جمعه / ۵ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۱۴۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

دامداران چشم به راه وعده کارخانه‌های لبنی هستند

طی سال‌های گذشته بی مهری فراوانی به دامداران شده هم اکنون انتظار می‌رود که با پرداخت یارانه صادراتی قیمت خرید شیر خام از دامداران افزایش یابد.

سال‌هاست که موضوع اختصاص یارانه صادرات لبنیات به کارخانه‌های لبنی برای افزایش قدرت رقابت در بازارهای صادراتی و افزایش سرانه مصرف مطرح است که بالاخره بخشی از یارانه صادراتی به کارخانه‌های لبنی صادرکننده پرداخت شد.

با وجود آنکه طی سال‌های گذشته بی مهری فراوانی به دامداران شد هم اکنون انتظار می‌رود که با پرداخت یارانه صادراتی قیمت خرید شیر خام از دامداران افزایش یابد.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت مشوق صادراتی و نرخ خرید شیر خام به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم:

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: تاکنون حدود ۴۴ میلیارد تومان از مشوق‌های صادراتی در دو نوبت به کارخانه‌های لبنی صادرکننده پرداخت شده است.

وی از کاهش نرخ خرید ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی هر کیلو شیر خام طی چند ماه اخیر از دامداران خبر داد و افزود: اگرچه با دریافت مشوق صادراتی کارخانه‌های لبنی قول دادند که قیمت را به روال سابق برگردانند، اما تاکنون خبری نیست.

مقدسی ادامه داد: با رونق صادرات محصولات لبنی انتظار می‌رود که کارخانه‌ها نسبت به اجرای مصوب نرخ خریدهر کیلو شیر خام از دامداران اقدام نمایند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از کاهش سرانه مصرف لبنیات بیان کرد: تا پایان برنامه ششم سرانه مصرف لبنیات باید به ۱۶۰ لیتر برسد و این درحالی است که هم اکنون این رقم ۶۰ لیتر است از این رو به دولت پیشنهاد داده ایم که به جای خرید توافقی این میزان بودجه را در اختیار وزارت جهاد قرار دهد تا با خرید تضمینی از دامداران و تغییر الگوی مصرف همزمان با توزیع شیر مدارس سرانه مصرف افزایش یابد.

*** افزایش نرخ خرید شیر خام در راه است

محمدرضا گنجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: طی چند روز گذشته فاز دوم مشوق صادراتی با ارزش ۲۴ میلیارد تومان دیگر به حساب کارخانه واریز شده است.

وی افزود: با پرداخت مشوق صادراتی امکان جذب هر چه بیشتر شیر از سوی واحد‌ها وجود دارد به طوریکه در سال گذشته شاهد شیر مازاد روی دست دامداران نبودیم.

گنجی با اشاره به تاثیر مشوق صادراتی بر قیمت شیر خام از دامداران گفت: اگرچه نرخ خرید شیر خام از دامداران تابع عرضه و تقاضا است، اما در صورت تداوم پرداخت مشوق صادراتی در سال جاری نرخ خرید شیر خام از دامداران افزایش می‌یابد
(جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها