یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۱۰۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

نبود مرکز بررسی عوارض دارویی در سازمان دامپزشکی/ایرانی ها 4 برابر دنیا دارو مصرف می کنند

رییس سازمان نظام دامپزشکی می گوید، این سازمان نیازمند مرکز بررسی عوارض دارویی است و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

 «محمدرضا صفری» با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور مرکزی برای بررسی عوارض دارویی و ثبت و تحلیل گزارش ها ندارد، افزود: براساس آمارها ٨٣ درصد مردم کشور ما خودسرانه دارو مصرف می کنند و به طور مثال 50 درصد آنتی بیوتیک ها که تجویز می شود، غیرضروری است.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور ضمن اشاره به اینکه ایران چهار برابر دنیا دارو مصرف می کند، تاکید کرد، از این میزان مصرف دارویی مسکّن ها و آنتی بیوتیک ها در صدر جدول قرار دارند.
به گفته وی، در بحث مقاومت دارویی نقش دامپزشکی و دامپزشکان مهم است اما نقش جامعه پزشکی را نباید نادیده گرفت.
صفری با بیان اینکه مقاومت دارویی آنقدر مهم است که در إجلاس هفتاد و یکم سازمان ملل مطرح شد، افزود: مقرر شد در این إجلاس کشورها برنامه ای تهیه کنند و ایران برنامه اقدام ملی را در دستور کار خود قرار داد.
« براساس گزارش ها از ١٣٠ کشور جهان ١١٠ کشور هنوز برنامه ای در خصوص میزان تولید، واردات، عرضه و مصرف انتی بیوتیک ها و مقاومت دارویی ندارند.»
وی براین باورست که باید برنامه اقدام ملی هرچه سریع تَر تبیین تا نقش همه دستگاه ها مشخص شود.

** دارو با تجویز پزشک و دامپزشک در اختیار مردم قرار گیرد
این مقام مسئول با بیان این که نسخه و تجویز پزشکان و دامپزشکان به نوعی حذف شده است، گفت: اکنون کارخانجات و داروخانه ها انواع داروها را بدون تجویز پزشکان و دامپزشکان در اختیار بیماران و مردم قرار می دهند که اینگونه اعمال می تواند مشکلات را افزایش دهد، درحالی که در 15 سال گذشته دارو بدون نسخه و تجویز پزشک در اختیار مردم قرار نمی گرفت.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: دارو یک کالای تخصصی است که تولید، تجویز و مصرف آن باید تحت کنترل باشد، درحالی که در برخی نمایشگاه ها دیده می شود مراکز تولید و عرضه با اقدام به ایجاد جوایزی همچون پنج تا بخر 6 تا ببر این مسئله را به یک فاجعه تبدیل کرده اند.
صفری بحث نظارت را مهم دانست و گفت: عرضه داروی مجاز خارج از شبکه مجاز همان دارو را غیرمجاز می کند.
وی با انتقاد از تعدد زیاد داروخانه ها گفت: در هر منطقه ٢٠ کلینیک و ٥٠ داروخانه دیده می شود که تعدد این مراکز و رقابت آن ها با یکدیگر خود مشکلاتی را در عرضه داروهای بدون نسخه ایجاد کرده است.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به این که دامپزشکی در کشورما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، افزود: اقدام های ما در دانشگاه ها هنوز ضعیف است، درحالی که اگر از ابزارها به خوبی استفاده شود می توانیم برنامه ملی خود را در بحث مقاومت دارویی و کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها اجرا کنیم./ ایرنا
(یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۴:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها