یکشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۷۱۵۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

توجه به ایمنی مواد غذایی در وعده های سحر و افطار ضروری است

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو از روزه داران خواست با توجه به فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان به ایمنی و فسادپذیری مواد غذایی در وعده های سحری و افطار توجه کنند.

دکتر منوچهر دادگر نژاد گفت:با توجه به تغییر برنامه غذایی از نظر زمان مصرف، نوع، حجم و مقدار آن در ماه رمضان ممکن است عده ای از مردم بخواهند بیشتر از مصرف یک وعده غذایی را در یک نوبت، تهیه و از باقیمانده اضافی آن در وعده های دیگر استفاده کنند در صورتیکه بهتر است تا حدممکن از غذای تازه استفاده شود.
وی با تقسیم بندی میزان فساد مواد غذایی به درجات زیاد، متوسط و کم ادامه داد: فرآورده هایی مانند شیر پاستوریزه، گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و سایر مواد غذایی حیوانی را باید برای مدت کوتاه در یخچال نگهداری کرد چراکه دارای فسادپذیری زیادی هستند.
وی از سبزی و میوه به عنوان مواد غذایی با فساد پذیری متوسط نام برد و گفت: اینگونه فرآورده های غذایی را می توان برای کوتاه مدت در هوای خنک، خارج از یخچال نگهداری کرد اما هنگام گرما ، باید آنها را در یخچال قرار داد.
معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: حبوبات و دانه های غلات خشک مانند گندم و برنج، فسادپذیری کمی دارند و می توان آنها را در شرایط مناسب برای مدت طولانی در هوای خشک و خنک نگهداری کرد.

**بیماری های خطرناک در پی تماس دست آلوده با مواد غذایی
این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در ادامه به بیماری های خطرناک اسهال خونی و تب روده ای اشاره کرد و گفت: این بیماری های خطرناک معمولا از طریق تماس دست های آلوده با مواد غذایی به انسان منتقل می شوند.
دادگر نژاد به مردم هشدار داد تا قبل از مصرف مواد غذایی مانند سبزی و کاهو به آلوده نبودن آنها به تخم انگل های روده ای ، توجه کنند چراکه این مواد غذایی آلوده می توانند موجب انتقال بیماری های انگلی مانند آلودگی فرد به انگل هایی موسوم به آسکاریس و ژیاردیا شوند.
وی افزود: قارچ ها و کپک های رشدکننده روی مواد غذایی مانند آبلیمو، آبغوره و سس گوجه فرنگی نیز ممکن است موجب مسمومیت شوند و مصرف این مواد غذایی در دراز مدت حتی می تواند موجب بروز سرطان شود.
وی با اشاره به اجرای برنامه های مهم سازمان غذا و دارو برای پایش سموم باقیمانده روی سبزی و میوه ها در چند سال اخیر گفت: برای اینکه مردم غذای سالمتری داشته باشند باید مواد غذایی را در جای تمیز و مواد غذایی خام و پخته شده را جدا از هم نگهداری کنند.
دادگر نژاد به مردم توصیه کرد: مواد غذایی را بطور کامل بپزند، مواد غذایی را در دمای مناسب نگهداری کرده و از آب و مواد تازه سالم استفاده کنند.
(یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها