سه شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۵۷۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

فروشگاه های زنجیره ای به قصد تسخیر جهان آمده‌اند

در ایران 52 فروشگاه زنجیره ای با یک هزار و 400شعبه در کشور فعال هستند.

به طور کلی، گویی کسب و کارهای زنجیره ای برای تصرف جهان آمده اند، امروزه در بسیاری از نقاط جهان به ویژه کلانشهرها، فروشگاه های زنجیره ای یکی از مهم ترین مراکز خرید مردم به شمار می روند و مردم بسیاری از مایحتاج اصلی خود را در این مراکز خرید پیدا می کنند، پدیدار شدن فرهنگ خرید عمده در سال های اخیر باعث شده است که بسیاری از مایحتاج زندگی یک خانوار به صورت ماهانه یا هفتگی از طریق سبدهای خرید این فروشگاه های زنجیره ای حاصل شود، اگرچه هنوز هم مردم از سوپرمارکت ها خرید می کنند، اما خرید عمده و یک جای آنها بیشتر در این مراکز بزرگ انجام می شود.

وفور طیف عظیمی از مایحتاج زندگی در این خرده فروشی ها، بسیاری از محصولات مورد نیاز را در دسترس عموم قرار داده و مشتری با گذراندن ساعاتی از وقت خود در این فروشگاه ها که عموما دارای چندین طبقه و بخش هستند، می تواند بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را به صورت یک جا ببیند و خرید کند.

شاید تا 20سال قبل در ایران مفهوم فروشگاه های زنجیره ای در فروشگاه های تعاونی مصرف گرد و خاک گرفته و غیرجذابی خلاصه می شد که مشتریان اغلب برای دریافت کالاهای کوپنی و برای خرید کالا به قیمت های تعاونی قدم در آنها می گذاشتند، ولی امروزه فروشگاه های زنجیره ای به سمبل زندگی مدرن در ایران تبدیل شده اند، اما ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در دنیا به سبک و سیاق امروزی آن، به اواسط قرن نوزدهم میلادی و به کشور آمریکا برمی گردد و به تدریج کالاهای عرضه شده در این فروشگاه ها از خواربار و ارزاق به حوزه های دیگر تسری پیدا کرد.

در ایران هم نخستین فروشگاه  زنجیره ای یعنی تعاونی مصرف سپه در سال 1328 تاسیس شد و بعدها فروشگاه های کوروش، تعاونی مصرف شهر و روستا، رفاه، شهروند و. . . هم وارد عرصه فعالیت شدند و هم اکنون در حالی که پای سرمایه گذاران خارجی هم به این عرصه باز شده است، 52 فروشگاه زنجیره ای با یک هزار و 400شعبه در کشور فعال هستند. در حالی که در برخی از کشورهای دنیا 80 تا 90درصد کالاها در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود، در کشورمان 4 تا 5درصد کالاهای تولید داخل در این فروشگاه ها ارائه می شود.
(سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵) ۱۳:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها