن گفت: یکی از مهمترین مشکلات صنعت در بخش مالیات و ساختار مالیات است که 25% مالیات بر درآمد از صنعت گرفته می‌شود و باید اشاره کرد که این در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست؛ یا صفر است و یا حداقلی است که گرفته می شود. زیرا سیاست آنها بر این است که مجموعه‌ای که با سلامت مردم سروکار دارند نباید با فشار مالیاتی از کیفیت کم کند و متاسفانه کسانیکه تولیدیِ کوچکی در این بخش دارند مجبور به کاهش کیفیت به سبب مالیات بر درآمد بالا می‌شوند.
در دنیا تولید محصول گران تمام می شود و در دنیا با توجه به کمک دولت‌ها هزینه پایین و محصول ارزان تر تولید می شود؛ ما در بخش بیمه 30 حق کارگر پرداخت می کنیم ( 23درصد تولید و 7درصد کارگر) که این نیز هزینه‌های تولید را بالا می برد.
و پیشنهاد دارم که طبقه‌بندی مشاغل در محصول‌ها صورت پذیرد  تا محصول‌ها در طبقه خود بهتر شناخت شوند نه اینکه یک تن ماهی 5 هزار تومان و تن ماهی دیگر که در وانتی و یا کنار خیابان بفروش می رسد 2 هزار تومان باشد این در حالیست که تن 2 هزار تومانی وزن کمتر و محتوای مفید کمتری را نیز دارد و به دلیل عدم طبقه بندی صحیح قابل تشخیص نیست.
(دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶) ۰۱:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها