سه شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۱۱۷۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دولت آینده با حمایت از صنعت زنبورداری به رشد صادرات کمک کند

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت:انتظار می رود دولت دوازدهم علاوه بر حذف قوانین دست و پاگیر ، با حمایت از زنبورداران و صنعت زنبورداری به رشد صادرات غیر نفتی کمک کند.

'عفت رئیسی افزود: طی سه سال گذشته سازمان دامپزشکی کشور طی دستورالعمل هایی برای کاهش انتقال بیماری ها و مشخص کردن مبدا و مقصد دام، طیور، آبزیان و زنبورعسل اقدام به کد دارکردن ماشین های حمل و نقل کرده است.
رئیسی اضافه کرد: وجود قوانین دست و پاگیر مبنی برکددارشدن ماشین های حمل و نقل کندوها، صنعت زنبورداری را با مشکل مواجه کرد.
وی اظهارداشت: این درحالیست که زنبور عسل به عنوان یک حشره گردافشان با دام، طیور و آبزیان متفاوت است و با توجه به نبود زیرساخت های لازم در این صنعت در شرایط فعلی اجرای چنین قوانین دست و پاگیری می تواند صنعت را با مشکلات جدی مواجه سازد.
وی تصریح کرد: به طوری که به دلیل شرایط جوی و محیطی ممکن است کندوهای زنبور عسل چندین بار جابجایی مکانی داشته باشند.
این مقام مسول افزود: طبق این دستورالعمل یک زنبور دار برای جابجایی کندوها از استانی به استان دیگر باید فرایند مراجعه به اداره کل دامپزشکی استان، نمونه گیری آزمایشگاهی از زنبورها، پرداخت تعرفه، تایید مدارک خودرو حمل و نقل را انجام دهد تا در نهایت مجوز کوچ صادر شود که به طور حتم این پروسه زمان بر است.
وی اضافه کرد: برخی مسئولین سازمان دامپزشکی کشور ثبت نام و دریافت مجوز جابجایی زنبورعسل را در کافی نت ها و از طریق اینترنتی 15 دقیقه ای میسر دانسته اند، درحالی که زنبور دار در بیابان کافی نت و اینترنت از کجا پیدا کند.
وی گفت: البته سال گذشته حسن رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و منصور محمدیان مدیرکل قرنطینه سازمان دامپزشکی طی مذاکراتی از اجرای این دستور العمل در صنعت زنبورداری جلوگیری کردند اما به طور مجدد این آیین نامه به اجرا درآمده است.

** تعرفه جابجایی هر کندو 90 تومان
رئیسی با بیان این که سازمان دامپزشکی بابت حمل و نقل هر کندو زنبور عسل تعرفه 90 تومانی از زنبورداران دریافت می کند گفت: در صورت واریز تعرفه و تایید سلامت کندو مجوز جابجایی صادر می شود.
وی اضافه کرد: ممکن است در طول سال یک زنبوردار مجبور شود چندین بار اقدام به جابجایی کندوها کند که هزینه بالایی را برای تولید کنندگان درپی خواهد داشت به طور مثال یک زنبوردار بابت هربار جابجایی 200 کندو باید 20 هزارتومان فقط به سازمان دامپزشکی کشور بپردازد.
وی اظهارداشت: این درحالیست که در هیچ کجای دنیا دولت ها از زنبورداران تعرفه ای دریافت نمی شود و حتی برای پایداری این صنعت اقدامات حمایتی نیز از سوی دولت ها صورت می گیرد.
این مسئول افزود: درحالی که سازمان دامپزشکی کشور ما بابت تعرفه هایی که از زنبور عسل دریافت می کند هیچ خدمات درمانی ارزنده ای به این صنعت ارایه نمی دهد.

** ایجاد زیرساخت صنعت زنبورداری زمان براست
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور هزینه های تولید صنعت زنبورداری را بالا عنوان کرد و گفت: با وجود این که امسال قیمت انرژی تغییری نداشته اما زنبورداران با هزینه های بالای تولید از جمله نرخ های بالای دست مزد کارگری، دارو، درمان، نهاده ها، حمل و نقل و بسته بندی مواجه شده اند.
به گفته وی، این صنعت زیرساخت های لازم از جمله ماشین های مخصوص حمل و نقل (کشندهای خودرو)، را ندارد که همین امر می تواند منجر به تلفات زنبور عسل در مسیرهای جابجایی شود.
وی با اشاره به این که اکنون حمل و نقل زنبورعسل با خودروهای کامیون، کامیونت، وانت،نیسان و خاور انجام می شود افزود: ماشین های مخصوص حمل و نقل زنبور عسل باید ویژه حمل زنبور و حداقل دارای مخزن آب باشد تا با آبپاشی های مداوم از تلفات جلوگیری کنند.
رئیسی زنبور عسل را عامل گردافشانی و افزایش بهر ه وری در منابع طبیعی و کشاورزی دانست و تصریح کرد: ایجاد زیرساخت لازم در صنعت زنبورداری حداقل 10 سال زمان می برد.
وی ادامه داد: کشورما ظرفیت و امکان تولید ماشین های مخصوص حمل زنبورهای عسل را دارد و اگر کارخانجات خودروسازی تولیدات خود را به تولید کشند زنبور عسل تخصیص دهند این صنعت رونق می یابد.

** 50 درصد زنبورداران بیمه تامین اجتماعی ندارند
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: اکنون 50 درصد زنبورداران از بیمه تامین اجتماعی بهره مند نیستند و همین امر در فضای کسب و کار مشکلاتی را برای این گروه از تولید کنندگان ایجاد می کند.
وی افزود: تولیدکنندگان عسل کشور نیازمند بیمه تامین اجتماعی برای بهبود فضای کسب و کار هستند که می تواند دغدغه های معیشتی آنان را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ایجاد کارگروهی متشکل از وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف دستورالعمل صدور کد رهگیری خودرو برای حمل و نقل دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل را از مبدا تا مقصد فراهم کرده تا با این اقدام علاوه بر کاهش انتقال بیماری های دامی از قاچاق آن نیز جلوگیری کند.
اکنون صنعت زنبورداری کشور دارای 75 هزار زنبوردار فعال و هفت میلیون و 800 هزارکلونی زنبور عسل است که توانست سال گذشته بیش از 81 هزارتن عسل تولید کند./ ایرنا
(سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۲:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها