دوشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۴۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آخرین وضعیت برداشت برگ سبز چای/ پرداخت 40 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران

رئیس سازمان چای گفت:تاکنون حدود ۴۱ هزارتن برگ سبز با ارزش بالغ بر ۹۲ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

محمد، ولی روزبهان رئیس سازمان چای ، با اشاره به آخرین وضعیت برداشت برگ سبز چای اظهار داشت: با آغاز برداشت برگ سبز چای از دهم اردیبهشت تا کنون حدود ۴۱ هزارتن برگ سبز با ارزش بالغ بر ۹۲ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

به گفته وی حدود ۸۳ درصد برگ سبز چای برداشت شده درجه یک و مابقی درجه دو است.

روزبهان با اشاره به آخرین وضعیت مطالبات چایکاران بیان کرد: تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان از بهای برگ سبز چای به چایکاران پرداخت شده که این امر اقدام بی سابقه بوده است چرا که در سنوات گذشته پرداخت مطالبات چایکاران از اواخر خرداد و اوایل تیر ماه آغاز می‌شد.

به گفته رئیس سازمان چای با وجوه واریزی سازمان برنامه و بودجه به حساب سازمان چای طی هفته جاری پرداخت بهای برگ سبز به بالای ۵۵ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی از فروش ۹ هزارتن چای تولیدی سال جاری خبر داد و گفت: با توجه شرایط اقلیمی مساعد، عملیات به زراعی، تغذیه و هرس باغات کیفیت چای تولیدی بسیار مطلوب است به طوریکه علاوه بر فروش تمامی چای تولیدی امسال برخی از تجار در صف خرید چای ایرانی هستند.

روزبهان با اشاره به اینکه سرمازدگی در میزان تولید بی تاثیر بوده است، بیان کرد: در فروردین ماه سال جاری به سبب شرایط آب و هوایی برداشت محصول با تاخیر آغاز شد، اما باید گفت که تا امروز تولید به نسبت سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته که این امر به معنای عدم تاثیر گذاری سرما بر میزان تولید است.

رئیس سازمان چای در خصوص پیش بینی وضعیت تولید بیان کرد: در صورت استمرار مساعدت شرایط آب و هوا پیش بینی می‌شود که تولید به نسبت سال گذشته ۱۰ درصدافزایش یابد.

*** افرایش ضریب خوداتکایی چای در دستور کار است

وی با اشاره به آخرین وضعیت ضریب خواتکایی اظهار داشت: ضریب خوداتکایی از ۱۳ درصد سال ۹۳ به ۲۸ درصد در سال گذشته رسید از این رو طی یک برنامه پنج ساله در نظر داریم که ضریب خوداتکایی را به ۵۰ درصد ارتقا دهیم.

روزبهان در پاسخ به این سوال که امکان خودکفایی در چای وجود دارد، بیان کرد: خودکفایی در محصولات باغی با زراعی متفاوت است چرا که باغات دیر مثمر هستند و از طرفی تولید چای نیازمند شرایط اقلیمی و رطوبت خاص است، بنابراین رسیدن به خودکافیی در کوتاه مدت میسر نیست از این رو برای افزایش بهره وری تمهیداتی نظیر توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و... در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان چای از کاهش واردات چای خبر داد و اضافه کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون چای در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود ۵۰۰ میلیون دلار از این میزان وارداتی است، اما سال گذشته با افزایش ضریب خوداتکایی توانستیم ۵۰ میلیون دلار از میزان واردات بکاهیم از این رو هر سال با افزایش درصدی از ضریب خوداتکایی میزان واردات کاهش می‌یابد./ باشگاه خبرنگاران جوان

(دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها