دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۰۶۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

استقبال برنجکاران از کشت ارقام پرمحصول در مازندران

توسعه مکانیزاسیون، توزیع بذور اصلاح شده و ساماندهی واردات برنج سبب شد تا کشت ارقام پرمحصول به عنوان راهبرد خود اتکایی تولید این محصول استراتژیک در شالیزارهای مازندران گسترش یابد.

طرح توسعه کشت ارقام برنج پرمحصول برنج در استان های شمالی گیلان و مازندران در وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید بر اساس فرمان اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری از 3سال پیش برنامه ریزی و در حال پیگیری و عملیاتی شدن است.
بر اساس طرح خوداتکایی برنج ،سطح زیر کشت ارقام پر محصول در شالیزارهای 2 استان مازندران و گیلان باید به 255 هزار هکتار افزایش یابد که هم اکنون در کمتر از 130هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان های شمالی رقم پر محصول کشت می شود.
همچنین اجرای آبیاری تناوبی و تجهیز و نوسازی 275 هزار هکتار ازشالیزارهای شمال کشور از دیگر برنامه های راهبردی برای رسیدن به خوداتکایی برنج کشور در2 استان گیلان و مازندران است.
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن 40درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
بررسی ها نشان می دهد که با توسعه مکانیزاسیون در سه سال اخیر نشا کاری و برداشت مکانیزه شده و این امر سبب شد تا رغبت شالیکاران به کشت ارقام پر محصول بیشتر شود.
بر اساس آمار اداره فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران در سه سال گذشته یک هزار و 650 میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون به کشاورزان استان در دولت یازدهم تخصیص یافته است .
در حال حاضر با ورود دستگاه های نشاکار، 25 درصد از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه نشاء کاری و همچنین با ورود کمباین های مخصوص درو شالی ،80 درصد از شالیزارها به صورت مکانیزه برداشت می شود.
ارقام ' شیرودی' ، ' فجر ' و ' ندا' از رقم های پر محصول برنج در مازندران است که مورد استقبال شالیکاران قرار گرفته است.
از آنجاییکه کیفیت ارقام پر محصول شیرودی و فجر نزدیک به رقم بومی طارم محلی و متناسب با ذائقه مردم بوده و قیمت آن نیز به نسبت پائین تر است، بازار خرید و فروش آن نیز همواره وجود دارد.
عملکرد ارقام شیرودی و فجر نیز هفت تن شلتوک در هر هکتار است و این ارقام در زمان برداشت سال قبل 68 تا 73هزار ریال در هر کیلو گرم خرید و فروش شده است.
متوسط عملکرد رقم ندا در هر هکتار هشت تا هشت و نیم تن است که قیمت این رقم نیز 57تا 63هزار ریال در هر کیلو گرم است.
متوسط عملکرد رقم ' برنج طارم محلی ' به عنوان رقم غالب در شالیزارهای مازندران ،حدود پنج تن شلتوک است که این رقم در زمان برداشت سال قبل 80 تا 85هزار ریال درهر کیلو گرم به صورت عمده فروشی خرید و فروش شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال قبل 51هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان ، زیر کشت ارقام پر محصول رفته است و بر اساس پیش بینی جهاد کشاورزی مازندران و با توجه به افزایش تولید و توزیع بذور گواهی شده این رقم امسال به 63تا 65هزار هکتار افزایش می یابد.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران پارسال حدود 750تن بذر گواهی شده ارقام پر محصول بین شالیکاران توزیع شده است که این رقم امسال به هزار تن افزایش یافت.
گزارش ها نشان می دهد که شالیکاران برای کشت ارقام پرمحصول تنها به عملکرد آنها توجه نمی‌کنند بلکه کل درآمد، ثبات درآمد و تقاضای مطمئن برای خرید را ملاک تصمیم‌گیری قرار می‌دهند.
از آنجاییکه متوسط مالکیت زمین های شالیزاری در مازندران هفت دهم هکتار است ،کشاورزان کم زمین ،تمامی زمین خود را به کشت ارقام محلی اختصاص می‌دهند.
یکی ازشالیکاران از بخش لاله آباد بابل که مشغول خزانه گیری بوده است ،به خبرنگار ایرنا گفت :از آنجاییکه قیمت برنج های وارداتی خارجی به نسبت قیمت برنج های ارقام پر محصول پائین تر است ،اگر واردات برنج خارجی به ویژه در زمان برداشت کنترل نشود، فروش این ارقام مشکل ساز می شود.
کریم علی بابایی افزود: جلوگیری از واردات بی رویه برنج در 2 سال اخیر به کشور و قیمت مناسب ارقام پر محصول شیرودی و فجر ، سبب شد تا شالیکاران به کشت این ارقام رغبت نشان بدهند.
وی که خود را مالک حدود یک و نیم هکتار زمین شالیزاری دانست ،اضافه کرد: امسال یک هکتار از زمین های خود را زیر کشت فجر می برم.
وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل در کشت ارقام پر محصول برداشت سنتی است، گفت: اکنون با ورود کمباین های مخصوص برداشت، این مشکل رفع و در عین حال هزینه کاهش یافته است.
وی بیان داشت: با توجه به قیمت مناسب ارقام پر محصول شیرودی و فجر ، کشت این ارقام از 2 سال گذشته به صرفه شده است.
بابایی گفت: هر چند در زمین های ارقام پر محصول برداشت رتون ( پرورش دوباره ساقه شالی ) را در مقایسه با کشت رقم طارم محلی از دست می دهیم ،اما از آنجاییکه کشت دانه روغنی کلزا و علوفه مورد حمایت جدی دولت قرار گرفته است، می توانیم از زمین در این زمینه بهره برداری کنیم.
احسان سلیمانی یکی از شالیکاران شهرستان آمل نیز گفت: امسال تمام حدود یک هکتار زمین شالیزاری خودم را که با حمایت دولت تسطیح و یکپارچه سازی شده است را زیر کشت ارقام پر محصول فجر می برم.
وی افزود: با اجرای طرح تسطیح علاوه بر آبیاری نوین ،نشا کاری و برداشت به صورت مکانیزه صورت می گیرد که در همه این مراحل هزینه تولید به حداقل می رسد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کیفیت برنج های شیرودی و فج نزدیک به طارم محلی است ،به لحاظ عملکردی نیز حدود 3 تن بیشتر دارد، پس کشت ارقام پر محصول به مراتب با صرفه تر است.
وی گفت: به طور یقین انجام کشت مجدد شالی و یا دانه روغنی کلزا در زمین های تسطیح شده به راحتی امکان پذیر است.
تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری استان های شمالی از طرح های جدی دولت برای رسیدن به طرح خوداتکایی برنج است .
در حال حاضر بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران در کمتر از 55هزار هکتار از 230هزار هکتار زمین های شالیزازی استان طرح یکپارچه سازی عملیاتی شده است.
ساخت سامانه آبیاری و زهکشی ، آرایش مناسب هندسی ، قطعه بندی و تسطیح ، احداث جاده دسترسی و تجمیع و یکپارچه سازی از اقدامات لازم برای نوسازی اراضی شالیزاری است.
مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب ،فراهم شدن زمینه کشت دوم ،کشت دوباره برنج ، آسان سازی اجرای طرح مکانیزاسیون ، کاهش مصرف سم ، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات محصول از مزیت های اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است .
عملیات اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری هر ساله پس از برداشت شالی و از اواخر شهریور آغاز می شود.
**توزیع هزار تن بذور گواهی شده ارقام پر محصول بین شالیکاران مازندران
دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه امسال 250 تن بذور گواهی شده ارقام پر محصول بیشتر از سال قبل بین برنجکاران استان توزیع شده است، گفت: روند کشت ارقام پر محصول با استقبال کشاورزان در حال افزایش است.
وی اضافه کرد: پیش بینی امسال برای کشت ارقام پر محصول شیرودی، فجر و ندا حدود 65هزار هکتار است که با افزایش کشت این ارقام ، به اهداف برنامه طرح خود اتکایی تولید برنج نزدیکتر می شویم.
وی اجرای طرح تسیطح و یکپارچه سازی ،آبیاری نوین در کنار کاهش و کنترل واردات برنج های خارجی را از برنامه های طرح خوداتکایی تولید برنج در دولت یازدهم عنوان کرد و ادامه داد: نتایج اجرای طرح خود اتکایی برنج با اجرای آبیاری تناوبی و تجهیز و نوسازی 275 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران وگیلان است .
حیدر پور گفت: نتایج تحقیقات نشان داده است که در اراضی یکپارچه سازی شده مصرف آب 30 درصد معادل 800 ملییون مترمکعب کاهش می یابد.
حیدر پور گفت : امسال طرح یکپارچه سازی زمین های شالیزاری مازندران در حدود 10 هزار هکتار انجام می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با اجرای طرح خوداتکایی ، سالانه سه میلیون و 787 هزار تن شلتوک در کشور تولید خواهد شد که نسبت به وضعیت کنونی 41 درصد افزایش خواهد داشت.
وی کاهش واردات انواع برنج خارجی از یک میلیون 655 هزار تن سال 90-91 به 630 هزار تن در سال قبل را از دیگر نتایج اجرای طرح خوداتکایی تولید برنج در شمال کشور دانست و ادامه داد: کاهش و کنترل واردات برنج همچنان از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس فرمان مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است.
**خزانه گیری 80درصدی برنج در مازندران
حید پور با بیان اینکه در حال حاضر شالیکاران مازندران سخت مشغول شخم و شیار و آب تخت کردن زمین هستند، گفت: تا کنون 90 درصد زمین های استان آب تخت و80 درصد نیز خزانه گیری شده است.
به گزارش ایرنا، سیاست های دولت تدبیر و امید برای منطقی کردن واردات و توجه به تولید داخل و تشویق کشاورزان به تولید بیشتر ،شاید به زمان 2 تا سه سال نیاز داشته باشد تا نتایج آن هم برای تولید داخلی و هم تامین نیاز مصرفی مردم مشخص شود.
به همین دلیل معرفی و کشت ارقام پرمحصول برنج، برای رقابت و جایگزینی با برنج وارداتی و حمایت از تولید داخل همواره باید مورد توجه قرار بگیرد.
(دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶) ۱۴:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها