چهارشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۰۷۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خرید گندم در پنج استان کشور شروع شد

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از فرآیند عملیات برداشت و خرید گندم در پنج استان کشور خبرداد و گفت: بین 1.5 تا دو درصد خرید گندم مربوط به فروردین ماه جاری است.

'اسماعیل اسفندیارپور' با بیان این که خرید گندم از 21 اسفندماه سال گذشته از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شد افزود: عملیات برداشت و خرید گندم در بوشهر، جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) هرمزگان و جنوب خوزستان ادامه دارد.
وی اظهارداشت: براساس برآوردهای سه سال گذشته برداشت گندم نزدیک 1.5 تا دو درصد در فروردین ماه، 15 درصد در اردیبهشت ماه، 25 درصد خردادماه، 30 درصد تیرماه و مردادماه و نزدیک 28 درصد در شهریورماه تا پایان مهرماه انجام می شود.
مجری طرح گندم کشور از پیوستن استان فارس به پنج استان برداشت و خرید گندم خبرداد و تصریح کرد: طی روزهای آتی برداشت و خرد گندم نیز در جنوب استان فارس نیز شروع و به تدریج به استان های مختلف تسریع می یابد.
به گفته وی، به دلیل سرمای اواخر سال گذشته، برداشت گندم امسال نسبت به سنوات گذشته نزدیک 10 روز به تاخیر افتاد و تا اواخر مهرماه برداشت ادامه پیدا می کند.
وی تولید و خرید امسال گندم را با توجه به کاهش سطح زیرکشت مشابه سال گذشته دانست و پیش بینی کرد: در سالجاری بیش از 14 میلیون تن گندم تولید و 11 میلیون تن خریداری شود که بیش از نیاز مصرف داخلی است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: امسال نیز همانند سالهای گذشته مراکز خرید و تحویل گندم در استان های کشور فعالند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی تصریح کرد: امسال نیز همانند سال گذشته نیازی به واردات گندم نیازی نداریم بلکه باید شرایط را برای صادرات این محصول فراهم کنیم.
به گفته وی، امسال کشت گندم در سطح پنج میلیون و 890 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم کشور اجرایی انجام شده است.
وی درباره عملکرد گندم امسال در واحد سطح گفت: گزارش های اولیه نشان می دهد میانگین عملکرد برداشت گندم در 23 هکتار نزدیک 7.5 تن در هکتار بوده، درحالی که در منطقه جیرفت کرمان با برداشت 8.3 تن گندم در هر هکتار رکورد زدیم.
وی افزود: امسال نیز هماننند سالهای گذشته مسئولیت خرید گندم با شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران و پرداخت پول گندمکاران توسط بانک کشاورزی انجام می شود.
** چهار میلیون تن گندم تولیدی ایران درجه یک است
وی گندم تولید داخلی را کیفی دانست و افزود: کیفیت گندم ایران در حدی است که به تمامی مصارف صنعتی (کارخانجات تولید کننده ماکارونی و شیرینی سازی ) و خبازی ها می رسد.
به گفته وی، طبق امارها بیش از چهار میلیون تن از گندم تولیدی کشورما درجه یک است که به مصارف صنعتی می رسد که بخش عمده تولیدات این نوع گندم به استان های جنوب فارس، خوزستان، جنوب کرمان و دشت عباس استان ایلام اختصاص دارد.
وی به کشاورزان توصیه کرد: امسال برخی مزارع با آفت علف های هرز مواجه شده اند که برای مبارزه با آن باید از کود سرک استفاده کنند تا این آفت آسیبی به گندم نزند.
اسفندیارپور گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد در سال 96 گندم معمولی (نان) با افت مفید 4 درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید هر کیلوگرم 13 هزارریال (1300 تومان) و گندم دروم (ماکارونی) 13 هزارو 300ریال (1330 تومان) خریداری می شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته ایران با تولید 14 میلیون و 590 هزارتن گندم و خرید 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال از سوی دولت خریداری خریداری شد.
طبق مصوبه دولت سال گذشته هر کیلوگرم گندم معمولی با نرخ 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم با نرخ 13 هزار و 68 ریال با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید خریداری شده بود./ ایرنا
(چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶) ۰۹:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها