شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۷۱۲۳۱
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس تغذیه و سلامتی

اهمیت مصرف کلسیم و ویتامین D برای خانم ها

مطالعه جدید نشان می دهد مصرف بالای ویتامین D و کلسیم از طریق مواد غذایی با کاهش ریسک یائسگی زودهنگام مرتبط است.

یائسگی زودهنگام که همراه با توقف عملکرد تخمدان هاست قبل از سن ۴۵ سالگی اتفاق می افتد. یائسگی زودهنگام بر حدود ۱۰ درصد زنان تاثیر داشته و با ریسک بالای بیماری قلبی-عروقی، پوکی استخوان و زوال شناختی زودهنگام مرتبط است.

در این مطالعه محققان دانشگاه ماساچوست نحوه ارتباط مصرف ویتامین D و کلسیم را با بروز یائسگی زودهنگام ارزیابی کردند. جمعیت مطالعه شامل ۱۱۶,۴۳۰ زن ۲۵ تا ۴۲ ساله بود که از سال ۱۹۸۹ به پرسشنامه سلامت پاسخ داده بودند.

از سال ۱۹۸۹، پرسشنامه های بعدی به ارزیابی سبک زندگی و شرایط پزشکی این زنان هر دو سال یکبار می پرداخت. رژیم غذایی در طول ۲۰ سال مطالعه، ۵ بار ارزیابی شد و محققان می توانستند تغییرات در مصرف مواد غذایی آنها را به مرور زمان تحت نظر داشته باشند.

به گفته محققان، نسبت خطر برای یائسگی زودهنگام در مقایسه بالاترین گروه مصرفکننده ویتامین D از طریق رژیم غذایی با پایین ترین میزان مصرف، ۰.۸۳ و برای کلسیم ۰.۸۷ بود.

پردو اسمیت، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «شواهد آزمایشگاهی ارتباط ویتامین D با برخی مکانیسم های هورمونی درگیر در افزایش سن تخمدان ها را نشان داد که همین مسئله مبنای فرضیه ما شد.»

وی در ادامه می افزاید: «ما دریافتیم بعد از تطبیق انواع عوامل مختلف، مصرف ویتامین D حاصل از منابع غذایی نظیر محصولات لبنی غنی شده و ماهی چرب، و کلسیم با کاهش ۱۷ درصدی ریسک یائسگی زودهنگام مرتبط بود.»/مهر



(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۰:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها