دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۱۱۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

سهم 64.16 درصدی کالاهای واسطه ای از کل واردات کشور در سال 95

گمرک ایران سهم کالاهای واسطه ای از کل واردات کشور را در سال گذشته بالغ بر 28 میلیارد و 28 میلیون دلار ( 28.028 میلیون دلار) اعلام کرد که 64.16 درصد از کل کالاهای وارداتی را به خود اختصاص می دهد.

بر اساس جداول مربوط به کالاهای وارداتی به کشور در سال 1395 ، حجم واردات کشور در سال گفته شده بالغ بر 33 میلیون و 399 هزار تن ( 33.399 هزار تن) و به ارزش 43 میلیارد و 684 میلیون دلار (43.684 میلیون دلار) بوده است.
بر اساس این ارقام، سهم کالاهای سرمایه ای به کشور در سال گذشته هشت میلیارد و 524 میلیون دلار( 8.524 میلیون دلار) با سهم ارزشی 19.51 درصد بوده و حدود هفت میلیارد و 131 میلیون دلار(7.131 میلیون دلار) با سهم ارزشی 16.32 درصد به کالاهای مصرفی اختصاص داشته است.

**گروه کالاهای سرمایه ای
نگاهی به اقلام عمده کالاهای سرمایه ای وارداتی نشان می دهد «دستگاههای کمک ناوبری رادیویی غیر از دستگاه موقعیت یاب جهانی» با سهم ارزشی 10.58 درصد، «دستگاه گیرنده و فرستنده از نو SDH به ظرفیت 155 مگابیت بر ثانیه (STM1) و بالاتر» با سهم ارزشی 4.04 درصد و «ماشین آلات و دستگاه های به هم فشردن، شکل دادن یا قالب گیری سوخت های معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی و سایر محصولات معدنی، ماشین های درست کردن قالب های ریخته گری از ماسه» با سهم ارزشی 3.20 درصد، سه گروه اصلی کالاهای سرمایه ای وارد شده به کشور هستند.
همچنین 20 قلم نخست ارزشی در گروه کالاهای سرمایه ای حدود 42 درصد از ارزش کل این گروه کالاها را به خود اختصاص داده است.

**گروه کالاهای واسطه ای
حدود 28 میلیارد و 28 میلیون دلار( 28.028 میلیون دلار) یا حدود 64.16 درصد از ارزش کل واردات کشور در سال گذشته به کالاهای واسطه ای تعلق داشته است که «ذرت دامی» با سهم ارزشی 6.7 درصد و «لوبیای سویا» با سهم ارزشی 5.17 درصد و پس از آن «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف 8703 بنزینی با حجم سیلندر 2000CC با ساخت داخل 14 درصد تا کمتر از 30 درصد به استثنای لاستیک» با سهم ارزشی 3.24 درصد سه گروه کالای عمده کالاهای واسطه ای وارد شده به کشور در سال گذشته بوده اند.
بر این اساس 20 قلم نخست ارزشی در گروه کالاهای واسطه ای حدود 38 درصد از ارزش کل این گروه کالاها را به خود اختصاص داده است.

** سهم 40 درصدی واردات کالاهای واسطه ای درست نیست
گمرک ایران تاکید کرده است: اقلامی نظیر ذرت دامی که سهم عهده ای از واردات را به خود اختصاص داده است، به عنوان خوراک دام و طیور در صنایع تولید گوشت و سایر صنایع مرتبط و در گروه کالای واسطه ای محسوب می شود.
شاید نگاه غیرکارشناسی و سطحی به آمارهای ارائه شده منتج به اعلام آمار 40 درصدی واردات کالاهای مصرفی شود اما اینگونه اظهارات پایه و اساس علمی ندارد.
بر اساس تعاریف علمی، کالاها از نظر نحوه استفاده در سه دسته کالاهای مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای طبقه بندی می شوند که گمرک ایران برای نخستین بار در سال 79 اقدام به انتشار آمار واردات به تفکیک این کالاها کرد.
کالاهای سرمایه ای به کالایی اطلاق می شود که در تولید سایر کالاها و خدمات به کار می رود و طول عمر آن بیش از یک سال است؛ این نوع کالاها در ایجاد کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند که ماشین های چاپ، تراکتور، دستگاه جوش و ... در این زمره لحاظ می شوند.
کالاهای واسطه ای به کالاهایی اطلاق می شود که در تولید سایر کالاها و خدمات کاربرد دارد و به عنوان واسطه ای برای تولید کالای نهایی به حساب می اید که مواد اولیه مورد استفاده در صنایع گوناگون، قطعات و لوازم اولیه اتومبیل از این دست است.
کالاهای مصرفی نیز کالاهایی هستند که در تولید سایر کالاها و خدمات به کار نمی روند و مستقیم در مصرف خانوار مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی کالاهایی که در سطح خرده فروشی خریداری می شوند و به مصرف خانوارها می رسند که خود به بخش کالاهای مصرفی با دوام و کم دوام تقسیم می شوند.
بر اساس تعاریف گمرک، «دانه گندم خوراکی» به طور 100 درصد کالای واسطه ای محسوب می شود زیرا به شکل خام و اولیه مورد مصرف قرار نمی گیرد یا برای نمونه خودروهای سواری به میزان 20 درصد کالای سرمایه ای محسوب شده و 80 درصد مصرفی محسوب می شود.

منبع: ایرنا
(دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها