دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۱۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

آمادگی 140 کارخانه چایسازی برای خرید و فرآوری برگ سبز چای

رئیس سازمان چای گفت: تاکنون با 140 کارخانه چایسازی برای خرید تضمینی برگ ‌سبز و فرآوری و تبدیل آن به چای خشک قرارداد بسته ایم.

محمد ولی روزبهان افزود: چای یک محصول مهم کشور است و با کارخانه‌های دیگر در مناطقی که برداشت برگ سبز دیرتر آغاز می‌شود درحال انعقاد قرارداد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: 150 کارخانه چایسازی در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد و در کنار این کارخانه ها کارخانه‌های بسته‌بندی و توزیع چای نیز فعالیت می کنند.
وی از برداشت رسمی برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران همزمان با گرم شدن هوا خبر داد و اظهارداشت: 50 هزار خانوار چایکار در زمینه تولید و فرآوری چای خشک در استان های گیلان و مازندران اشتغال دارند.
رییس سازمان چای کشور اظهارداشت: سالانه 110 هزار تن چای خشک در کشور مورد نیاز است و مصرف سرانه چای نیز یک و نیم کیلوگرم است.
روزبهان گفت: 500 هزار نفر بطور مستقم و غیر مستقیم از طریق در آمد کشاورزی چای زندگی می‌کنند و افزایش تولید چای برای دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا برنامه‌ریزی به منظور توسعه باغ‌های چای انجام شده است.
وی به وجود 34 هزار هکتار باغ چای در دهه 70 در استان‌های گیلان و مازندران اشاره کرد و ادامه داد: در آن سال‌ها حدود 70 هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شد که این تولید 65 تا 70 درصد نیاز کشور را تامین می‌کرد اما این روند سیر نزولی پیدا کرد و در سال‌های 91 تا 93 بدترین‌ شرایط تولید چای در کشور تجربه شد .
وی یادآورشد: اما با حمایت های دولت تدبیر و امید تولید چای در 2 سال گذشته روند رشد را طی کرده است و در سال گذشته 139 هزار تن برگ سبز چای در گیلان و مازندران تولید شد و ضریب خودکفایی در مقابل 13 درصدی سال 93 به 28 درصد رسید.
روزبهان، افزایش تولید چای را سبب بازگشت روحیه امید و نشاط در صنعت چای کشور عنوان کرد و اظهارداشت: بازگشت اعتماد مصرف‌کننده داخلی به چای ایرانی بسیار با اهمیت است.
شورای اقتصاد در آخرین جلسه خود در 25 اسفند ماه 95 ،قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 را به 26 هزار و 242 ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو را 14 هزار و 695 ریال تعیین کرد.
در استان های گیلان و مازندران حدود 28 هزار هکتار باغ چای وجود دارد که 90 درصد آن در گیلان واقع شده است. / ایرنا
(دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها