یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۰۸۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بازار کساد گیاهان دارویی ایران در جهان

رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی از افزایش تولید گیاهان دارویی در ایران خبر داد و گفت: این تولید در شرایطی صورت می‌گیرد که به دلایل مختلف، بازارهای صادراتی ما بسیار کم شده است.

جلیل مغازه‌ای عنوان کرد: بسیاری بر این باورند که تولید گیاهان دارویی سود سرشار دارد، چراکه در کشورهای مختلف این گیاهان برای تولید دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند. با چنین استدلالی طی سال‌های گذشته بسیاری افراد وارد این بخش شده و به تولید در این زمینه پرداختند و در شهرهای مختلف به خصوص شمال کشور، زمین‌هایی که پیش از این مصرف کمتری داشتند را اجاره کرده و به کار پرداخته‌اند. برهمین اساس حتی برخی زمین‌ها که کشت در آنها ممنوع بود نیز اکنون به پرورش گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: با این حال بازارهای خارجی خود را از دست داده‌ایم و وضعیت به گونه‌ای است که طی سه سال گذشته فروش بسیار کمی داشته‌ایم. در مواردی هم که صادراتی انجام شده نقل و انتقال پول از طریق بانک‌های معتبر میسر نبوده و با دشواری‌های متعدد مواجه بوده‌ایم.

مغازه‌ای همچنین عنوان کرد: زمانی آمریکا بزرگ‌ترین مشتری ما بود و پس از آن کشورهای اروپایی نیز خرید قابل توجهی از ایران داشتند اما اکنون این بازارها از دست رفته و در موارد متعدد گیاهان دارویی روی دست‌مان مانده است. این شرایط در حالی ایجاد شده که مصرف داخلی این گیاهان نیز نسبت به تولید به مراتب کمتر  است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی در ادامه صحبت‌های خود زعفران را یکی از پرفروش‌ترین محصولات این بخش دانست و از مشکلاتی که سر راه صادرات زعفران وجود دارد یاد کرد.

وی همچنین از گل سرخ یاد کرد و گفت: با توجه به مصارف متعددی که برای گل سرخ وجود دارد زمانی همه به سمت تولید این گیاه رفتند، چراکه بازار بسیار خوبی برای آن وجود داشت اما اکنون حجم تولیدات در این بخش چنان افزایش یافته که برای عرضه همه محصول این بخش بازاری وجود ندارد./ ایسنا
(یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶) ۱۴:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها