شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۰۸۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات

امضای طلایی در سیستم‌های شفاف جایی ندارد

تسهیل واردات رسمی یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق است. راهی که با سخت‌گیری بر واردکنندگان به‌ویژه ازنظر مالیاتی تقریباً مغفول مانده است. مناقبی، رئیس مجمع واردات می‌گوید تا زمانی که قانون یکسانی برای اخذ مالیات از همه نداشته باشیم، مشکلات واردات رسمی پابرجاست.

سال گذشته مسئله افزایش ۲ درصدی مالیات علی‌الحساب واردات برای واردکنندگان درد ساز شد. در حال حاضر وضعیت مالیاتی واردکنندگان چگونه است؟

مشکلات مالیاتی واردکنندگان هم چنان پابرجاست و رفع نشده است. اینکه مالیات بر واردات از واردکننده‌ای گرفته شود یا نه بستگی به این دارد که واردکننده بتواند سازمان مالیاتی را قانع کند یا خیر. این مسائل تا زمانی که قانون مالیاتی یکسانی برای همه نداشته باشیم رخ می‌دهد و نمی‌توانیم از آثار منفی آن در اقتصاد اجتناب کنیم. در بحث مالیات بر واردات، قانون باید اظهارنامه واردکنندگانی را که دفاتر رسمی و درست دارند بپذیرد. قرار بر این است که اظهارنامه افراد مورد تائید قرار بگیرد مگر خلاف آن ثابت شود. درواقع قانون بر این مبنا نیست که واردکننده خلاف‌کار است و باید بیاید و ثابت کند که خلاف‌کار نیست. قانون مبنای اخذ مالیات را اظهارنامه رسمی واردکننده می‌داند نه هیچ‌چیز دیگر.

یکی از گلایه‌های واردکنندگان مسئله بوروکراسی در ترخیص کالاست. دراین‌باره چه نظری دارید؟

بوروکراسی ضد شفافیت و عملکرد صحیح در اقتصاد است. هرچه مکانیزه‌تر شدن سیستم‌ها به کاهش بوروکراسی و شفافیت بیشتر اقتصاد کمک می‌کند. با مکانیزه شدن سیستم‌ها می‌توانیم جلوی تخلف‌های احتمالی را بگیریم. در سیستم‌های شفاف و مکانیزه بحث امضاهای طلایی و رانت معنایی ندارد. در فضای شفاف چنین مشکلاتی به‌هیچ‌وجه مطرح نیست.

پنجره واحد توانسته به شفافیت امور تجاری کمک کند؟

پنجره واحد حرکت خوبی است که می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت شفاف‌سازی سوق بدهد. این شفافیت شامل تولید و تجارت انواع و اقسام کالاها ازجمله خدمات فنی و مهندسی هم هست اما مسئله این است که بسیاری از افرادی که منافعشان در گروه قاچاق و بحث امضاهای طلایی است جلوی پیشرفت این حرکت را می‌گیرند. معضلات و مشکلاتی که امروز در واردات پابرجاست به این مسئله  بازمی‌گردد. قاچاق یک پدیده جدی در کشور ماست. کسانی که منافعی در قاچاق دارند با هر نوع شفاف‌سازی امور تجاری مخالفت می‌کنند.

پس از برجام ساختار کشورهای صادرکننده به ایران در حال تغییر است. واردات از کشورهای توسعه‌یافته‌ای مثل آلمان افزایش پیداکرده است. فکر می‌کنید در آینده چقدر ترکیب کشورهای صادرکننده به ایران تغییر کند؟

بحث ما منع یا تشویق واردات  از کشورهای خاصی نیست. اولویت باید این باشد که کالای ضعیف وارد کشور نشود. امروز در ایران کالای چینی به جنس خراب و بد داشتن شهره است اما واقعیت این نیست. چین از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا  به دیگر کشورها ازجمله کشورهای توسعه‌یافته است. کشورهایی مثل ایالات‌متحده آمریکا اجناس درجه‌یک از چین وارد می‌کنند. تجارت چین آزاد است و هر تولیدکننده‌ای بر اساس درخواست مشتری‌اش کالا را تولید می‌کند و تحویل می‌دهد. مشکل ما این است که غلط انتخاب می‌کنیم. در آمریکا بهترین کالاهای  عرضه‌شده در فروشگاه‌ها تولید چین است. برندهای مطرح اروپایی در چین کالا را تولید می‌کنند. متأسفانه ما عادت داریم کاستی‌هایمان را گردن دیگران بیندازیم. ما در این زمینه دچار مشکلات مدیریتی هستیم و باید به آن بپردازیم.

(شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶) ۱۱:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها