دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۰۸۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

طرح تولید مرغ سبک وزن در گیر و دار فرهنگ سازی / رونق صادرات با اصلاح تولید

عرضه و فروش مرغ سبک (سایز) در کشورهای مختلف جهان سالهاست که انجام می‌شود و مردم به مضرات استفاده از مرغ‌های درشت آشنا هستند اما در ایران اجرای این طرح هنوز به طور فراگیر انجام نشده و مشکلاتی در سر راه آن وجود دارد.

چندی پیش طرح تولید و پرورش مرغ در سایزهای کوچک مطرح شد و زمان اجرای این طرح از سوی معاون وزیر جهاد در امور تولیدات دامی اول آذر ماه اعلام شد.

 قرار بر این بود که در آذرماه سال 95 طرح سایزبندی مرغ ها اجرا و برای جلوگیری از وارد شدن فشار به تولیدکنندگان در ابتدا به صورت آزمایشی انجام شود و مرغ در سایزهای بالا تنها در واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

با گذشت بیش از 4 ماه از زمان اجرایی شدن این طرح هنوز هم در واحدهای صنفی، مرغ در سایزهای بیش از دو کیلو عرضه می‌شود و برخی از مردم به فواید استفاده از مرغ‌های سبک آشنا نیستند.

لازم به ذکر است که مردم در بیشتر نقاط جهان از مرغ‌های سبک(سایز) استفاده می‌کنند و مرغ درشت طرفداری ندارد از این رو برای راه پیدا کردن به بازارهای جهانی نیاز است که مرغ با سایز حدود یک کیلو و 200 گرم تولید شود تا امکان رقابت با کشورهای دیگر در این زمینه فراهم شود.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در رابطه با روند اجرای طرح عرضه مرغ سبک (سایز) به خبرنگار میزان گفت: این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی در آذرماه آغاز شد اما برخی از تولیدکنندگان به دلیل اینکه اجرای طرح برای آنها هزینه بر بود از اجرای آن در مرغداری‌های خود اجتناب کردند.

وی افزود: در حال حاضر مرغ درشت و سایز در واحدهای صنفی عرضه می‌شود و تفاوت قیمت اندکی در بین آنها وجود دارد و مردم باید بدانند که استفاده از مرغ سبک (سایز) باوجود قیمت بالاتر، برای آنها بهتر بوده و لازمه فراگیر شدن این طرح در بین افراد بحث فرهنگ سازی استفاده از مرغ سبک(سایز) است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه مذاکراتی با رسانه ها در راستای فرهنگ سازی این طرح انجام شده، خاطرنشان کرد: برای بهتر نشان دادن مضرات استفاده از گوشت مرغ در سایز بالا از طریق رسانه  مذاکراتی صورت گرفته در صورت عملی شدن و فرهنگ سازی، این طرح در مدت زمان کمتری اجرا خواهد شد.
 
وی همکاری رسانه ها درخصوص فرهنگ سازی استفاده از مرغ سبک(سایز) را ضروری دانست و گفت: نشان دادن مضرات استفاده از مرغ در سایز بیش از دو کیلو و آشنا کردن مردم با فواید استفاده از مرغ سبک در بلند مدت استفاده از مرغ‌های درشت را به حداقل خواهد رساند که این فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ ها سریع‌تر انجام می شود.

یوسف خانی در ادامه افزود: برای اجرایی شدن این طرح به مدت زمان حداقل یک سال احتیاج است تا به تولیدکنندگان نیز فشاری وارد نشود و از طرفی بازار مرغ به واسطه کوتاه شدن زمان پرورش مرغ و کاهش جوجه یک روزه با کمبود یا افزایش قیمتی روبرو نشود.

حال باید دید با گذشت بیش از 4 ماه از زمان آغاز این طرح به طور آزمایشی که از سوی معاون وزیر جهاد اعلام شده بود و گفته رئیس اتحادیه پرنده و ماهی مبنی بر اینکه مرغ های سبک وزن نسبت به نمونه های درشت مزیت بیشتری دارد چرا هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده و در بازار مرغ های با وزن بالاتر از 2 کیلو به وفور یافت می‌شود./ میزان
(دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶) ۰۹:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها