جمعه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۱
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۷۰۸۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

70 درصد نیاز کشور به دانه های روغنی در برنامه ای 10 ساله تأمین می شود

مشاور وزیر و مجری کشت دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه ای 10 ساله، 70 درصد از نیاز کشور به دانه های روغنی در داخل تولید و ایران از واردات این محصول بی نیاز می شود.

علیرضا مهاجر افزود: وزارت جهاد کشاورزی به منظور تأمین نیازهای داخلی به دانه های روغنی، برنامه ای ده ساله تدوین کرده تا با کشت دانه های روغنی از جمله گیاه مهم و راهبردی کلزا، 70 درصد روغن مورد نیاز کشور توسط کشاورزان تأمین شود.
وی بیان کرد: به منظور توسعه کشت گیاه کلزا در کشور برنامه ریزی جامعی صورت گرفته و هم اکنون بیش از 130 هزار هکتار از اراضی کشور به ویژه در استان های گلستان ، خوزستان ، مازندران ، کرمانشاه و فارس زیر کشت این محصول قرار گرفته است .
وی با اشاره به استقبال کشاورزان از کشت محصول کلزا گفت : سال 94 حدود 45 هزار تن و سال گذشته حدود 68 هزار تن کلزا از مزارع کشور برداشت شده و پیش بینی می شود امسال 180 تا 220 هزار تن محصول برداشت شود.
مهاجر گفت : دولت امسال بالاترین رشد قیمت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به دانه های روغنی اختصاص داده و هر کیلوگرم کلزا با قیمت تضمینی 27 هزار و 830 ریال توسط شرکت بازرگانی دولتی از کشاورزان خریداری شده و در کمترین زمان مبلغ آن پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: امسال تمام مزارع کلزای کشور بیمه همگانی شده اند تا در صورت بروز خسارت ، کشاورزان با مشکل کمتری مواجه شوند.
مشاور وزیر و مجری کشت دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: زمانی که کشاورزی در هوای آزاد انجام می شود ، متأثر از عوامل طبیعی خواهد بود که در اختیار کشاورزان نیست ، سرمای اوایل پائیز سال گذشته به حدود یک چهارم از مزارع کلزای کشور آسیب وارد کرد ولی کشاورزانی که محصولات خود را نگاه داشتند ، محصول خوبی را به دست خواهند آورد.
مهاجر تأکید کرد: روغن کلزا یکی از مرغوب ترین روغن های گیاهی است که با توسعه کاشت آن می توان از خروج سالانه چهار میلیارد دلار ارز جلوگیری کرده و میلیاردها دلار در بهداشت و سلامت جامعه صرفه جویی به عمل آورد. / ایرنا
(جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶) ۱۱:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها