شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۷۰۹۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

آغاز بکار سامانه حمایت از بیماران متابولیک

مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: تمام مبتلایان به بیماری های متابولیک در تهران تحت پوشش سامانه برنامه ریزی، تامین تا تحویل فرآورده های ویژه متابولیک و شیرخشک های رژیمی بر مبنای پرونده و نسخه الکترونیک حامی هستند و از امروز این سامانه به کل کشور تعمیم یافت.

 امیرحسین جمشیدی روز شنبه در مراسم معرفی این سامانه در انستیتو تغذیه افزود: در پاییز 92 با کمبود شدید فرآورده های متابولیک و رژیمی روبرو شدیم که علت آن نبود آمار دقیق بیماران، شیوه عرضه سنتی ، مرکزگرایی عرضه این فرآورده ها و خروج برخی از این فرآورده ها از کشور بود بنابراین سامانه جدیدی برای توزیع آن طراحی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: این سامانه از ابتدای سال 94 پیاده سازی و طی چهار مرحله تکمیل شد .
مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: 227 پزشک و 59 کارشناس تغذیه در این سامانه فعالیت دارند و تمام بیماران متابولیک در کشور نیز نشان دار شدند.
جمشیدی افزود: طبق آخرین آمار سه هزار و 834 بیمار مبتلا به بیماری های متابولیک در کشور وجود دارد که دو هزار و 538 نفر آنان مبتلا به بیماری پی.کی.یو (نوعی بیماری ژنتیکی) هستند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون 29 هزار نسخه الکترونیک صادر شده در حالیکه صدور این نسخه ها روزی برای ما رویا بود.
وی ادامه داد: از بهمن 94، 150 هزار فرآورده از طریق سامانه و نسخه الکترونیک به بیماران عرضه شده است؛ این ارسال ها به محل سکونت بوده و اولین ارسال ما نیز به روستایی در بوشهر بوده که کمتر از 48 ساعت، فرآورده به دست بیمار رسیده است.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون سه هزار و 411 مرسوله داشته ایم که سه هزار مرسوله آن مربوط به تهران بوده و 411 مورد نیز به صورت آزمایشی به سراسر کشور ارسال شد.
جمشیدی خاطرنشان کرد: در سامانه حامی، تمام سوابق پزشکی بیمار، فرآورده های استفاده شده ، آزمایشات و کاردرمانی قابل ثبت است ؛ یکی از مزیت های این سامانه آگاهی از میزان شیوع بیماری های متابولیک در استان ها است.
وی افزود: 66 درصد بیماری های متابولیکی ثبت شده در این سامانه بدون رابطه فامیلی (با توجه به ژنتیکی بودن بیماری) و 72 درصد آنها بدون سابقه خانوادگی در فرد مبتلا بروز کرده که با آمار جهانی همخوانی ندارد و البته پزشکان باید این آمار را ارزیابی کنند.
وی ادامه داد: با سامانه حامی ، رهگیری کامل فرآورده های متابولیکی را داریم و به صورت آنلاین با مراکز اطلاعاتی در ارتباط هستیم و امکان پیش بینی نیاز به این فرآورده ها برای سال آینده کاملا مشخص است.
گفتنی است بیماری های متابولیکی نوعی بیماری ژنتیکی نقص آنزیم بوده که فرآورده های متابولیکی برای آنان جای دارو محسوب نمی شود بلکه غذا به شمار می رود چراکه قادر به هضم غذاهای معمولی نیستند.
(شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۵:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها