سه شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۴۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

وضعیت قرمز گوشت قرمز / باران هم گوشت را گران کرد

می‌گویند دامداران به دلیل افزایش بارندگی‌ و بهبود علوفه مراتع، طمع کرده و دام خود را برای پرواربندی روانه بازار نمی‌کنند. این امر سبب شده گوشت شقه گوسفندی به کیلویی ۴۰ هزار تومان برسد.

شاید روزی هیچ کس به ذهنش نمی‌رسید که باید یک چک پول 50 هزار تومانی بدهی تا بتوانی یک کیلوگرم گوشت گوسفندی تهیه کنی، موضوعی که این روزها نمی‌توان به سادگی گذشت.

گوشت قرمز به عنوان یکی از 5 قلم کالای اساسی برای تأمین سلامت در افراد بزرگسال، پیش گیری از کم‌خونی و رشد و نمو کودکان بسیار مؤثر است، اما ظاهراً با رشد بی‌رویه قیمت‌ها سهم گوشت قرمز در سبد خانوار رو به کاهش است.

متخصصان تغذیه تأکید دارند: کودکان رو به رشد باید روزانه 150 گرم گوشت (شامل قرمز و سفید) در وعده غذایی خود مصرف کنند، در حالی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر یک کیلوگرم در ماه محاسبه می‌شود.


چه بسیارند سوژه‌های تلخی که هنگام تهیه گزارش میدانی از بازار عرضه گوشت در سطح شهر با آن مواجه می‌شویم و متوجه می‌شویم مردم توان خرید این کالا را ندارند.

طبق گزارش‌های میدانی از بازار شهرستانی میدان امام حسین (ع) و خیابان خورشید در میدان شهدا تهران هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی 39 هزار تومان قیمت خورده، ولی در عمل آنهایی که حجم کمتری از گوشت را خریدار می‌کنند، باید برای هر کیلو گرد ران 49 هزار تومان هزینه کنند.


گوشت روزانه کیلویی 500 تومان گران می‌شود

رحمان ـ م، یکی از فروشندگان گوشت در خیابان خورشید به خبرنگار فارس می‌گوید: طی دو هفته اخیر به طور متوسط روزانه 500 تومان به قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی اضافه شده و معلوم نیست، چه خبر است، چرا که در مقایسه با آن هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز به مرز 40 هزار تومان رسیده است.

وی از صحنه‌های تلخی که مردم برای خرید گوشت مراجعه می‌کنند، می‌گوید و اینکه یک زمانی کمتر از 3 ـ‌4 کیلوگرم در قالب شقه گوسفندی یا گرد ران نمی‌فروختند، اما حالا به فروش نیم‌کیلوگرم گوشت هم راضی شده‌اند.


کاهش 15 درصدی وزن گوشت پس از اجرای طرح پیش‌سرد

 محسن ـ ر، یکی دیگر از فعالان بازار گوشت تهران از مشکلات افزایش قیمت در این حوزه می‌گوید و اینکه هر روز یک رقم مشخصی را از کشتارگاه خرید می‌کنیم که فردای آن روز پس از آنکه طرح پیش‌سرد کردن را سپری کرد، گوشت را تحویل بگیرید.

حالا شما حساب کنید به دلیل خشک شدن گوشت 10 تا 15 درصد از وزن خریداری ما هنگام تحویل کم می‌شود، یعنی در 100 کیلوگرم گوشت رقمی بین 10 تا 15 کیلوگرم! مضاف بر آن به ازای هر لاشه گوسفند باید 1500 تومان بابت برچسب دامپزشکی و عوارض بپردازیم که تمام این‌ها هزینه سربار ما را افزایش می‌دهد.

امتناع دامداران از عرضه گوسفند/ باران دامدارن را به طمع انداخت

اما همه ماجرا این نیست، یکی از فعالان کشتارگاه تهران به خبرنگار فارس اذعان می‌کند که از وقتی بارندگی‌ها افزایش یافته و مراتع سرسبز شده‌اند، مال‌داران ترجیح می‌دهند تا گوسفندان خود را عرضه نکرده و آن را پرواربندی کنند و اگر گله‌داری هزار رأس گوسفند داشته باشد و هر گوسفند 10 کیلوگرم گوشت بیشتری داشته باشد، سود سرشاری را نصیب مال‌دار می‌کند.

گوشت 17 هزار تومانی را 31 هزار تومان می‌فروشند

وی تصریح می‌کند: از دو ماه گذشته دامداران از عرضه دام خود امتناع می‌کنند و آن را برای پرواربندی نگه داشته‌اند. تمام این سخنان در حالی است که دولت نیز برای تنظیم بازار گوشت روزانه 600 لاشه گوسفندی را به بازار به قیمت کیلویی 30 هزار تومان عرضه می‌کند، اما یکی از فعالان حوزه گوشت خاطرنشان می‌کند، که طبق آمار موثق گوشتی که از ارمنستان به کشور وارد شده برای دولت کیلویی 17 هزار تومان تمام می‌شود، اما معلوم نیست، چرا آن را کیلویی 31 هزار تومان می‌فروشند. در صورتی که اگر قیمت آن را پایین‌تر عرضه کنند، قیمت گوشت بازار نیز قاعدتا کمتر محاسبه می‌شود.

علیرضا ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت جهاد کشاورزی هم در مورد توزیع گوشت قرمز با قیمت دولتی برای تنظیم ماه مبارک می‌گوید: گوشت منجمد وارداتی کیلویی 21 هزار تومان و گوشت منجمد داخلی کیلویی 20 هزار تومان در فروشگاه‌های سازمان میادین و زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

او همچنین از عرضه گوشت وارداتی گرم به قیمت 31 هزار و 500 تومان و گوشت گرم داخلی بسته بندی طبق مصوبه تنظیم بازار (گرد ران) کیلویی 42 هزار تومان به فروش می‌رسد.

پدر یک خانواده 5 نفره مشغول خرید گوشت برای ماه مبارک رمضان است او از قیمت‌های سرسام‌آور گلایه دارد و می‌گوید: یک گردران 4 کیلویی گوسفند را 200 هزار تومان و 2 کیلو گوشت گوساله را حدود 100 هزار تومان پرداخته‌ام، در حالی که این گوشت با مصرف اقتصادی به زحمت برای یک ماه کفاف می‌دهد و باید برای خرید گوشت و میهمانی دادن  حساب و کتاب کنیم.

خانمی به همراه دو فرزندش از قصاب می‌خواهد که نیم کیلوگرم گوشت گوساله به او بدهد، او می‌گوید خرید گوشت گوسفند برایمان امکانپذیر نیست. چرا که حداقل باید 100 هزار تومان بدهم تا 2 کیلو گوشت با استخوان تحویل بگیرم که کفاف 3 -4 وعده ما را نمی‌دهد، در نتیجه با نیم گوشت گوساله مقداری سویا و استخوان گوسفندی که آن را کیلویی 10 هزار تومان می‌خرم و سعی می‌کنم، سلامت تغذیه فرزندانم را تأمین کنم. با حقوق کارگری یک میلیون تومان امکان پرداخت ماهانه 300 هزار تومان برای تهیه گوشت وجود ندارد.

حال این سوال مطرح است که آنهایی که می‌گویند نرخ تورم روی 10 تا 12 درصد ایستاده است، کجا هستند که ببینند گوشت گوسفندی به کیلویی 50 هزار تومان رسیده است؟ و چه نسخه‌ای قرار است برای افزایش قدرت خرید خانوار، این بار پیچیده شود؟
 
   فاطمه بیات - فارس

(سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها