سه شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۸:۰۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۱۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

90 درصد مصرف گوشت قرمز کشور از تولیدات داخلی است

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 90 درصد مصرف گوشت قرمز کشور از تولیدات داخلی و تنها 10 درصد آن وارداتی است.

محمدرضا ملاصالحی بیان کرد: در کشور سالانه 824 هزار تن گوشت قرمز تولید می شود که این مقدار 51 درصد از دام سنگین و 49 درصد دام سبک است.
وی اظهارداشت: در تلاش هستیم با اصلاح نژاد دام های بومی و دو منظوره همانند گوسفند زل مازندران ، تولید گوشت دام های سبک را افزایش دهیم و به مرز خودکفایی در تولید گوشت قرمز دست یابیم.
وی افزود: در سال گذشته 9 میلیون و 600 هزار تن شیر در کشور تولید شد که نه تنها نیاز کشور تامین شد بلکه در بخش لبنیات ، صادرات خوبی به دیگر کشورها نیز شده است.
وی اظهارداشت: در سال گذشته بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است که از این میزان یکصد هزار تن به کشورهای مختلف صادر شده است.
ملا صالحی افزود: برای خودکفایی در امور دامی، تحقیقات نقش بسیار برجسته ای دارد که با انجام کارهای تحقیقاتی درصددیم در اصلاح نژاد دام ها و افزایش تولید شیر و گوشت موفق عمل کنیم.
وی گفت: تا قبل از انقلاب اسلامی ، ایران یک وارد کننده مطلق در امور دام و کشاورزی بوده است که با اقدامات خوب انجام شده امروز نه تنها قطع واردات شده است بلکه در بسیاری از موارد به دیگر کشورها نیز صادرات انجام می شود.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز سه شنبه برای افتتاح بانک ژن ذخایر ژنتیک شمال کشور به ایستگاه گاودشت بابل سفر کرد.
این مرکز در حال حاضر 250 راس گوسفند را نگهداری می کند که تا پایان سال به 700 راس خواهد رسید.
در این مرکز گوسفندان مولد بعد از پنج سال به صورت بره یا اسپرم در اختیار دامداران مازندران و گلستان قرار می گیرند.
این نوع گوسفند در منطقه آب و هوایی شمال کشور سالانه 200 کیلوگرم شیر می دهد.
هم اکنون با مرکز بابل ، 13 ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفندی در کشور فعال است که چهار هزار و 800 راس گوسفند از نژاد زل در آنها در مرحله اصلاح نژاد هستند .
همچنین 6 ایستگاه پرورش نژاد بز نیز با 2 هزار و 100 راس در کشور فعال است.
مرکز تحقیقاتی کشاورزی و دامی گاودشت با وسعت حدود 400 هکتار در بخش بندپی غربی بابل واقع و 40 سال قدمت دارد ./ ایرنا
(سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۸:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها