دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۹:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۰۵۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دستیابی به دانش فنی تولید مغزی زیتون با مزیت کاهش ضایعات در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی

به همت محققان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، ایران به دانش فنی تولید مغزی زیتون (پیمنتو) که در حال حاضر در اختیار چند کشور اروپایی از جمله اسپانیا و ترکیه و آمریکا است دست یافت.

به گزارش فودنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، «دکتر علی رافع» مجری این طرح پژوهشی در مورد طرح بومی سازی تولید مغزی زیتون گفت: این طرح در جهت بهینه یابی فرمولاسیون و ايجاد سامانه های ژلی ترموالاستیک به منظور استفاده در مغزی زیتون پر شده اجرا شده است.
عضو هیات علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: به طور کلی واژه پیمنتو به زبان اسپانیایی به معنی فلفل دلمه ای است و پیمنتو نواری، نمونه ای از یک غذای بازسازی شده به شمار می رود.
وی افزود: فناوری اولیه تولید این زیتون های پر شده، اساسا نیازمند حذف هسته زیتون و ایجاد یک حفره در داخل زیتون است که این حفره با پیمنتو پر می شود.
وی با تاکید بر اینکه قطعات ژل باید به صورت بهداشتی و در اندازه و شکل مناسب داخل زیتون قرار گیرد و این تکنیک ضایعات زیادی از ژل پیمنتو به همراه دارد، از ابداع روشی برای حل این مشکل خبر داد.
رافع بیان کرد: می توان خمیر پیمنتو را به شکل نواری درآورد و در ماشین خودکار هسته زنی زیتون به کار برد که در روش کارخانه ای، نواری پهن و طولانی از پیمنتو بازسازی شده با استفاده از یک حمام محلول کلرید کلسیم تهیه می شود که از استحکام کافی برای جلوگیری از صدمات مکانیکی داشته و تحمل حرارت پاستوریزاسیون طی مراحل تولید و جاگیری در داخل زیتون برخوردار باشد.
وی با بیان اینکه تکنولوژی و دانش فنی این محصول در انحصار چند کشور اروپایی از جمله اسپانیا و ترکیه و آمریکا است گفت: میزان مصرفی این محصول در ایران مشخص نیست و نمونه داخلی تولید شده علاوه بر شباهت کامل به نمونه وارداتی ضمن مطابقت با ذائقه ایرانی از بافت و ویژگی های حسی مطلوبتری برخوردار است.

(دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵) ۱۹:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها