چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۳۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آخرین وضعیت تولید محصولات استراتژیک

طی سه سال اخیر با اتخاذ سیاست گذاری‌های مناسب در زمینه تولید محصولات استراتژیک و بهره گیری از تمامی طرح‌ها با رویکرد افزایش بهره‌وری توانستیم در برخی از زمینه‌ها به خوداتکایی و حتی خودکفایی برسیم.

بخش کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی به شمار می‌رود که در زمینه تولید ثروت، ایجاد ارزآوری و اشتغال آفرینی نقش اساسی دارد.

طی سه سال اخیر با اتخاذ سیاست گذاری‌های مناسب در زمینه تولید محصولات استراتژیک و بهره گیری از تمامی طرح‌ها با رویکرد افزایش بهره‌وری توانستیم در برخی از زمینه‌ها به خوداتکایی و حتی خودکفایی برسیم.

این درحالی است که وزیر جهاد دولت نهم معتقد است که از سال ۸۶ به بعد رکورد تولیدگندم شکسته نشده و آمارهای ارائه شده  در زمینه تولید محصولات دیگر نظیر شکر و برنج ساختگی است.

حال به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم.

حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های مناسب در بحث زراعت محصولات کشاورزی از قبیل گندم طی سال‌های اخیر تولید افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: سال ۹۵ خرید ۱۱ میلیون ۵۳۱ هزارتن سال ۹۴، هشت میلیون و ۸۲ هزارتن، سال ۹۳، شش میلیون و ۷۱۶ هزارتن، سال ۹۲، چهار میلیون و ۸۲۲ هزارتن و سال ۹۱ دو میلیون و ۴۴ هزارتن گندم بیانگر روند افزایش خرید محصول طی سال‌ها اخیر بوده است.

عباسی معروفان ادامه داد: علی‌رغم مصرف سالانه ۱۰ میلیون و ۸۰۰ الی ۱۱ میلیون تن گندم باید گفت که در شرایط کنونی بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ هزارتن گندم در سیلو‌ها ذخیره است که این امر بیانگر خودکفایی کامل در زمینه تولید گندم است.

وی با بیان اینکه صحبت هایی مبنی بر واردات گندم در سال گذشته مطرح است، افزود: از نیمه دوم سال ۹۵ واردات گندم منتفی شد به تنها بخش خصوصی طبق ثبت سفارش سال گذشته اقدام به واردات کرد تا با فرآوری محصول ارزش افزوده بالایی را از قبل صادرات برای کشور ایجاد نماید.

معاون داخلی بازرگانی دولتی با اشاره به پرداخت ۱۴ هزار میلیارد تومان بهای مطالبات گندمکاران در سال گذشته بیان کرد: حجم و نرخ گندم خریداری شده طی سال‌های گذشته بیانگر ارتقای زندگی کشاورزان است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر حدود ۶ میلیون تن گندم وارد کشور می‌شد که این میزان هدر رفتن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور را به همراه داشت و این درحالی است که سال گذشته با خودکفایی گندم سه میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشور داریم.

عباسی معروفان با بیان اینکه تراز تجاری از ۸ میلیارد دلار به کمتر از ۳ میلیارد دلار رسید، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر با روند کاهشی واردات تراز تجاری در بخش کشاورزی به نحو مطلوبی ارتقا یافته است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واردات شکر بیان کرد: طی چند سال گذشته بیش از یک میلیون تن شکر برای تأمین نیاز داخل وارد کشور می‌شد و این درحالی است که سال گذشته علی‌رغم افزایش جمعیت حدود ۵۳۰ هزارتن شکر وارد شد.

عباسی معروفان ادامه داد: طبق برنامه معاونت زراعت وزارتخانه طی سه سال آینده به خودکفایی خواهیم رسید چراکه سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن شکر مورد نیاز کشور است و در حال حاضر یک میلیون و ۶۵۰ هزارتن شکر در داخل تولید می‌شود.

معاون بازرگانی دولتی با اشاره به وضعیت تولید روغن طی سال‌های اخیر اظهار داشت: مجموع تولید سه سال گذشته دانه‌ای روغنی بیش از ۱۰۰ هزارتن نبود و این درحالی است که سال گذشته ۲۱۲ هزارتن و امسال پیش بینی می‌شود که تولید دانه‌های روغنی به ۴۳۰ هزارتن برسد.

وی با بیان اینکه طی ده سال آینده به خوداتکایی ۷۰ درصدی در دانه‌های روغنی خواهیم رسید، افزود: سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن روغن خوراکی مورد نیاز کشور است که طی سال‌های گذشته صد در صد نیاز کشور نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شد و این درحالی است که در شرایط کنونی میزان واردات به ۸۵ درصد رسیده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واردات برنج گفت: سالانه با متوسط سرانه ۳۷ کیلو به ازای هر نفر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز است و این درحالی است که تنها دو میلیون و ۴۰۰ الی دو میلیون و ۵۰۰ هزارتن در داخل تولید و مابقی توسط بخش خصوصی وارد می‌شود که انتظار می‌رود با توسعه ارقام پرمحصول در سال اقتصاد مقاومتی تمامی برنج مورد نیاز کشور در داخل تأمین شود.

ذخیره 8 میلیون و 650 هزارتن گندم در سیلوها

اسماعیل اسفندیار پور مجری طرح گندم در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به اظهارات ناصحیح وزیر دوره نهم جهاد کشاورزی در زمینه آمار و ارقام تولید گندم، ایشان را به مناظره دعوت کردیم.

وی افزود: طی سال‌های اخیر، ذخیره گندم موجود در سیلو‌ها تنها ۹۵۰ هزارتن بود، این درحالی است که امسال ۸ میلیون و ۶۵۰ هزارتن معادل ۹۷ درصد نیاز خبازی‌ها در سیلو‌ها ذخیره است.

اسفندیار پور تصریح کرد: طی سه سال اخیر با اتخاذ سیات گذاری مناسب در جهت بهره‌گیری از طرح‌های پیشین با رویکرد افزایش بهره‌وری، کاهش سطح زیر کشت، ارتقای درجه مکانیزاسیون توانسته ایم تولید از نظر کمی و کیفی را افزایش دهیم.

کیفیت پایین تولید رقابت در بازارهای هدف را دشوار کرد

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود تولید محصولات کشاورزی به ۱۱۵ میلیون تن رسیده که این رقم بیانگر رشد قابل توجه تولید است.

وی افزود: گرچه میزان تولید طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته، اما به سبب کیفیت پایین قادر به رقابت با بازارهای هدف نیستیم که از این رو ارتقای بهره‌وری در واحد سطح امری ضروری است.

به گفته خان محمدی ضعف در تنظیم بازار و فقدان کیفیت محصول مشکلاتی برای مصرف کنندگان در برداشته که هر چه سریع‌تر باید در جهت مرتفع شدن آنها اقدام کرد.
(چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۰:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها