شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۰۹۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سال گذشته برای اولین بار انگیزه کشاورزان برای کشت پنبه مثبت شد

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زراعت پنبه از 15 سال گذشته به زمین خورده است، گفت: سال گذشته انگیزه عمده کشاورزان در پنبه برای اولین بار به سمت مثبت رفت.

ابراهیم هزارجریبی در اولین گردهمایی برنامه ریزی محصولات بهاره و تابستانه استان گلستان اظهار کرد: در سفرهایی که سال گذشته در سراسر کشور انجام دادیم، همه استانها ضمن رضایت از زراعت پنبه اعلام کردند که سال آینده پنبه بیشتری کشت خواهند کرد. سیاست اصلی حوزه زراعت وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در گندم  و پایداری در این خودکفایی است.

هزارجریبی با بیان اینکه ایجاد تناوت در سیستم زراعی کاشت گندم در این خودکفایی بسیار موثر خواهد بود، افزود: کشت سویا و پنبه کمک شایانی به پایداری خودکفایی در گندم می کند.

وی با اشاره به اینکه زراعت پنبه از دهه 80 زمین خورده و بیشتر کردن دوباره این زراعت کار مشکلی است، عنوان کرد: دولت اقدامات خوبی را برای احیای این محصول انجام داده و در تصمیم‌گیری اقتصاد مقاومتی پنبه را جزء 9 محصول زراعی مورد نظر قرار داده است.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کنار سه محصول گندم، روغن و شکر که برای آنها در کشور مجری انتخاب شده، برای پنبه نیز مجری انتخاب شده که این نیز نشان دهنده نگاه ویژه دولت به این محصول است. در سالهای گذشته قیمت های خرید این محصول افزایش یافته و تا حدودی توانستیم کشاورزان را راضی نگه داریم. حتی بخش خصوصی در سال گذشته پنبه را بالاتر از قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه تولید پنبه تلاش های بیشتری انجام دهیم، گفت: اکثر واردات پنبه ما از کشورهای منطقه است و این کشورها در آینده به ما پنبه نخواهند داد. کشور ازبکستان که عمده واردات ما از این کشور انجام می شود اعلام کرده است که تا سال 2020 پنبه ای صادر نخواهد کرد.

هزارجریبی با اشاره به اینکه استان گلستان یک سال زودتر از سایر استانها به استقبال این مهم رفته است، اظهار کرد: سال گذشته تنها استان گلستان افزایش کشت پنبه نسبت به سال قبلش را داشته است.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی به هزینه بالای برداشت پنبه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در سطح کشور 17 متقاضی برای خرید کمباین  پنبه وجود دارد که نسبت به سالهای گذشته متفاوت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم که پنبه یک گیاه صنعتی است و باید بخش صنعت هم وارد کار شود، خاطرنشان کرد: کارخانه‎ های پنبه پاک کنی استان البرز که در حال تعطیلی هستند، اعلام کردند که خود این کارخانه ها برای خرید کمباین پنبه اقدام خواهند کرد تا در اختیار کشاورزان قرار گیرد. در برخی دیگر از استانها نیز کارخانه های پنبه پاک کنی وارد عمل شده اند.

هزارجریبی تصریح کرد: امروز به همت مرکز تحقیقات پنبه، کشت این محصول از یک کشت در سال با استفاده از رقم های زودرس به دو کشت در سال افزایش یابد. تنها به دانش داخلی بسنده نمی‎کنیم و از ظرفیت شرکت‎های خارجی که از ما جلوتر هستند و دانش‎ فنی بالاتری دارند، استفاده خواهیم کرد. به برخی از این شرکتها از ترکیه، یونان، آمریکا و چین فراخوان دادیم و مجوز کشت برخی از نمونه های بذری آنها گرفتیم.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در داخل کشور نیز طرح و یافته های خوبی داریم،  ادامه داد:  طرح انتقال یافته‎های تحقیقاتی در 8 استان برتر کشور در نظرگرفته شده تا با مدلهای تدریجی که دارند به صورت ویژه ای بتوانیم یافته‎های علمی خود را انتقال دهیم. برای این امر در استان گلستان 18 سایت تحقیقاتی در نظر گرفته شده است.

هزارجریبی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته کماکان به پنبه کاران یارانه می دهند، اظهار کرد: معتقدیم که در کنار افزایش تولید باید یارانه های خود در این بخش را حفظ کنیم./ ایسنا
(شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها