یکشنبه / ۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۷۰۶۲۳
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس تغذیه و سلامتی

پتاسیم را جدی بگیریم

یک متخصص تغذیه گفت: پتاسیم یونی است که در بسیاری از غذاها یافت می شود و باید آن را در برنامه غذایی جای داد تا سلامت فرد حفظ شود. در افرادی که دچار کمبود یون و یا اضافه بار یون پتاسیم هستند، این مساله می تواند به صورت فلج عضلانی نمایان شود.

 امروز اکثر مردم در رژیم غذایی خود  سدیم زیاد و پتاسیم کمی استفاده میکنند که ممکن است برای آنها مشکل ساز شود، ساختار و عملکرد اولیه پتاسیم در بدن به چند بخش: تشکیل عضلات و نگهداری و حرکت آنها، اجازه دادن به کلیه ها برای پاک سازی خون، ترکیب پروتئین ها, مدیری کردن قلب و نگهداری از عملکرد سلول؛ تقسیم میشود.

دکتر پیام فرح بخش متخصص تغذیه با بیان این مطلب که یون پتاسیم از املاح بسیار مهم است، ادامه داد: پتاسیم یونی است که در بسیاری از غذاها یافت می شود و باید آن را در برنامه غذایی جای داد تا سلامت فرد حفظ شود. در افرادی که دچار کمبود یون و یا اضافه بار یون پتاسیم هستند، این مساله  می تواند به صورت فلج عضلانی نمایان شود.
 
این متخصص تغذیه  تصریح کرد: در موارد خاص توصیه می کنیم فرد، یون پتاسیم را کمتر یا بیشتر مصرف کند. به عنوان مثال وقتی شخصی بیماری قلبی ، ضعف عضلات ماهیچه قلب دارد و یا فشار خون بالا دارد، پیشنهاد می کنیم پتاسیم دریافتی بیشتری داشته باشد. اما در برخی گروه ها میزان دریافت پتاسیم باید کاهش بیابد. مثلا افرادی که دارای نارسایی کلیه هستند، میزان اوره خون بالا دارند و یا افرادی که دیالیز می شوند.
 
منابع خوب پتاسیم 
 
وی در ادامه به این مساله که پتاسیم در کدام گروه های غذایی یافت می شود، پرداخت.
 
به گفته فرح بخش بهترین گروه غذایی دارای پتاسیم، میوه ها و سبزی ها هستند. آووکادو، موز، انجیر، انار، کیوی ، پرتغال، سبزیجات، گوجه فرنگی ( رب گوجه – سس گوجه) و سیب زمینی منابع بسیار خوب به حساب می آیند./میزان
(یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶) ۱۲:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها