دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۰۶۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی در سال ۹۵/ صادرات در سال گذشته رشد نداشت

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی در سال ۹۵ را دلیلی برای عدم رشد صادرات دانست و گفت: از هزار میلیارد تومانی که به عنوان مشوق صادراتی در نظر گرفته شد براساس شنیده‌ها کمتر از 15 درصد محقق شد.

محمد لاهوتی در ارزیابی وضعیت صادرات و تجارت در سال 95 گفت: خوشبیانه‌ترین حالت سربه‌سر شدن صادرات سال 95 نسبت به سال 94 است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: سبد کالاهای صادرات سال 95 بیشتر شامل گازهای طبیعی، پتروشیمی‌ها و میعانات گازی بود به طوریکه حدود 53 درصد کالاهای صادراتی را این اقلام تشکیل می‌داد.

وی افزود: 47 درصد کالاهای صادراتی شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی و معدنی می‌شد که در این بخش نسبت به سال 94 رشد کمتر از 2 درصدی و آن هم در بخش معدن مشاهده شده است.

لاهوتی بیان داشت: با توجه به موارد ذکر شده میانگین قیمت صادرات سال 95 در هر تن کالا نسبت به سال 94 بین 70 تا 80 دلار کاهش داشته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تراز تجاری ما در سال 94 حدود 2 میلیارد دلار مثبت بود بیان داشت: در 11 ماهه سال 95 تراز تجاری فقط 77 میلیون دلار مثبت بوده است که شاید تا پایان سال 95 این تراز منفی و یا سربه‌سر شده باشد.

وی با بیان اینکه صادرات در سال 95 نسبت به سال 94 تفاوت چندانی نداشته است، گفت: صادرات از نظر وزنی رشد داشته اما از نظر ارزشی متناسب با رشد وزنی ارزآوری نداشته‌ و یکی از دلایل آن کاهش قیمت کالاهای صادراتی مانند گازهای طبیعی و میعانات گازی و همچنین عدم رشد صادرات در بخش صنعت و کالاهای با ارزش افزوده بالاتر بود.

لاهوتی به یکی دیگر از دلایل عدم رشد صادرات در سال 95 اشاره کرد و گفت: عدم پرداخت مشوق‌‌های صادراتی در سال 95 از دلایل عدم رشد صادرات در سال 95 بود.

وی افزود: علیرغم اینکه دولت مبلغ هزار میلیارد تومان را به عنوان مشوق صادراتی در سال 95 در نظر گرفت و مجلس آن را مصوب کرد اما سازمان برنامه به دلیل مشکلات مالی نتوانست آن را در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار دهد و براساس شنیده‌ها کمتر از 15 درصد آن محقق شد.

عضو کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه یکسان نشدن نرخ ارز اثر مستقیم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد، تصریح کرد: نوسانات نرخ ارز در نیمه دوم سال 95 ، عامل عدم رشد صادرات در سال 95 بود./ فارس
(دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها