پنج شنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۰۸۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پرداخت خسارت به کشاورزان خراسان به استان واگذار شد

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین صندوق بیمه کشاورزی، جهاد کشاورزی استان و بانک کشاورزی خراسان رضوی منعقد شد، اختیارات متمرکز صندوق بیمه کشاورزی در خصوص مدیریت منابع و مصارف به استان واگذار می‌شود.

محمد ابراهیم حسن‌نژاد امروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، بانک کشاورزی استان و صندوق بیمه کشاورزی در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: با امضای این تفاهم‌نامه خراسان رضوی به عنوان اولین استان از اختیار مدیریت منابع و مصارف در زمینه حق بیمه‌های دریافتی و پرداخت غرامت در سطح استان برخوردار می‌شود.

وی با بیان اینکه طی این تفاهم‌نامه استان قادر است منابع و مصارف را به اختیار خود مدیریت کند، ادامه داد: این تفاهم‌نامه کمک می‌کند که استان بتواند محصولات کم‌ریسک‌تر را شناسایی و در پرداخت غرامت اولویت‌بندی کند و در نتیجه در سال‌هایی که خسارات بیشتری اتفاق می‌افتد، توان بیشتری  در پرداخت غرامت داشته باشد.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه بعضی از محصولات کشاورزی حمایت بیشتری نیاز دارند، تصریح کرد: در این راستا بهتر است که هر استان متناسب با وضعیت و اقلیم خود اختیاراتی در مدیریت منابع داشته باشد. این تفویض اختیار به صورت سه جانبه برای اولین بار و به شکل پایلوت در خراسان رضوی انجام شده است و ستاد بیمه استان قادر است در خصوص موضوعاتی که در مفاد تفاهم‌نامه ذکر شده تصمیم‌گیری کند. امید است که بتوان این طرح را در سایر استان‌های کشور نیز گسترش داد.  

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در خصوص اینکه در کشور چند درصد از زمین‌های زراعی، باغات، طیور و واحدهای دامی تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند، خاطرنشان کرد: 40 درصد زراعت‌ها، 30 درصد باغات، بیش از 70 درصد طیور و حدود 9 میلیون واحد دامی در کشور تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند.

حسن‌نژاد بیان کرد: در سال زراعی گذشته 1260 میلیارد تومان به بیمه‌گذاران کل کشور پرداخت و از این مقدار 32 میلیارد تومان سهم خراسان رضوی برآورد شده است. از این رقم 20 درصد از بخش زراعت و 50 درصد از بخش طیور پرداخت شده است. در حال حاضر مبلغ 750 میلیارد تومان از خسارات وارده در سطح کشور هنوز پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری دستورالعمل بیمه باغات بعد از 15 آبان ماه ابلاغ شد، عنوان کرد: این تاخیر که به علت نقص سامانه اتفاق افتاد موجب شد تا برخی باغداران به علت عدم مشخص شدن تعرفه‌ها نتوانند بیمه‌نامه خود را تمدید کنند اما بیمه‌نامه کشاورزانی که مشتری بیمه بودند، تمدید شد.

حسن‌نژاد با بیان اینکه سرمای آذر ماه به باغات انار در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و مرکزی خسارت وارد کرده بود، افزود: در این سه استان حدود 16 هزار هکتار از باغات انار آسیب دیدند که صندوق بیمه کشاورزی غرامت آن‌ها را به مبلغ 12 میلیارد تومان پرداخت خواهد کرد که از این مقدار سه میلیارد تومان سهم استان برآورد شده است.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: در تمام سال‌ها مخصوصا سال‌های اخیر خساراتی که اتفاق می‌افتد بالاتر از حق بیمه دریافتی است. به طور میانگین در کشور در ازای هر یک یک ریال حق بیمه دریافتی 5 ریال غرامت بازگردانده می‌شود که این نشان می‌دهد بیمه کشاورزی اصلا بیمه سوددهی نیست.

وی با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه قطعا کمک بیشتری به استان خواهد کرد، ادامه داد: اگر خسارات بیش از میزان حق بیمه دریافتی باشد، صندوق بیمه حتما به استان کمک خواهد کرد و این تفویض اختیار موجب رها کردن استان نمی‌شود اما علی‌رغم اینکه بیمه کشاورزی هر کمکی که بتواند انجام می‌دهد قادر نخواهد بود خارج از چارچوب بیمه‌نامه‌ها اقدامی انجام دهد.

حسن‌نژاد با بیان اینکه تمام کشاورزان و دامداران کشور تحت پوشش بیمه کشاورزی نیستند، تصریح کرد: در بیمه کشاورزی سعی در این است که کشاورزان بیشتری تحت پوشش این بیمه در آیند. علی‌رغم اینکه در تمام این سالها چندین برابر حق بیمه دریافتی غرامت پرداخته شده است ما باز هم به دنبال گسترش بیمه کشاورزی هستیم.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در خصوص علت تاخیر پرداخت غرامت‌ها، اضافه کرد: کشاورزان تنها 30 درصد از حق بیمه را خودشان پرداخت می‌کنند و 70 درصد دیگر سهم دولت است و معمولا چون سهم دولت با تاخیر به دست‌مان می‌رسد پرداخت غرامت‌ها اندکی تاخیر دارد.

وی بیمه طیور کشور را یکی از بیمه‌های پیشرفته دنیا تلقی و بیان کرد: حدود 80 درصد واحدهای مرغداری‌ کشور تاکنون تحت پوشش این بیمه درآمده‌اند و در حال حاضر ماهیانه بیش از 60 میلیون قطعه طیور در کشور بیمه می‌شوند اما ما به دنبال پوشش 100 درصدی بیمه طیور در کشور هستیم.

حسن‌نژاد عنوان کرد: در کشورهای کمی این پوشش 100 درصدی اتفاق می‌افتد اما در ایران با حمایت دولت و آگاهی مرغداران تا حدودی پوشش کامل بیمه‌ای صورت گرفته است و تشکل‌های مرغداری نیز به دنبال 100 درصدی شدن پوشش بیمه‌ای واحدهای مرغداری هستند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه بیمه طیور اجباری است، گفت: اگر آلودگی در بین واحدهای مرغداری اتفاق بیافتد این آسیب دیگران را هم در معرض خطر قرار می‌دهد اما در سایر محصولات این طور نیست و اختیار بیمه شدن در دست خود کشاورزان است به همین دلیل نی‌توان انتظار پوشش کامل بیمه‌ای را در زمینه‌های دیگر داشت.

وی از پوشش بیمه بیش از 80 محصول کشاورزی و دامی در کشور خبر داد و افزود: تنها محصولات کمی هستند که هنوز تحت پوشش بیمه در نیامده‌اند چنانچه این محصولات نیز متقاضی داشته باشند و تعداد این متقاضیان به حد نصاب برسد آن محصولات نیز تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار خواهند گرفت.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال جاری 1350 میلیارد تومان اعتبار برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته شده است./ ایسنا
(پنج شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶) ۱۳:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها