دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۰
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۷۰۹۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

قیمت هر کیلو عسل طبیعی حداکثر ۶۰ هزار تومان است

مدیرعامل صندوق حمایت از زنبورداران کشور گفت: به دلیل مشخص نبودن زنجیره تولید تا مصرف، دلالان هر کیلو عسل طبیعی را که نهایتاً ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است را به هر قیمت که می‌خواهند می‌فروشند، مضاف بر آنکه کیفیت عسل طبیعی تنها در آزمایشگاه‌های استاندارد مشخص می‌شود.

عسل به عنوان یکی از غذاهای طبیعی همواره مورد توجه اقوام مختلف از جمله ایرانیان بوده چرا که علاوه بر آنکه حاوی مواد مغذی مانند آهن، ویتامین سی و انواع ویتامین‌های ب است به عنوان ماده دارویی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت این ماده غذایی تا بدان‌جاست که پزشکان توصیه می‌کنند روزانه یک تا 2 قاشق عسل در وعده غذایی هر فرد گنجانده شود اما متأسفانه طی سال‌های گذشته با افزایش جمعیت و تقاضا برای این محصول، شاهد ورود عسل‌های تقلبی و بی‌کیفیت در بازار هستیم.

موضوعی که بهزاد بانکی‌پور مدیرعامل صندوق حمایت از صنعت زنبورداری نیز بر آن صحه می‌گذارد و می‌گوید متأسفانه هم از لحاظ قیمت و هم از نظر کیفیت به دلیل وجود واسطه‌های بسیار شاهد مشکلاتی در بازار هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون قیمت تمام شده هرکیلو عسل طبیعی نباید بیشتر از 60 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد تصریح کرد: با لحاظ کردن شرایط اقلیمی و عوامل موثر در تولید ، تولیدکننده این محصول آن را بین 25 تا 30 هزار تومان می‌فروشد اما مشکل آنجاست که ساختار و زنجیره مشخصی در تولید تا مصرف عسل نداریم.

خبرنگار فارس پرسید چگونه می‌توان عسل تقلبی را از عسل‌های طبیعی تشخیص داد که بانکی‌پور گفت: بجز آزمایش توسط آزمایشگاه‌های استاندارد عسل هیچ راهی از لحاظ ظاهری برای تشخیص کیفیت وجود ندارد چرا که برخی رنگ، طعم و میزان غلظت را عاملی برای سلامت عسل می‌دانند که آن هم درست نیست.

وی اضافه کرد: متأسفانه استاندارد اجباری برای تولید عسل نداریم اما تا آنجا که امکان دارد طبق استاندارد ملی 22 آیتم برای عسل‌هایی که تحت نظارت ما تولید می‌شوند در نظر گرفته شده و بر روی برچسب تولید نصب می‌شوند.

به گفته مدیرعامل صندوق حمایت از زنبورداران، آزمایشگاه مرجع عسل نیز تقریباً آماده شده و قرار است تا تجهیزات مدرن آن توسط یونیدو (مرجع بین‌المللی تولید عسل) خریداری و مستقر شود که به نظر می‌رسد تا 5 ماه آینده این آزمایشگاه در سطح سراسری کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی همچنین از راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای عسل طبیعی در سراسر کشور خبرداد و گفت: در این فروشگاه‌ها عسل طبیعی مستقیم از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده می‌رسد که نخستین مرکز آن در منطقه گیشا تهران آغاز به کار کرده و قرار است در 40 نقطه کشور نیز این فروشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار فارس، این روزها با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف عسل برای روزه‌داران، قیمت هرکیلو عسل طبیعی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله شهروند به کیلویی 100 هزار تومان رسیده است و این در حالی است که بانکی‌پور می‌گوید مصرف کننده باید نهایتاً عسل طبیعی را کیلویی 60 هزار تومان تهیه کند./ فارس
(دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها