یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۱۴۷
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش تولید،افرایش قیمت

با وجود اینکه به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه‌های بخش خصوصی قرار بود طی روزهای گذشته قیمت سیب زمینی در بازار ناشی از ورود محصول جدید کاهش داشته باشد اما این اتفاق نیفتاده و همچنان قیمت گذشته آن بر جای خود باقی است.

طی ماه های گذشته قیمت سیب زمینی در بازار افزایش یافت و به کیلویی حدود ۲۵۰۰ و تومان رسید که البته حسین مهاجران کمبود مقطعی این محصول را عامل گرانی آن عنوان کرد و به ایسنا گفت که به زودی تولیدات جدید روانه بازار می‌شود و تا ۱۰ روز آینده شاهد ارزانی سیب زمینی و گوجه فرنگی خواهیم بود.

همچنین پیش از این نیز عباس کشاورز - معاون وزیر جهاد کشاورزی - گفته بود که قیمت سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی متعادل شده و کاهش یافته است و با ورود تولید سیب‌زمینی جدید از مناطقی مانند دشت گرگان قیمت‌ها مجددا کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: ایران صادرکننده سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی است و جای تعجب دارد که به بهانه‌های کمبود محصول، گرانی در بازار این بخش مشاهده شود و عده‌ای سودجو تنها به منافع شخصی خود فکر کنند.

اکنون که تولید جدید هم به بازار آمده و خبری از کمبود نباید باشد، قیمت سیب زمینی همچنان روی نرخ گذشته ۲۵۰۰ تومانی خود قرار دارد و به گفته مغازه داران و فروشندگان  میوه و تره بار گرچه سیب زمینی گرگان به بازار وارد شده و وفور محصول وجود دارد اما قیمت آن کاهش پیدا نکرده و حتی در برخی موارد کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان نیز به بهانه محصول جدید، گران تر برایشان تمام می شود.

با این اوصاف می توان از دستگاه های نظارتی پرسید که اصولا در فرآیند نظارت چه رویه ای دنبال می‌شود و چه اتفاقی باید مشاهده شود که نظارت و برخورد با گرانفروشان را جدی گرفته شود؟ البته وزارت جهاد کشاورزی به استناد قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی تنظیم بازار و کنترل قیمت محصولات کشاورزی تا مرحله تامین و عمده فروشی را برعهده دارد و باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا قیمت سیب زمینی در عمده فروشی کاهش نیافته و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز بر اساس قانون موظف است اعلام کند که گرانی یک محصول پر مصرف مانند سیب زمینی در بازار مصرف به چه علت است و چرا با گران‌فروشان برخورد موثري نمی‌شود./ایسنا
(یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۴:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها