جمعه / ۵ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۴۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

وزیر جهاد کشاورزی مسائل فعالان اقتصادی ایرانی را در ارمنستان بررسی کرد

در نشست فعالان اقتصادی ایرانی در ارمنستان با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در سفارت جمهوری اسلامی در ایروان، مسائل و مشکلات موجود در این عرصه و برنامه های پیش رو برای گسترش هر چه بیشتر آن، بررسی شد.

 در این دیدار که روز پنجشنبه و به عنوان برنامه پایانی سفر وزیر جهاد کشاورزی به ارمنستان با حضور سیدکاظم سجادی سفیر ایران برگزار شد، بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی تجار و فعالان اقتصادی، پشتیبانی بیشتر دولت از بخش خصوصی با هدف افزایش توان رقابتی کالاها و خدمات ایرانی در ارمنستان، تسهیل قوانین و مقررات برای گسترش فعالیت ها را خواستار شدند.
حجتی نیز با تشریح برنامه های سفر چهار روزه خود به ایروان به ویژه مذاکره با ایگناتی آراکلیان وزیر کشاورزی و کارن کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان، نتایج دیدارها را نشانه عزم جدی ایران برای گسترش روابط دو کشور خواند.
وی گفت که با توجه به برنامه ریزی ها، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور بیشتر سرمایه گذاران و تجار ایرانی در حوزه های کشاورزی و دامپروری ارمنستان باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین استفاده از مسیر ارمنستان را به عنوان راهگذر صدور کالاهای ایرانی به کشورهای منطقه اورآسیا و اروپا مناسب دانست و از صادرکنندگان خواست از این بازارهای بزرگ و پرنیاز به نحو مطلوب بهره برداری کنند.
سجادی سفیر ایران هم ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات هیات ایرانی به سرپرستی حجتی با مقام های ارمنستان و بازدید از مراکز و واحدهای کشاورزی این کشور، آینده روابط و همکاری ها در حوزه های مرتبط با این صنعت را رو به توسعه دانست.
سجادی افزود که اکنون سرمایه گذاران و تجار ایرانی می توانند از فرصت های ایجاد شده در ارمنستان برای افزایش فعالیت های خود و ارتقای سطح مبادلات تجاری بین دو کشور استفاده کنند.
محمدحسین یوسف زاده رئیس انجمن تجار ایرانی در ارمنستان نیز به علاقه اکثر فعالان اقتصادی ایرانی برای توسعه فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، شیلات و آبزیان در ارمنستان اشاره کرد و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی را در این زمینه ها خواستار شد.
همچنین با توجه به طرح مسائل و مشکلات کاری توسط تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی در باره صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری، حجتی پاسخ های لازم را ارائه و همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک با همکاری وزرای کشاورزی دو کشور، موانع موجود در این زمینه مرتفع شود.
در جریان مذاکرات حجتی در ایروان، نخست وزیر ارمنستان با اشاره به یادداشت تفاهم امضا شده بین وزرای کشاورزی دو کشور در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی، پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک ارتقای روابط، تسهیل در روان شدن امور و صدور مجوزهای مربوطه را برای دو طرف مطرح کرد.
وی افزود: فرصت های متقابل بسیاری در زمینه های کشاورزی و دامپروری وجود دارد و از جمله ایران می تواند از فرصت حضور ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اورآسیا و GSP+ (تعرفه گمرگی با اتحادیه اروپا) برای صادرات کالاهای خود به این دو منطقه بهره برداری کند.
این یادداشت فرصتی برای فعالان اقتصادی و شرکت های دو کشور خواهد بود تا با مسیری مشخص تر و سهولت بیشتر به همکاری، تجارت، صادرات و واردات بپردازند.
راه اندازی تولید مشترک در عرصه دامپروری و پرورش گیاه، فعالیت مشترک در منطقه آزاد تجاری و واردات کالاهای نیمه تمام به این منطقه و تبدیل به کالای نهایی و سپس با استفاده از موقعیت ارمنستان، صادرات آن به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا محورهای اصلی یادداشت تفاهم امضا شده است.
تهران و ایروان که روابط بسیار نزدیک سیاسی دارند، از دی ماه سال گذشته پس از سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی به ایروان، مذاکره با سرژ سرکیسیان همتای ارمنستانی و امضای چندین سند همکاری، اجرای برنامه های مختلفی را برای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری و افزایش سطح ارزش مبادلات بین دو کشور را در دستور کار دارند.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است./ ایرنا
(جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها