شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۹:۴۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۱۴۹۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تحول فعالیت‌های شیلاتی هرمزگان در دولت‌یازدهم

تحولات شیلاتی درهرمزگان ظرف کمتر ازچهار سال فعالیت دولت دکتر روحانی بر خلاف سایربخشها از یک روند افزایشی و جهش چشمگیری برخوردار بوده که نقش خود را در اقتصاد استان و حتی می توان گفت سیستم اقتصادی کشور آشکار نموده است.

روند فزاینده فعالیت های شیلاتی دراین استان با اجرای طرح های تولید ماهی در قفس، افزایش تولید میگو در واحد سطح، صید ماهیان سطح زی و انحصار ذخایرفانوس ماهیان (درعمق آبهای دریای عمان) و همچنین صید و صادرات آبزیان با محوریت مصرف خارج ازکشور بر فرایند ایجاد اشتغال در این صنعت تاثیر بسیار عمیقی نهاده و باعث شکل‌گیری بنیانهای اصلی تولید و امرار معاش در هرمزگان شده است. 
**طرح های تولید ماهی در قفس دریایی
مدیران شیلاتی از پروش ماهی در قفس بعنوان مناسب ترین راه حل برای کاهش فشاربرذخایر و افزایش تولید آبزیان در سطح کشورنام برده و گفته اند با توجه به برنامه های اعلام شده از سوی سازمان شیلات ایران 90هزارتن از یکصد هزارتن برنامه تولید پیش بینی شده ماهی پرورشی دریایی در قفس به هرمزگان اختصاص دارد.
این عده با اشاره به قابلیت های طبیعی هرمزگان از کوهستک و جزایرلارک، هنگام، قشم، فارو، کیش، هندورابی، بندرچارک، روستاهای گرزه، حسینه، شیرویه و مقام در بندر لنگه و همچنین بندرجواد الائمه درپارسیان بعنوان مناسبت ترین مناطق شناسایی شده برای اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس (درآبهای ساحلی) این استان نام برده اند.
با توجه به اهمیت موضوع کلید اصلی و عملی پرورش ماهی در قفس در هرمزگان در دولت یازدهم زده شد طوریکه طی کمتر از دو سال گذشته تاکنون 2سایت به ظرفیت 2هزارو 500تن ماهی به بهره برداری رسیده و درحال فعالیت هستند.
مدیرکل شیلات هرمزگان با تشریح فعالیت های این اداره کل در چهل ماهه گذشته گذشته، ازمهم ترین آنها به صدورمجوزهای لازم برای تولید وپرورش 55هزارتن ماهی در قفس، تولید و تکثیر 35میلیون قطعه بچه ماهی (مخصوص پرورش ماهی در قفس)نام برد.
پرویز محبی از اختصاص 90هزارتن از 100هزارتن پتانسیل پرورش ماهی در قفس (دریایی) شناسایی شده جنوب کشور به هرمزگان و نصب دهها قفس با ظرفیت نزدیک به 5هزارتن پرورش ماهی در آبهای جزیره قشم و روستای گرزه بندر لنگه و ذخیره سازی 400 هزارقطعه بچه ماهی توسط بخش خصوصی با مشارکت شرکت های خارجی بعنوان بخشی دیگر از این دستاوردها نام برد.
معاون علمی فن آوری رئیس جمهوری نیز اجرای طرح هایی شیلاتی به ویژه پرورش ماهی درقفس در آبهای ساحلی جنوب کشور با محوریت استان هرمزگان را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست.
سورنا ستاری در سفر به بندرعباس پس بازدید از طرح های شیلاتی هرمزگان از درآمدزایی بالا و ایجاد اشتغال بعنوان ویژگی های اصلی طرح های پرورش ماهی دریایی در قفس نام برد و افزود: استفاده از ظرفیت های مغفول مانده سواحل جنوب می تواند موجب خودکفایی، تامین غذای سالم و درنتیجه تامین امنیت غذایی مردم بشود.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان نیز ازپروش ماهی دریایی در قفس بعنوان یکی از طرح های موفق آبزی پروی در هرمزگان نام برد و بیان داشت: به متقاضیان سرمایه گذاری دراین زمینه علاوه بر مشاورهای تخصصی وامهای ارزان قیمت نیز پرداخت می شود..
علی کریمی با اشاره به تجربیات بسیار خوب نروژ درزمینه پرورش ماهی دریایی درقفس اظهار داشت: هم اکنون شرکتهای نروژی درحال همکاری با بخش خصوصی ایران دراین زمینه هستند.
کریمی ا ضافه کرد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور تولید 40هزارتن ماهی با استفاد از شیوه پرورش در قفس، درآبهای ساحلی این استان پیش بینی شده که در صورت استقبال بخش خصوصی این رقم قابل افزایش است.
**فانوس ماهیان و ماهی صبیتی
سید پرویز محبی گفت: دراین مدت با حمایت از صیادان حرفه ای و تجهیز ناوگان صیادی با هدف افزایش صید درآبهای بین المللی وصید فانوس ماهیان میزان صید این استان از180هزارتن سال92 به بیش از 250هزارتن در سال95 افزایش یافته است. 
براساس برآورد مرکز تحقیقات شیلات درحال حاضر2میلیون تن توده زنده فانوس ماهیان در آبهای دور استان هرمزگان وجود دارد که با همکاری بخش خصوصی و توسعه ناوگان صیادی؛ بهره برداری از این منابع درعمق بین 200تا400متری دریای عمان درحال انجام است.
وی از تولید آزمایشی 210هزارقطعه بچه ماهی صبیتی وماهور با هدف تامین بخشی از پروژه های تولید ماهی در قفس، جذب سرمایه گذار خارجی در زمینه ایجاد وتوسعه پرورش ماهی در قفس از کشور های اروپایی به خصوص نروژ و مرکز تکثیر ماهیان دریایی و زینتی بعنوان بخشی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش شیلات هرمزگان طی سالهای93تا95 نام برد.
توسعه صید فانوس ماهیان با استفاده ازافزایش تعداد شناورها و سرمایه گذاری 2هزارو 940 میلیون ریالی از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در آبهای هرمزگان است.
**صادرات آبزیان
وی ازصادرات آبزیان (با مصرف خارج از کشور) بعنوان یکی از مهم ترین فعالیت های صیادان هرمزگان در2 سال گذشته نام برد و گفت: سال گذشته با صید دو هزارو500تن ماهی یال اسبی (افزایش 30درصدی صید نسبت به سال قبل ازآن)و صادرات آنها حدود65میلیون دلار ارزعاید کشور شد که با صادرات دیگر آبزیان این عدد به بیش از 110میلیون دلار افزایش یافت.
**میگوی پرورشی
ازآنجایی که فعالیت های شیلاتی با محوریت تولید میگوی پرورشی بعنوان یکی دیگراز برنامه های شیلات هرمزگان محسوب می شود دولت تدبیر و امید نیز توجه ویژه ای به این بخش داشته است.
مدیر کل شیلات هرمزگان می گوید: درنتیجه فعالیت های صورت گرفته میزان تولید میگوی پرورشی از 3هزارو 200تن درسال 92 باافزایشی سه برابری به 9هزارتن در سال 95رسیده است.
محبی ابراز داشت: با بهره برداری ازهشت سایت پرورش میگو به مساحت سه هزارو800 هکتار،ظرفیت تولیدمیگوی این استان درآینده نزدیک تا 18هزارتن قابل افزایش است.
این مقام مسئول در شیلات ایران بیان داشت:وسعت استخرهای پرورش میگوی هرمزگان نیز از یکهزارو413 هکتار در سال 92 به حدود 3هزار هکتار در سال95 افزایش یافته است.
وی از افزایش تولید در واحد سطح بعنوان یکی دیگر از اهداف اداره کل شیلات هرمزگان نام برد و گفت: میزان برداشت میگوی پرورشی از2 هزارو219 کیلوگرم درهکتاردرسال92 به سه هزارو300 کیلوگرم در سال 95 افزایش یافته است.
به گفته محبی تولید لارو میگو نیزاز 363 میلیون قطعه در سال 92 به یکهزارو70 میلیون قطعه در سال 95 رسیده که این نشان از فعالیت های شیلات هرمزگان در راستای گسترش فعالیت های آبزی پروری و اقتصاد مقاومتی دارد.
درمدت یادشده تعداد مزارع پرورش میگوی هرمزگان نیز از 160 مزرعه در سال 92 به 285 مزرعه در سال 95 افزایش یافته است.
مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: در زمان فعالیت دولت تدبیر وامید15 پروژه شیلاتی با سرمایه گذاری2هزارو310 میلیاردریال انجام شده است.
هر بخش از این فعالت ها ازجمله آسفالت راههای دسترسی به مزارع میگو در غرب و شرق این استان، تامین برق مورد نیاز و همچنین پشتیبانی همه جانبه اداره کل دامپزشکی از فعالیت های آبزی پروری باعث توسعه همه جانبه این استان و ایجاد صدها شغل جدید در زمینه پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو شده است.
'تنوع زیستی جانوری در خلیج فارس و دریای عمان بسیار زیاد است به طوری که آمارها نشان می دهد حدود 800 گونه ماهی، 15 گونه میگو، 10 گونه پستاندار دریایی، 5 گونه لاک پشت دریایی، بیش از 90 گونه پرنده و تنوع زیادی از پلانگنتون ها در این پهنه آبی وجود دارد''.
(شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶) ۱۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها