یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۲۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

سرخی طلای ایرانی کمرنگ تر از دیروز/زعفران چینی درد سر ساز شد

بسیاری از رقبا با ترفند‌های مختلف نظیر قاچاق پیاز زعفران و کشت آن در گلخانه‌های خود، قصد دارند آتش بر جان تولید این محصول بیندازند.

زعفران یکی از محصولات استراتژیک خاص در کشورمان به شمار می‌رود که حدود ۹۷ درصد ظرفیت تولید دنیا مطلق به ایران است.

با وجود آنکه کشور ما در زمره نخست صادرکنندگان طلای سرخ قرار دارد از این رو بسیاری از رقبا با ترفند‌های مختلف نظیر قاچاق پیاز زعفران و کشت آن در گلخانه‌های خود قصد دارند که آتش بر جان تولید این محصول بیندازند.

بر این اساس بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند که اگر زعفران چینی و افغانی به بار بنشیند باید فاتحه زعفران ایرانی را خواند.

حال جای سؤال است که چرا مسئولین مربوطه با وجود نقش پراهمیت این محصول در بازارهای صادراتی توجه چندانی به این محصول ندارند.

غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران  با اشاره به اینکه زعفران چینی برای ایران دردسر ساز خواهد شد، اظهار داشت: وجود رقبا در هر بخشی می‌تواند مشکلاتی برای تولید به بار آورد به طوریکه وجود نیروی انسانی ارزان قیمت در چین و درنهایت توزیع محصول با قیمت کمتر می‌تواند در صادرات محصول ایرانی در بازارهای هدف تأثیر گذار باشد.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق پیاز زعفران تنها راه حل جلوگیری از کشت محصول در سایر کشور‌ها است، افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید نسبت به این موضوع نظارت بیشتری اعمال نماید و در صورت کشف محموله‌های قاچاق باید از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی نماید که چه تبعاتی برای قاچاقچیان به دنبال دارد تا دیگر متخلفان به سراغ قاچاق این محصول نروند.

میری ادامه داد: طی ده روزآینده همزمان با فصل قاچاق پیاز زعفران، دستگاه‌های مربوطه نظیر وزارت جهاد کشاورزی، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا باید نسبت به صیانت این محصول دقت بیشتری نمایند.

وی با رد فروش فله‌ای زعفران ایرانی بیان کرد: تمامی زعفران‌های صادراتی از یک دهم گرم تا حداکثر یک کیلو در بسته بندی‌های مجاز به بازارهای هدف عرضه می‌شوند، چراکه صادرات فله این محصول از سوی گمرک امری اجتناب ناپذیر است.

زعفران چینی تهدیدی برای تولید داخل

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران  گفت: گرچه زعفران چینی فاقد کیفیت مورد نیاز است، اما قیمت پایین این محصول یک تهدید و چالش برای زعفران ایرانی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در خصوص ویژگی‌های زعفران طبیعی یک امر ضروری است، افزود: زعفران طبیعی همانند میخک، طعمی تلخ دارد که بلافاصله پس از ریختن در آب جوش رنگ پس نمی‌دهد و به تدریج رنگ کلاله آن در آب ته نشین می‌شود.

حسینی با بیان اینکه قاچاق پیاز زعفران معضلی برای تولید طلای سرخ ایرانی است، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با مرزبانی باید تمام تلاش خود را در جهت جلوگیری از خروج غیر قانونی این محصول به کار گیرد تا همچنان رتبه نخست صادرکننده زعفران در دنیا حفظ شود چراکه خروج پیاز زعفران با تناژ‌های بالا و کشت زراعی و گلخانه‌ای این محصول در سایر کشور‌ها خطر جدی برای تولید داخل به شمار می‌رود.

صادرات فله ای زعفران صحت ندارد

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران  با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان تولید زعفران چینی در دسترس نیست، بیان کرد: با وجود آنکه زعفران به عنوان گیاه دارویی در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو تأمین مصرف مورد نیاز این محصول در چین سال‌ها زمان نیاز دارد و در شرایط کنونی نمی‌تواند خطری برای طلای سرخ ایرانی باشد.

وی با اشاره به اینکه ازای هر هکتار زعفران کاری ۵ تا ۸ تن پیاز مورد نیاز است، افزود: سالانه از هر هکتار حداکثر ۶ کیلو محصول برداشت می‌شود که با وجود سطح قابل توجه کشت زعفران در کشور ما قاچاق پیاز تهدیدی برای تولید داخل به شمار نمی‌رود.

منوچهری ادامه داد: برخی از رقبا، زعفران مرغوب ایرانی را با بازارسازی به اسم خود صادر می‌کنند که این امر خطر جدی برای محصول ایرانی محسوب می‌شود، از این رو برندسازی و حمایت از صادرکنندگان در جهت صادرات محصول با بسته بندی‌های ریز علاوه برجلوگیری از تقلب رقبا میتواند ارزش افزوده بالایی را برای کشور به ارمغان آورد.

دبیر شورای ملی زعفران با بیان اینکه صادرات فله زعفران ایرانی صحت ندارد، تصریح کرد: زعفران کالایی است که همانند طلا قیمت دارد و اینکه می‌گویند ما زعفران را فله‌ای صادر می‌کنیم، صحت ندارد چرا که بسته بندی‌های نیم کیلویی برای صادرات در نظر گرفته‌ایم.

به گفته وی فرهنگ مصرف زعفران در ایران در بسته بندی‌های بزرگ‌تر است ، این در حالی است که در اروپا در حد چند دهم گرم است.
(یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۴:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها