شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۰۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نظام توزیع زیر ۱۰ درصد است

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: بر اساس گردش مالی فروشگاه‌های زنجیره‌ای عضو اتحادیه که ۱۵ هزار میلیارد تومان است، می‌توان نتیجه گرفت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمی کمتر از ۱۰ درصد در نظام توزیع دارند.

اگرچه وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران پدیده نو و تازه‌ای به شمار نمی‌رود و تأسیس اولین فروشگاه زنجیره‌ای در کشورمان به دهه 40 خورشیدی برمی‌گردد، اما پس از چند دهه فعالیت، عملکرد این فروشگاه‌ها در نظام توزیع کشور کمرنگ‌ شد و حتی شاهد تعطیلی کامل برخی از برندهای معروف فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اواخر دهه 70 بودیم.

با گذشت مدتی از تعطیلی کامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مرور و آرام آرام، به خصوص در اواخر دهه 80 فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قالب‌های جدیدتری دوباره شکل گرفت و بخشی از نظام توزیع کشور را در دست گرفته است. 

امروزه و در دو سه سال گذشته رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای با برندهای مختلف سرعت قابل توجهی یافته است، به طوری که می‌توان گفت کشور در مرحله گذر از نظام توزیع سنتی به نظام توزیع مدرن است.

اگرچه وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع و اقتصاد کشورهای پیشرفته دنیا امری کاملا پذیرفته شده است، اما از آنجا که در کشورمان در مقطعی از زمان، فعالیت این فروشگاه‌ها بطور کامل قطع شد، بنابراین زمان حال یعنی آغاز به کار مجدد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بین دست‌اندرکاران نظام توزیع موافقان و مخالفانی دارد. 

یکی از انتقادات جدی که نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح می‌شود، این است که احداث هر فروشگاه‌ زنجیره‌ای در منطقه یا محله‌ای باعث تعطیلی خرده‌فروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها و در نتیجه از بین رفتن چند شغل می‌شود. 

به هرحال آنچه که مسلم است، با توجه به اینکه وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهت کاهش هزینه مبادله در صورتی که درست مدیریت شوند، نقش بسیار مؤثری دارند، نمی‌توان از نقش مؤثر آنها در کاهش هزینه‌های چشم‌پوشی کرد و باید به دنبال راهی بود که کمترین ضربه به نظام خرده‌فروشی کشور وارد شود.

در این ارتباط سعید درخشان رئیس اتحادیه دارندگان سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی می‌گوید: با توجه به اینکه احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای منجر به تعطیلی واحدهای صنفی خرده‌فروشی و بیکاری تعدادی از دارندگان واحدهای صنفی می‌شود، بنابراین باید طرحی ارائه شود که واحدهای صنفی کوچک را در محلی جمع کرده و بتواند خدمات خوبی به مردم ارائه کند.

وی می‌افزاید: اگر برای احداث این فروشگاه‌ها نقشه راهی تهیه و این فروشگاه‌ها به صورت هدفمند احداث می‌شد می‌توانست بسیار مفید بوده، زیرا بسیاری از مناطق تهران به این فروشگاه‌ها نیاز دارند.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به این در مورد احداث و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهت کاهش هزینه‌ مبادله به وجود آمده‌اند و بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که می‌توان کالاها را حدود 10 درصد ارزان‌تر در این فروشگاه‌ها عرضه کرد. 

وی می‌افزاید: براین اساس اگر این عملکرد از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور محتمل باشد، قطعا باید از این مجموعه حمایت کرد. 

نعمت‌زاده بیان می‌کند: اگرچه خیلی‌ها در مسیر ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور به ما بد و بیراه گفتند و ما بسیار زیاد سوال و جواب پس دادیم، اما به واقع ما باید به این سمت حرکت کنیم.

در رابطه با عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چگونگی خدمات دهی این فروشگاه‌ها با امیرخسرو فخریان رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید: 

* فارس: فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه نقشی در اصلاح نظام توزیع ایفا می‌کنند و آیا توانسته‌اند به اهداف طرح تحول اقتصادی در این زمینه دست یابند؟

- فخریان: نظام توزیع، یکی از مباحث مهم دنیاست و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورهای پیشرفته دنیا هم بیشتر است، اما این سهم در ایران بسیار اندک است.

این سهم در ایران در سال 94 کمتر از 5 درصد بود، اما در سال 95 با جهش در توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع بیشتر شده که با توجه به اینکه آمار دقیقی از سهم خرده‌فروشی‌ها در نظام توزیع در اختیار نداریم، به طور دقیق نمی‌توان سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع را بیان کرد. 

اما براساس گردش مالی فروشگاه‌های زنجیره‌ای عضو اتحادیه که 15 هزار میلیارد تومان است می‌توان نتیجه گرفت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمی کمتر از 10 درصد در نظام توزیع دارند. 

 5 هزار میلیارد تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرمایه‌گذاری شده است، سهم توزیع کالا از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ژاپن 90‌ درصد، کشورهای اروپایی 70 تا 80 درصد و ترکیه 55 تا 60 درصد است. 

* فارس: نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حذف واسطه‌ها چگونه بوده است؟ 

- فخریان: شرکت‌های پخش و نمایندگی‌ها کالا را بنکداران انتقال می‌دهند و بنکداران هم به خرده‌فروشان، بنابراین از تولید تا مصرف 3 مرحله کالا جابه‌جا می‌شود، اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای مستقیم کالای خود را از تولید‌کننده تهیه و آن را به مصرف‌کننده عرضه می‌کند که به این ترتیب 2 واسط در این مسیر حذف می‌شود. 

علاوه بر حذف واسط، از آنجا که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حجم بالایی کالا خریداری می‌کنند، بنابراین از قدرت مذاکره با تولید‌کنندگان برای عرضه کالا با قیمت مناسب‌تر وجود دارد. 

* فارس: با حذف واسطه‌ها و رایزنی با تولید‌کنندگان، چقدر کالاها ارزان‌تر به مصرف‌کننده می‌رسد؟ 

فخریان: با توجه به حذف هزینه‌های بازاریابی و واسطه‌ها، به طور میانگین بین 10 تا 20 درصد بهای کالا کاهش می‌یابد، اما در کالاهایی مثل تخم‌مرغ و برنج با توجه به سود اندک، کاهش بهای تمام شده کمتر از رقم مذکور است. 

همچنین توزیع کالا از طریق فروشگاه‌های زنجیره این امکان را برای تولید‌کنندگانی که قصد اعمال تخفیف در کالای تولیدی خود را دارند، فراهم می‌کند و به این ترتیب آنها از اینکه کالایشان با تخفیف مورد نظر به مصرف کننده برسد، مطمئن می‌شوند. 

کاهش بهای خرید منجر به افزایش توان خرید و افزایش توان خرید هم منجر به رونق تولید و اشتغال می‌شود. 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش 15 تا 20 درصدی در کاهش هزینه خانوار دارند.

* فارس: نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در افزایش بهره‌وری را توضیح دهید؟ 

- فخریان: با صرفه‌جویی در وقت و انرژی بهر‌ه‌وری در این بخش بالا می‌رود. 

با توجه به وجود 3 میلیون بنگاه صنفی و همچنین  تعداد 24 میلیون خانوارهای کشور تعداد مراجعات به هر واحد صنفی روزانه کمتر از 30 مورد است، اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعداد مراجعات بسیار بیشتر و بطور متوسط بین 500 تا 600 مورد است. 

* فارس: اگرچه تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور زیاد نیست، اما پراکندگی آن متناسب نیست، به نظر می‌رسد بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرهای بزرگ متمرکز شده‌اند و در شهرهای بزرگ هم پراکندگی متناسب نیست و در برخی خیابان‌ها کوچک هم چند فروشگاه‌های زنجیره‌ای محلی به چشم می‌خورد، چرا پراکندگی متناسب نیست؟ 

- فخریان: مهم نیست که چند فروشگاه در یک خیابان باشد، بلکه مهم این است که تعدد فروشگاه‌ها رقابت ایجاد می‌کند که این موضوع به نفع مصرف‌کننده است و مصرف‌کننده تصمیم‌می‌گیرد که خرید خود را از کدام فروشگاه انجام دهد. 

* فارس: تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور چقدر است؟

فخریان: 2500 فروشگاه در 60 برند و با مساحتی حدود یک میلیون متر مربع.

* فارس: چه تعدادی از این فروشگاه‌ها در تهران قرار دارند؟ 

- فخریان: 30 تا 35 درصد در تهران و بقیه در شهرستان‌ها قرار دارد، ضمن اینکه در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک کسانی که منافعشان به خطر می‌افتد، مانع بزرگی برای توسعه این فروشگاه‌ها هستند.

* فارس: آیا در خارج از کشور برای عرضه کالای ایرانی فروشگاه زنجیره‌ای وجود دارد؟ 

- فخریان: خیر، اما در این مورد در سال 96 و 97 اتفاقات خوبی خواهد افتاد و جزء برنامه‌هایمان است.

* فارس: عرضه کنندگان خرد، به توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای انتقاد دارند و معتقدند که توسعه این فروشگاه‌ها باعث از بین رفتن مشاغل و تعطیلی بنگاه‌های صنفی شده است، چه توجیهی در این رابطه دارید، این اقداماتی برای اینکه فروشندگان و عرضه‌کنندگان خرد با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آسیب نبینند، صورت گرفته است؟ 

- فخریان: در حال حاضر شرایطی را به وجود آورده‌ایم تا به جای اینکه خودمان فروشگاه‌ زنجیره‌ای تأسیس کنیم، در صورتی که دارنده یک بنگاه صنفی متقاضی باشد، به وی نمایندگی اعطا شود. 

مسلما تعداد شغلی که به ازای احداث هر فروشگاه زنجیره‌ای ایجاد می‌شود، از تعداد شغلی که به ازای یک بنگاه صنفی ایجاد می‌شود، بیشتر است، زیرا به ازای یک فروشگاه 200 متری حداقل 10 کارگر مشغول به کار می‌شوند و این فروشگاه‌ها به صورت دو شیفت کار می‌کنند، ضمن اینکه تمامی کارگران در فروشگاه‌های مذکور بیمه هستند. 

به عبارتی می‌تواند تخمین زد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به بنگاه‌های صنفی کوچک (سوپرمارکت) 1.2 شغل ایجاد کنند. 

البته از آنجا که تمامی معاملات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شفاف است و این فروشگاه‌ها مجهز به صندوق‌های مکانیزه فروش هستند و پرداخت مالیات و مواردی از این دست کاملا به صورت قانونی رعایت می‌شود، عده‌ای این شفاف‌سازی را دوست ندارند و تمایلی هم به ایجاد چنین فروشگاه‌هایی از خود نشان نمی‌دهند. 

گردش مالی فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای 100 درصد شفاف است و تمام پرداخت‌ها از جمله مالیات بر ارزش افزود، مالیات بر عملکرد، مالیات بر مستغلات پرداخت می‌‌شود، بنابراین در این زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند الگوی مناسبی برای دولت تا نظام تولید و توزیع را رصد کنند. 

* فارس: آیا برای کاهش قیمت‌ عرضه، با تولید‌کنندگان قرادادهایی دارید که کالا را مختص شما و با کیفیت بهتر تولید کنند؟

 - فخریان: این اقدامات جزء کارهای بعدی ما است، که با توسعه تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور این امکانات هم فراهم می‌شود. 

* فارس: چه نظارتی بر کیفیت کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌ها دارید؟ 

- فخریان: کنترل کیفیت مجدد روی کالاها صورت می‌گیرد و اگر کالایی متناسب با استانداردهای عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نبود به تولید‌کننده پس داده می‌شود.

* فارس: چرا علیرغم تأکیدات که نسبت به مصرف کالای داخلی وجود دارد، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد عرضه کالاهای وارداتی هستیم؟ 

- فخریان: کالاهایی که با برند خارجی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، تولید داخل است و فقط برند آن خارجی است که این نوع کالاها جزء کالاهای وارداتی به شمار نمی‌روند.

اگر برنج که بخش زیادی از آن وارداتی است را از سبد عرضه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کنار بگذاریم، بیش از 90 درصد کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، کالای تولید داخل و ایرانی است.

* فارس: اما کالاهایی مثل چای، روغن‌زیتون و روغن‌های خارجی و حتی خمیردندان در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود؟  

- فخریان: حجم چای تولید داخل کم است و بخش اعظم آن وارداتی است، بنابراین با توجه به تقاضای مردم این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، همچنین روغن زیتون داخلی کفاف تأمین نیاز داخلی را نمی‌دهند که این کالا وارد و در داخل بسته‌بندی می‌شود. 

خمیردندان هم فقط چند برند محدود وارداتی در فروشگاه‌ها زنجیره‌ای عرضه می‌شود که دلیل آن هم درخواست خریداران است.

* فارس: حاشیه سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای چقدر است؟ 

- فخریان: 1 تا 3 درصد. در همه دنیا این صنعت حاشیه سود کمی دارد و در بهترین حالت همین رقم است. 

* فارس: آیا این رقم بصرفه است؟

- فخریان: در صورت توسعه بصرفه است.

* فارس: احداث یک فروشگاه‌ها زنجیره‌ای جقدر هزینه‌دارد؟

- فخریان: به مسائل مختلف بستگی دارد، ولی برای هر مترمربع به غیر از هزینه زمین 5 میلیون تومان برآورد هزینه است. 

* فارس: به ازای کالاهایی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود از تولید‌کنندگان اجاره دریافت می‌شود، دلیل آن چیست؟

- فخریان: این اتفاق زمانی می‌افتد که تولید‌کننده‌ای کالای جدیدی را به بازار عرضه می‌کند و هنوز برای مشتریان شناخته شده نیست. 

بنابراین چون ما قفسه خود را در اختیار کالایی قرار می‌دهیم که فروش ندارد، به ازای آن اجاره دریافت می‌کنیم، اما در مورد کالاهایی که متقاضی دارد و در بازار شناخته شده است چنین اتفاقی نمی‌افتد. 

* فارس: وضعیت انبارها‌ و خواب کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چگونه است؟ 

- فخریان: خواب کالاهایی غیر فساد پذیر در انبارهای فروشگاه‌ها زنجیره‌ای کمتر از 2 ماه است. در حالی که در برخی کشورهای توسعه یافته خواب کالا در انبارهایشان کمتر از یک روز و حدود 18 ساعت است و 50 درصد از انبارهای آنها را کامیون‌هایی تشکیل می‌دهند که در حال حمل کالا به آن فروشگاه‌ها هستند.

(شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۰:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها