یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۰
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۷۱۱۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

خواسته های انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی از دولت دوازدهم

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی گفت: دولت دوازدهم باید به دوره آزمون و خطا در زمینه گوشت قرمز پایان دهد و سیاست مشخصی را برای حمایت از مصرف کننده ایرانی دنبال کند.

فرهاد آگاهی افزود: سیاست دولت دوازدهم در زمینه گوشت قرمز باید به حمایت از تولید منجر می‌شود و جلو تجارت قانونی و مدیریت‌شده را سد نکند.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم این است که به توانایی تشکل‌های تخصصی در ساماندهی بازار اعتماد کند و اجازه دهد ساماندهی تخصصی در بخش گوشت توسط انجمن‌ها پیاده‌سازی شود.
این مسوول با اشاره به نوسان قیمت گوشت قرمز در ماه‌های پایانی پارسال افزود: تشکل‌های تخصصی می‌توانند بهترین مشاورانِ دولتمردان باشند و درباره روان‌سازی بازار گوشت قرمز و ثبات قیمت‌ها در آن، با همفکری و مشارکت گروهی اعضای خود توانسته‌اند پیشنهاد‌هایی را تنظیم کرده و در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهند، بنابراین توقع از دولت دوازدهم برای مدیریت بازار گوشت افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد سیاست کالای جایگزین- یعنی واردات در قبال صادرات- رویکرد درستی بود که متأسفانه قربانی ملاحظه نکردن زمان‌بندی شد؛ زیرا گوشت قرمز کالایی است که فراهم شدن آن دستکم به سه تا 6ماه زمان نیاز دارد و این‌گونه نیست که هر زمان اراده کردید، بتوانید آن را از کشورهای خارجی خریداری کنید.
به گفته وی، سیاست کالای جایگزین باید به شکلی پیاده‌سازی شود که موجب شکاف زمانی در بازار نشود.
وی تصریح کرد: در این بخش دولت باید به برنامه زمانی به‌ طور جدی توجه کند. همچنین بحث ذائقه مصرف کننده و نوع رفتار خانوار ایرانی با گوشت خارجی نیز موضوع مهمی است که بر الگوی مصرف گوشت قرمز تاثیر می گذارد و نمی‌توان بدون توجه به آن سیاست جایگزین را پیش برد.
آگاهی اضافه کرد: یک توقع دیگر فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم این است که تلاش کند مواد اولیه صنایع غذایی با حداقل قیمت تامین شود و در این مسیر بحث مدیریت کردن صحیح تعرفه‌ها نقش اساسی و سرنوشت‌ساز دارد.
به گفته وی، گوشت قرمز وارداتی، تامین‌کننده بخشی از مواد اولیه صنایع غذایی است؛ از این رو، باید دولت دوازدهم به‌منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، نسبت به کاهش هزینه‌های تمام‌شده فراورده‌های پروتئینی توجه بیشتری داشته باشد.
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی درباره زمان اوج مصرف گوشت قرمز گفت: همه می‌دانیم در برخی زمان ها مانند ماه مبارک رمضان و محرم و همچنین ایام حج، مصرف گوشت قرمز در کشور افزایش پیدا می‌کند.
به گفته وی، بر این اساس باید برنامه‌ریزی‌ها به شکل تنظیم‌شده باشد که تامین گوشت قرمز یا دام زنده در کشور دچار اخلال نشود.

** حمایت از صنایع غذایی در اولویت نظام بانکی باشد
رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی گفت: یکی از خواسته‌های جدی فعالان اقتصادی در زمینه صنایع گوشت قرمز از دولتمردان این است که حمایت از صنایع غذایی در اولویت نظام بانکی کشور قرار گیرد.
وی ادامه داد:گوشت یک کالای راهبردی است و باید تولید و واردات مدیریت‌شده آن موردحمایت قرارگیرد اما وقتی بحث حمایت‌های بانکی پیش می‌آید، نظام بانکی اولویت چندانی برای صنایع غذایی لحاظ نمی‌کند.
این مسئول اضافه کرد: با توجه به این که کشور ما دچار خشکسالی است و تولید گوشت قرمز، یک فرایند وابسته به آب است و ما گریزی جز تامین کسری بازار از طریق واردات نداریم. هرچقدر این واردات به‌صورت بهینه و کم‌هزینه‌تر صورت پذیرد، به طور طبیعی قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند و سبد تغذیه خانوار غنی‌تر می‌شود.
به گزارش ایرنا، سالیانه تا 840 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و نزدیک 100 هزارتن گوشت قرمز از محل واردات تامین می شود.
همچنین هر ساله بخشی از دام زنده نیز به صادرات اختصاص می یابد.
(یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۶:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها