شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۱۲۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

عدم افزایش قیمت نان چانه‌ها را کوچکتر می‌کند

رئیس اتحادیه نانوایان تهران با بیان اینکه عدم افزایش قیمت نان چانه‌ها را کوچک‌تر می‌کند، گفت: درآمد حاصل از ریختن کنجد بر روی نان و گران کردن قیمت، بخشی از هزینه‌ نانوایان را جبران می‌کند.

قاسم زراعت‌کار رئیس اتحادیه نانوایان تهران با انتقاد از عدم افزایش قیمت نان، گفت: هزینه‌ نانوایی با توجه به تورم سالانه، حدود 14 درصد افزایش یافته است، اما قیمت نان در دو سال گذشته هیچ تغییری نداشته است. 

وی افزود: عدم افزایش قیمت نان متناسب با تورم منجر به کوچک شدن چانه‌ها و خارج شدن آن از حد استاندارد می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران در پاسخ به این سؤال که چرا با ریختن مقدار کمی کنجد بر روی نان، قیمت بدون ضابطه از 200 تا 500 تومان گران‌تر می‌شود، گفت: کنجد فقط به نان‌های سنگک و بربری اضافه می‌شود، اما امکان اضافه کردن آن به نان تافتون و لواش وجود ندارد. 

زراعت‌‌کار با اشاره به سهمیه 400 کیلوگرم آرد هر نانوایی، تصریح کرد: با این سهمیه هر نانوایی لواش در روز 3 هزار قرص نان پخت دارد که با قیمت فروش 210 تومان، ماهانه در آمد آن 18 میلیون تومان می‌شود که از این رقم مبلغ 11 میلیون تومان مربوط به آرد مصرفی است.

* جبران بخشی از هزینه نانوایی‌ها با ریختن کنجد روی نان 

وی در ادامه به توجیه قیمت اضافه‌ای که نانوایان بابت ریختن کنجد روی نان سنگک و بربری می‌گیرند، پرداخت و گفت: بنابراین بصورت خالص در ماه برای یک واحد نانوایی لواش 7 میلیون تومان باقی می‌ماند که از این درآمد باید مزد کارگر و همچنین هزینه‌های جانبی مثل آب، برق و گاز را تأمین کند که واقعا رقم ناچیزی می‌شود، اما نانوایی‌های سنگک و بربری بخشی از هزینه‌ خود را می‌توانند با اضافه کردن کنجد بر روی نان جبران کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران با اشاره به برنامه‌های سال 96 اتحادیه نانوایان تهران، گفت: طبق توافقی که با سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شده کلاس‌های آموزش نانوایان در محل اتحادیه هفته‌ای دو روز برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه PH آب (شاخص قلیایی) در برخی از مناطق تهران بیشتر از 8 است، گفت: متاسفانه به خاطر PH بالای آب، نانوایی‌ها به استفاده بیش از اندازه از جوش‌شیرین متهم و جریمه می‌شوند.

زراعت‌کار بیان داشت: در این راستا بین اتحادیه نانوایان با دانشگاه شهید بهشتی برای خرید دستگاه‌های تصفیه آب تفاهم‌نامه‌ای امضا شده تا آب مصرفی در نانوایی‌ها تصفیه شود و مسئله PH آن حل شود. 

وی با بیان اینکه باید آرد کامل که تمام خواص تغذیه‌ای آن حفظ شده باشد، در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: بنده از اتحادیه‌ نانوایان و یک نفر از نهاد ریاست جمهوری و 4 کارخانه‌دار به زودی برای بررسی خرید آسیاب آبی از هند که گفته می‌شود، توسط آن آرد کامل تولید می‌شود، عازم هند هستیم. 

زراعت کار در پاسخ به این سوال که آیا در نانوایی‌ها از جوش‌شیرین استفاده می‌شود، گفت: بله استفاده می‌شود و اگر بگویم که استفاده نمی‌شود، دروغ گفته‌ام، اما میزان مصرف آن بسیار کم شده است. تا سال 1385 جوش‌شیرین به صورت سهمیه‌ای به نانوایان توزیع می‌شد و اگر نانوایی‌ها از جوش‌شیرین استفاده نمی‌کردند، جریمه می‌شدند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون اگر نانوایی‌ها از جوش‌شیرین استفاده کنند، جریمه می‌شود، افزود: جوش‌شیرین مقاومت نان را در مقابل آتش مستقیم افزایش می‌دهد و مانع سوخته شدن سطح نان می‌شود. 

زراعت‌کار افزود: در حال حاضر جوش‌شیرین گران است و کاربرد آن برای نانوایی‌ها صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین مصرف آن به حداقل رسیده است، اما با وزارت بهداشت در حال مذاکره برای پیدا کردن جایگزینی به جای مصرف آن در نان هستیم./ فارس

(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۱:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها