دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۱۲۸۱
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس سرویس عمومی

افزایش تولید و امنیت غذایی در دولت تدبیر وامید

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اردبیل گفت: دولت تدبیر و امید با برنامه ریزی و تدبیر تولید و امنیت غذایی در کشور را افزایش داده که باید قدرشناس آن بود.

حسین کربلایی خیاوی افزود: بخش کشاورزی به عنوان یکی از زیربناهای اصلی در ایجاد اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری در کشور محسوب شده و قابلیت و ظرفیت این بخش قابل توجه است.
وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی جامعه و تولید ناخالص داخلی کشور باید حمایت جدی از بخش کشاورزی به عمل آید تا این بخش با جذب نیروهای متخصص به سمت کشاورزی صنعتی و علمی حرکت کند براینکه تحقق کشاورزی صنعتی سبب افزایش تولید و حفظ امنیت غذایی در کشور می‌شود. 
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: شرط پیشرفت و توسعه بخش کشاورزی گسترش دامنه تحقیق و پژوهش است که با تحقق این امر می‌توان به توسعه ایده‌آل در این زمینه دست پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در دولت روحانی شاهد رشد چشمگیر فعالیت‌های کشاورزی در تمام عرصه‌ها بودیم افزود: وزارت جهاد کشاورزی با طراحی نظام نوین ترویج و جذب 10 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، شبکه گسترده ترویج را در یک‌هزار و 200 مرکز خدمات کشور هدایت و مدیریت می‌کند. 
کربلایی خیاوی اضافه کرد: پیش از اجرای این طرح در سال 92 به ازای هر سه هزار و 130 بهره‌بردار، یک مروج کشاورزی در عرصه حضور داشت اما در حال حاضر به ازای هر 630 بهره‌بردار یک مروج در کشور فعالیت می‌کند.
وی اظهار کرد:‌ در دولت تدبیر و امید تولید هسته اولیه بذر30 درصد تولید نهال بذور گواهی شده و 22 درصد نظارت بر بذور گواهی شده به 72 درصد افزایش یافته است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به افزایش تولید گندم در کشور اشاره کرد وگفت:‌ اثربخشی ارقام جدید زراعی و استفاده از بذور استاندارد و اصلاح شده و آموزش و ترویج یافته‌های نوین کشاورزی سبب شده تا میزان تولید گندم از 4.7 میلیون تن در سال 92 به 11.7 میلیون تن در سال 95 افزایش یابد.
وی بیان کرد:‌ میزان پرداختی از قبل گندم به کشاورزان در سال 92 حدود پنجاه هزار میلیارد ریال بود در حالی که در سال 95 میزان پرداختی به کشاورزان به 150 میلیارد ریال افزایش 
یافت.
کربلایی خیاوی سهم بخش کشاورزی را در تولید ناخالص کشور 13درصد اعلام کرد و گفت: در سال 92 تولید محصولات بخش کشاورزی حدود 97 میلیون تن بوده که در سال گذشته این رقم به 117 میلیون تن افزایش یافته که این میزان تولید رشد 16 درصدی را نشان می‌دهد.
وی اظهار کرد:‌ برغم تحریم و مشکلاتی که در بخش‌های مختلف به ویژه اقتصادیی بوجود آمد و بر اساس جمع‌بندی بانک مرکزی، بخش کشاورزی دارای رشد قابل توجهی بوده و مرکز آمار ایران این رشد را 3.4 دهم درصد اعلام می‌کند.
کربلایی خیاوی اگفت: اینگونه اقدامات نشانه خوبی برای حرکت رو به جلو در بخش کشاورزی است که در وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید در راستای ارائه خدمات به جامعه کشاورزان انجام شده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند. 
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است. 
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد./ایرنا
(دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۱:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها