یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۳۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سهم محصولات ارگانیک در بازار ایران چقدر است؟

باوجود اینکه تولید محصولات ارگانیک در بسیاری از کشور‌ها از جمله چین به شدت در حال توسعه است، اما در کشور ما با روند کندی در حال پیشروی است.

بسیاری از کارشناسان امر معتقدند علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری بر تولید محصولات سالم و قرار گرفتن در جایگاه جهانی، وضعیت رضایت بخش نیست چرا که برخی افراد توسعه محصولات ارگانیک را مغایر با منافع خود می دانند.

از این رو به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از آخرین وضعیت تولید محصولات ارگانیک با خبر شویم.

رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک کشور در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: در پی تلاش انجمن ارگانیک، ایران در جایگاه تولیدکنندگان ارگانیک قرار گرفت و این درحالی است که در پنج برنامه دولت گذشته هیچ نام و نشانی از تولید محصول سبز نبود.

وی افزود: با وجود تلاش‌های صورت گرفته ۴۳ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی به تولید محصولات ارگانیک اختصاص یافت.

نورانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تولید محصولات ارگانیک در آبان ماه ۹۴ بیان کرد: با توجه به تلاش مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم تولید محصولات ارگانیک در دستور کار قرار گرفت و انتظار می‌رود که شاهد رشد جهشی تولید این محصول باشیم.

رئیس انجمن ارگانیک ادامه داد: با توجه به آنکه بیش از ۳۷ کشور اروپایی واردات محصولات تراریخته را به کشور ممنوع اعلام کرده از این رو انتظار می‌رود که در برنامه ششم توسعه به سمت و سوی تولید محصولات ارگانیک رویم چرا که در بازارهای هدف تقاضای فراوانی برای این محصولات وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت بالای تولید محصولات ارگانیک تصریح کرد: با توجه به پتانسیل بالای تولید این گونه محصولات در کشور، انتظار بر آن است که با حمایت دولت از تولید ارگانیک ارزآوری بالایی از قبل صادرات را به خود اختصاص دهیم.

تولید محصولات ارگانیک رضایت بخش نیست

آزاد عمرانی عضو انجمن ارگانیک در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به وضعیت تولید محصولات ارگانیک در چین گفت: تولید محصولات ارگانیک در چین به شدت در حال توسعه است و این درحالی است که در کشور ما کشاورزی ارگانیک و تولید محصولات سبز به عنوان عامل مهم در پیشگیری از بیماری‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

عمرانی ادامه داد: گرچه کشور در جایگاه جهانی از حیث تولید محصولات ارگانیک قرار گرفت، اما جایگاهی که از سوی دولت در بودجه انعکاس داده شده، بدان پرداخته نشده است.

عضو انجمن ارگانیک تصریح کرد: انتظار می رود با توجه به اهمیت محصولات ارگانیک با سرعت بیشتری در جهت تولید آن گام برداریم تا مجبور به واردات این محصولات نشویم.


(یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۲:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها