یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۱۰۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور نداریم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: دیگر موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور نداریم، اما با گرم‌تر شدن هوا باید مراقبت‌ لازم برای پیشگیری از تب کریمه کنگو لحاظ شود.

مهدی خلج بعدازظهر در آیین بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، به ضرورت‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: 60 درصد عوامل بیماری‌زای انسان خاستگاه و منشأ حیوانی دارد که باید حساسیت ویژه‌ای در این عرصه به کار برد.

خلج با اشاره به آخرین وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که پاییز و زمستان سال گذشته کشور را درگیر کرده بود، گفت: هم‌اکنون نیز گزارشاتی از شیوع این بیماری در بخش‌هایی از آسیا، شمال آفریقا و اروپا گزارش می‌شود، اما ما هیچ گزارشی از این بیماری اکنون در کشور نداریم.

وی به تلاش همکاران سازمان دامپزشکی برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با معدوم شدن 10 میلیون قطعه طیور توانستیم جلوی پیشرفت این بیماری را در کشور بگیریم، اما همچنان مانند گذشته تمام تدابیر بهداشتی را توصیه می‌کنیم که مرغداری‌ها رعایت کنند.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون هیچ استان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداریم که مراقبت‌های شدید، پایش و اطلاع‌رسانی مستمر در این عرصه بسیار موثر بوده است.

به گفته خلج از آنجایی که پرندگان مهاجر از سایر کشورها به ایران مراجعت می‌کنند و ممکن است ناقل ویروس باشند، ما همواره باید مراقبت‌های لازم را انجام دهیم.

خلیج همچنین در مورد بیماری تب کریمه کنگو که بین انسان و دام مشترک بوده و منشأ آن از جوندگانی همچون کنه به گوسفند به ویژه در فصل بهار و تابستان منتقل می‌شود، گفت: این ویروس پایداری خود را همواره در طبیعت حفظ می‌کند که باید مراقب آن باشیم.

بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها هیچ علائم مشهودی ندارد و تلاش ما بر این است که انسان درگیر آن نشود.

وی توصیه کرد تا در عرصه‌های مختلف به مردم، پزشکان، دام‌پزشکان، روستاییان و پرورش دهندگان دام آموزش‌های لازم در مورد این بیماری ارائه شود، تا کمتر در مواجهه با این ویروس قرار گیرند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به سابقه شیوع تب کریمه کنگو در کشور ترکیه تصریح کرد: 9 سال پیش این اتفاق در ترکیه افتاد که خسارتهای زیادی را در پی داشت، ما باید مراقب باشیم، دام‌هایی که به کشتارگاه می‌روند، قبل از کشتار با آلودگی‌هایشان مبارزه شود و بهترین نوع کشتار، در کشتارگاه‌های صنعتی است، مضاف بر آنکه دام باید پس از کشتار حداقل 24 ساعت در یخچال سردخانه‌ای قرار گیرد.

وی همچنین توصیه کرد تا مردم پس از کشتار نذورات خود از خوردن جگر خام برای جلوگیری از پیشگیری از بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو جلوگیری کنند. موردی از ابتلا به این بیماری در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

خلج استفاده بی‌رویه و ناصحیح از آنتی‌بیوتیک‌ها را یکی دیگر از مخاطرات در حوزه دام و بهداشت عمومی عنوان کرد و افزود: کار به جایی رسیده که برخی از میکروب‌ها به این آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند و میزان تزریق و مصرف باید قاعده و چهارچوبی داشته باشد.

وی همچنین به کارهای مثبت انجام شده در حوزه دامپزشکی کشور به بهانه روز دامپزشکی اشاره کرد و افزود: تغییرات در دستورالعمل ثبت دارویی، تشکیل مرکز تحقیقات دارویی با همکاری دانشکده دارویی دانشگاه تهران و همچنین تصویب 2 قانون مهم در حوزه دامپزشکی می‌تواند کمک شایانی در پیشرفت داشته باشد.

وی گفت: اخیراً 2 قانون در مجلس تصویب کرده‌ایم که یکی از آنها این است که مراکز تولید و توزیع فرآورده‌های خام دامی، دارو و مواد زیستی براساس آنچه سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند، می‌توانند ممیزی‌های داخلی یا خارجی را انجام دهند.

همچنین طبق قانونی که تصویب شده تمام فعالان حوزه دام از مزرعه گرفته تا عرضه موظف اند، باید ضوابط دامپزشکی را رعایت کنند و با این قانون پشتوانه قانونی محکم‌تری ایجاد شده است.

 روز 14 مهرماه به عنوان روز ملی دامپزشکی در تقویم ما به ثبت رسیده، اما در تمام دنیا آخرین شنبه ماه آوریل را به عنوان روز جهانی دامپزشکی جشن گرفته و آیین برپا می‌کنند./ فارس
(یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها