یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۸۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

هشداردرباره عدم پرداخت غرامت مرغداران

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران گفت: اگر بیمه غرامت تولیدکنندگانی را که، آنفلوانزا به تولیدشان آسیب وارد کرده پرداخت نکند؛ در ۶ ماهه دوم سال تولید تخم مرغ با مشکل مواجه می‌شود.

سید فرزاد طلاکش با بیان اینکه روند شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور بسیار کند شده اما این خطر همچنان وجود دارد و کاملا رفع نشده است، اظهارداشت: صادرات مرغ و تخم مرغ فعلا متوقف است.

وی افزود: برای از سرگیری صادرات، لازم است که  سازمان دامپزشکی کشور باید به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام کند که ایران از این بیماری پاک شده ضمن اینکه حتی اگر این اتفاق رخ دهد ما به دلیل قیمت قادر به صادر کردن محصول خود نخواهیم بود.  

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران توضیح داد: چون ما مقدار قابل توجهی از تولید خود را از دست دادیم، قیمت پایه تخم مرغ تولیدی‌مان بالاست، بنابراین اگر دولت یارانه ندهد نمی‌توانیم آن را صادر کنیم چون توان رقابت به کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان را نداریم.  

طلاکش با بیان اینکه بیمه هنوز غرامت تولیدکنندگان را پرداخت نکرده است، گفت :به صراحت اعلام می‌کنم که اگر بیمه غرامت تولیدکنندگان را نپردازد در ۶ ماهه دوم سال با مشکل تولید تخم مرغ در کشور مواجه خواهیم بود.  

*۱۲ میلیون قطعه مرغ تخم گذار بر اثر آنفلوانزا از بین رفت

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۲ میلیون قطعه مرغ تخم گذار بر اثر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور معدوم و حذف شد، اظهارداشت: قیمت تخم مرغ نیز طی یک هفته حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش یافته و میانگین قیمت هرکیلوگرم از آن درب مرغ داری ۳۳۰۰ تومان است.  

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران درباره دلیل این کاهش قیمت عنوان کرد: با گرم شدن هوا، مصرف تخم مرغ کاهش می‌یابد، مصرف تخم مرغ در فروردین ماه در قنادی‌ها کم می‌شود که همین عوامل باعث افت قیمت این محصول می‌شوند.  

طلاکش ادامه داد: برای ایجاد تعادل در بازار تخم مرغ، باید مرغ‌های پیری که نگه داشته شده بودند تا آنفلوانزا به تولید آسیبی وارد نکند، حذف شوند؛ به همین منظور نیز  وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای را به استان‌ها ابلاغ کرده است و این بحث باید با سرعت و جدیت بیشتری انجام شود.  

*حداکثر قیمت تخم مرغ ۳۵۰ تومان است

وی درباره افزایش قیمت تخم مرغ در مراکز خرده فروشی نیز اظهارداشت: قیمت هر عدد تخم مرغ حداکثر باید ۳۵۰ تومان باشد، اگر نرخ عددی بیش از این باشد، دستگاه‌های نظارتی باید با آن برخورد کنند.  

طلاکش اضافه کرد: علاوه بر گرانی یکی دیگر از مواردی که باید با آن برخورد شود عرضه تخم مرغ‌های قهوه‌ای غیرمجاز در برخی مراکز فروش است، این تخم مرغ‌ها پروانه دامپزشکی ندارند، فقط یک اسم دارند و به اسم تخم مرغ محلی و دو زرده عرضه می‌شوند که باید مانع آن شد.  

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان صادرات تخم مرغ در سال گذشته نیز گفت: در سال ۹۵؛ ۴۰ هزارتن و در سال ۹۴؛ ۹۵ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شد.  / مهر
(یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶) ۰۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها