سه شنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۲۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پنج رقم جدید باقلا در کشور معرفی می‌شود

عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: به زودی در کشور 5 رقم معرفی می‎شود که سه رقم آن در گلستان و 2 رقم دیگر در دزفول معرفی خواهد شد.

فاطمه شیخ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه بانک ژن قوی در مرکز تحقیقات گرگان داریم، گفت: 3 رقم باقلا در مرکز تحقیقات گرگان و 2 رقم برای مناطق گرم و خشک در مرکز تحقیقات دزفول معرفی می‎شود.

وی با اشاره به اینکه 6 شهر در کشور بر روی محصول باقلا تحقیق می‎کنند، افزود: 25 تا 60 درجه عرض جغرافیایی، محصول باقلا کشت می‎شود و با توجه به اینکه در دمای 10 تا 30 درجه رشد می‎کند سازگاری وسیعی و گستردگی دارد.

شیخ یادآور شد: 25 تا 32 درصد باقلا پروتئین دارد و باقلا در تناوب کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و گیاه باقلا در تناوب با گندم سبب تثبیت بیولوژیک نیتروژن می‎شود و بیشترین میزان تثبیت را دارد.

پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز آموزش مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: استان گلستان از نظر سطح زیر کشت باقلا بعد از استان لرستان مقام دوم کشور و از لحاظ میزان عملکرد در واحد سطح مقام اول را به خود اختصاص داده است. بخش عمده بذر باقلای موردنیاز کشور در استان گلستان و با نظارت مستقیم مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و سازمان جهاد کشاورزی استان تولید می شود.

وی عنوان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ستاد اصلی تولید، نگهداری و ارزیابی ژرم‌پلاسم باقلا در کشور محسوب می‌ شود. مدیریت و هدایت برنامه‌های به نژادی باقلا کشور با هماهنگی موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر در استان گلستان انجام می‌شود. به جرات می‌توان گفت این ایستگاه با داشتن 570 ژنوتیپ باقلا، یکی از غنی‌ترین ژرم‌پلاسم‌های باقلای دنیا را در خود جای داده‌است.

وی افزود: در سال 1389 مرکز تحقیقات ایکاردا که در سوریه قرار دارد رفتیم و تعدادی از ژنوتیپ باقلا دنیا را وارد گلستان کردیم.

شیخ تصریح کرد: تبادل مواد ژنتیکی و همکاری در برنامه‌های به نژادی باقلا با مرکز ایکاردا انجام می‌شود و برنامه‌های تحقیقاتی باقلا کشور با هدف معرفی ارقامی با عملکرد زیاد، مقاوم به بیماری و تنش خشکی در قالب پروژه‌های تحقیقاتی دورگ‌گیری و انتخاب در نسل‌ های در حال تفکیک و بررسی مقدماتی لاین‌ های امید بخش در دست اجرا هستند. امید است در سال ‌های آتی ارقام مناسب جهت کشت در مناطق مختلف کشور و اهداف مصرفی متفاوت (کنسروی، خشک، تازه‌خوری و مصارف سیلویی) معرفی شود.

عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات کشاورزی گلستان ادامه داد: بذرهایی که وارد کشور کردیم مقاومت به علف هرز، مقاوم لک شکلاتی، مقاوم به خشکی و سرما‎زدگی بودند.

وی تاکید کرد: یک علتی که کشاورزان به کشت باقلا رغبت ندارند قیمت نامتعادل آن است. سه رقم جدید با اتمام مراحل جدید در مرکز تحقیقات به کشاورزان گلستانی معرفی می‎شود که به بیماری " سوختگی استن فلیومی " که در مزارع باقلا رایج است، مقام خواهد بود.

عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات کشاورزی گلستان با بیان اینکه بانک ژن قوی در مرکز تحقیقات گرگان داریم، افزود: 570 ژنوتیپ باقلا در این مرکز تحقیقات نگهداری می‎شود.

وی از معرفی باقلای بدون تانن خبر داد و گفت: وزن 100 دانه 110 گرم است که یکی از رقم‎های کاندید ما است که قدرت پنجه‎زنی زیاد می‎شود.

شیخ به 5 رقم جدید باقلا در کشور اشاره کرد و گفت: مقاوم به خشکی و دانه درشت مقاوم به خشکی در دزفول، یک رقم بدون تانن، دانه درشت و با تعداد قلاف‎بندی شش تا 9، پرقلاف است که بیش از 10 درصد نسبت به رقم برکت عملکرد دارد.

در ادامه رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ستاد اصلی تولید، نگهداری و ارزیابی ژرم‌پلاسم باقلا در کشور محسوب می ‌شود.

حسن مختار پور از زیر کشت بودن 2950 هکتار باقلا در استان گلستان خبر داد.

وی تصریح کرد: هم اکنون 570 عدد ژرم پلاسم باقلا در مرکز تحقیقات نگهداری می شود که هر ساله با اهداف اصلاحی در آزمایشات مختلف استفاده می شود و حاصل استفاده از این ژرم پلاسم ها معرفی سه رقم جدید باقلا برای استان گلستان و دو رقم برای استان های گرم و خشک است که به زودی معرفی خواهد شد.

مختار پور افزود: در رابطه با مصرف باقلا در بین مردم باید سیاست های کلان تنظیم شود که مصرف باقلا را از تازه خوری خارج کنیم و از صنایع تبدیلی استفاده کنیم تا به وسیله این بتوانیم مصرف سرانه باقلا را بالا ببریم.



(سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها