جمعه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۸:۳۰
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۷۱۰۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

ظرفیت نصب شده کارخانجات قند و شکر ۲.۴ میلیون تن است

مصرف شکر در کشور سالانه ۲.۳ میلیون تن است که امسال حدود ۷۰۰ هزار تن آن وارد شده است و این در حالی است که دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران می‌گوید: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ظرفیت نصب شده کارخانجات قند و شکر داخلی است.

بهمن دانایی، با اشاره به روند افزایش تولید شکر طی 4-3 سال گذشته اظهار داشت: در سال 92 یک میلیون و 100 هزار تن شکر در داخل کشور تولید شده بود و نصف شکر مصرفی وارد می‌شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم تمایل به تولید داخلی واردات بی‌رویه در سال‌های پیش‌ از ‌آن بوده است، خاطر نشان کرد: 2 میلیون و 500 هزار تن شکر در سال ۸۵ وارد کشور شد که محصولات داخلی روی دست تولیدکنندگان ماند و بسیاری از کارخانجات ورشکست شدند.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران به این نکته اشاره کرد که طی 4-3 سال گذشته واردات شکر به صورت کنترل شده و تنها برای تامین نیاز اصلی و مابه‌ التفاوت نیاز داخل تولید شده است.

وی به اقدامات تشویقی دولت برای کارخانجات قند و شکر اشاره کرد و گفت: قیمت شکر در سال 93، 2 هزار و 300 تومان اعلام شد و به کارخانجات گفته شد که آن را 2100 تومان بفروشید و دولت هم برای هر کیلو 200 تومان یارانه پرداخت می‌کند، در سال 94 نیز همین اتفاق افتاد و کارخانجات قند و شکر 2550 تومان را 2300 تومان فروختند.

تهاتر بدهی دولت با کارخانجات قند و شکر از طریق اعطای مجوز واردات

دانایی با اشاره به وضعیت کمبود پول و بودجه در دولت گفت: از آنجایی که دولت پول نقد نداشت، تا این یارانه را به کارخانجات بپردازد، برای تهاتر بدهی خود به کارخانجات قند و شکر اجازه واردات شکر مورد نیاز را به این کارخانجات داد، تا از محل سود واردات بخشی از طلب خود به کارخانجات را تهاتر کند.

وی در مورد نحوه اختصاص مجوز به هر کارخانه و میزان آن هم گفت: پیش از این زحمت و مشقت تولید بر عهده کارخانجات بود و سود واردات به جیب عده‌ای دیگر می‌رفت، اما طبق محاسبات دولت میانگین تولید 3 سال هر کارخانه را گرفته و براساس آن سهمیه واردات دادیم و به همین جهت کارخانجات قند و شکر تلاش کردند، تا میزان تولید خود را بالا ببرند.

افزایش 50 درصدی تولید شکر در داخل ظرف سه سال

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران با اشاره به رشد 50 درصدی ظرفیت تولید در بخش قند و شکر کشور طی سه سال گذشته، اظهار داشت: در سال  95 میزان تولید ما به یک میلیون و 650 هزار تن رسید و این در حالی است که بخشی از کارخانه‌هایی که فعالیت نمی‌کردند، وارد مدار تولید شدند.

دانایی در پاسخ به اینکه پس چرا برخی کارخانجات نسبت به مجوز واردات دولت برای شکر معترض‌اند، گفت: حدود 8 تا 10 کارخانه داریم که فقط شکر خام را تصفیه می‌کنند و به طور موقت برای جلوگیری از تعطیلی این کارخانه‌ها شکر سرخ را به آنها می دهیم، تا تصفیه کنند، اما وزارت جهاد به آنها گفته است که خطوط فراوری چغندری یا نیشکری را فعال کنند، تا امکان فراوری این دو ماده را به شکر داشته باشند.

۲ میلیون و 400 هزار تن ظرفیت نصب شده کارخانجات برای تولید شکر

وی همچنین از افزوده شدن تعداد کارخانه‌های قند و شکر در کشور خبر داد و افزود: هم اکنون 9 کارخانه نیشکری فعال، 26 کارخانه چغندری فعال و حدود 8 کارخانه چغندری از 5 سال پیش که به دلیل واردات بی‌رویه بسته شده بود، در حال احیا است.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران هم اکنون 2 میلیون و 400 هزار تن ظرفیت نصب شده برای تولید شکر در داخل کشور وجود دارد. 

دانایی در مورد کارخانه قند دزفول که گفته شده در صورت احیای آن کمک فراوانی به تامین شکر کشور می‌کند، نیز گفت: این کارخانه 12 سال بسته بود و امیدواریم امسال با تجهیزات جدید بتواند وارد مدار تولید شود و 70 تا 80 هزار تن شکر را تولید کند.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران همچنین گفت: 2 کارخانه نیز در دست مطالعه است و یکی دو واحد نیشکری نیز تجهیزاتشان کامل شده، تا بتوانند هم از چغندر و هم از نیشکر شکر تولید کنند./ فارس

(جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۸:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها