یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۰۷۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صنعت دامپروری نیازمند آزادسازی مجدد صادرات دام زنده است /مشکل انباشت دام داریم

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور با بیان اینکه ممنوعیت صادرات دام زنده از بهمن ماه سال گذشته برقرار شده است ، گفت: اکنون صنعت دامپروری نیازمند آزادسازی مجدد صادرات دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس است.

«منصور پوریان» افزود: در بهمن ماه سال 95 دولت برای تنظیم بازار گوشت گوسفندی شب عید و ایام نوروز علاوه بر واردات دام زنده و گوشت اقدام به ممنوعیت صادرات دام زنده کرد که ادامه این ممنوعیت در سال 96 می تواند به ضرر تولید کنندگان داخلی تمام شود.
وی ادامه ممنوعیت صادرات دام زنده را به معنای از دست دادن بازارهای صادراتی حاشیه حوزه خلیج فارس دانست و اظهارداشت: نگرانی فعلی ما از انبوه زایش دام سبک گوسفندی و بزی فصل زمستان و بهار است که انباشت آن می تواند صنعت دامپروری را با مشکلات جدی مواجه سازد.
وی تصریح کرد: طی سالهای اخیر دام زنده گوسفندی و بزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود که عمده این صادرات مربوط به کویت، قطر، عمان و امارات است.
وی حجم تولید و عرضه داخلی گوشت گوسفندی را مناسب عنوان کرد و افزود: با توجه به حجم تولید باید سالیانه یک تا دو درصد از این میزان را به صادرات اختصاص دهیم زیرا صادرات تنها یک فرایند بازاری نیست بلکه این امر می تواند موجب اقتصادی شدن و پویا شدن صنعت دامپروری کشور شود.
به گفته پوریان، اکنون کشورما سالیانه ظرفیت صادرات بیش از 3 میلیون راس دام سبک به کشورهای هدف را دارد در حالی که اکنون سالیانه نزدیک یک میلیون رایس دام سبک صادر
می شود.
** انباشت دام زنده در برخی استان های کشور
رئیس شورای تامین دام کشور از انباشت دام زنده در برخی استان های کشور خبرداد و گفت: گزارش های نشان می دهد اکنون استان های خوزستان، کرمانشاه ، ایلام و فارس با مشکل انباشت دام زنده مواجه هستند.
** شتاب قیمت گوشت قرمز کاهش یافت
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور با تاکید براین که تولید و عرضه انبوه گوشت گوسفندی در اواخر سال گذشته و سالجاری انجام شده است اظهارداشت: با توجه به اقدامات دولت یازدهم در ایجاد بازارهای گسترده توزیع گوشت دولتی با قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی 315 هزارریال، اما همچنان قیمت این محصول در قصابی ها با نرخ 380 تا 400 هزارریال به بالا به فروش می رسد.
وی براین باور است که توقف صادرات و واردات دام زنده توانست از شتاب چشمگیر قیمت گوشت گوسفندی جلوگیری کند اما با تمام این تفاسیر کشتارگاه ها، شبکه های توزیع و قصابی ها کماکان گوشت را با قیمت های بالا و بدون توجه به مصوبات و دستورالعمل های دولت و اخطارهای دستگاه های نظارتی عرضه می کنند.
پوریان افزود: طبق براوردها ، روزانه 150 هزارلاشه دام سبک گوسفندی و بزی به بازار کشور عرضه می شود که 25 هزار لاشه آن مربوط به تهران است.
وی جمعیت فعلی دام سبک کشور را 70 میلیون راس و دام سنگین را 9 میلیون راس عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، سالیانه 840 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که برای تامین نیاز کشور حدود 100 هزارتن گوشت قرمز از محل واردات تامین می شود./ ایرنا
(یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶) ۱۷:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها