دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۰۵۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاشت استویا همسو با اقتصاد مقاومتی است/ برنامه تولید 10درصدی بذر سیب زمینی

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی ایران کاشت گیاه شیرین کننده استویا، دستیابی به دانش فنی تولید کود سولفات پتاسیم، برنامه ریزی برای تامین 10درصد نیاز کشور به بذر سیب زمینی و همچنین اشتغالزایی در مناطق مرزی را همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست.

 «کمال ذبیحی»  در نشست خبری از تولید بیش از چهار هزارتن بذر سیب زمینی در سال 1395 خبر داد و گفت: برای دستیابی به برنامه های اقتصاد مقاومتی درنظر داریم در 10 سال آینده 30 هزار تن بذر سیب زمینی معادل 10 درصد نیاز بذری کشور، در داخل تولید و تامین شود.
به گفته وی، ایران یکی از واردکنندگان بذر سیب زمینی نیاز سالیانه آن 500 هزار تن است که بخشی از طریق خودمصرفی کشاورزان و بخشی از راه واردات تامین می شود که فقط پنج درصد آن مورد تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر است.
وی تصریح کرد: آن بخش از بذر سیب زمینی که به دست کشاورزان تولید و تامین می شود می تواند به کاهش 20 تا 25 درصدی عملکرد و کیفیت محصول منجر شود و با استفاده از بذر تایید شده موسسه تحقیقات ثبت به طور حتم با افزایش همین مقدار تولید و کیفیت روبرو شویم.

** دستیابی به دانش فنی تولید کود سولفات پتاسیم
ذبیحی گفت: کود سولفات پتاسیم یکی از کودهای پرمصرف بخش کشاورزی به شمار می رود؛ به طوری که نیاز مصرفی کشور 700 هزارتن است که 95 درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
وی اعلام کرد کارخانه تولید سولفات پتاسیم شهرستان شاهرود سال آینده به بهره برداری کامل می رسد و اکنون در مرحله آزمایشی روزانه 50 کیلوگرم کود سولفات پتاسیم تولید می کند که در صورت بهره برداری کامل از کارخانه، ظرفیت تولید به 50 هزارتن در سال می رسد.
به گفته وی، این کارخانه در مجموع به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون نزدیک به 70 میلیارد ریال برای ساخت این کارخانه سرمایه گذاری شده است.

** عرضه شیرین کننده استویا از اردیبهشت ماه آتی
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی ایران یادآوری کرد تاکنون شیرین کننده های مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد.
ذبیحی گفت: برای نخستین بار گیاه استویا (شیرین کننده غذایی) که 200 برابر قند شیرینی دارد، در بندر انزلی کشت شده است.
وی افزود: پودر این گیاه برای نخستین بار در اردیبهشت ماه آتی برای مصارف صنعتی و دارویی به بازار عرضه می شود.

** اشتغالزایی برای یک هزار نفر در منطقه صفر مرزی
ذبیحی تولید و تامین نهاده های کشاورزی و همچنین اشتغالزایی را از دیگر اقدام های همسو با اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: پارسال یک هزار و 20 هکتار مزرعه در شهرستان پلدشت رودخانه ارس در نقطه صفر مرزی به سیستم های نوین آبیاری، کشت و ماشین های نوین مجهز و در مجموع 2 هزار و 600 تن محصول گندم و جو تولید شد.
به گفته وی، از این میزان یک هزار و 600 تن گندم و یک هزار تن جو بود که با آب مناسب (700 لیتر در ثانیه) به دست آمد.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی افزود: اطراف شهرستان پلدشت، روستاهایی با آمار بیکاری بالا قرار دارد؛ از این رو همسو با اقتصاد مقاومتی به تولید محصولات و نهاده های مورد نیاز کشور در مناطق محروم اقدام کرده ایم و در طول دوره کشت، بیش از یک هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم به کار مشغول شدند.
این مسئول ایران را در زمینه تامین دانه های روغنی وابسته به خارج از کشور عنوان کرد و افزود: در سال زراعی 95 – 96 ، 270 هکتار کلزا به صورت مکانیزه و یکپارچه در شهرستان پلدشت کشت شد که این یکپارچگی در سراسر کشور بی‌نظیر است.
وی اعلام کرد میانگین برداشت کلزا در کشور یک هزار و 800 کیلوگرم است که امیدواریم برداشت خردادماه از این مزرعه بیش از دو تن شود.

** صادرات 12 میلیون دلاری میوه و سبزی و کشمش به روسیه در 2 سال گذشته
معاون سرمایه گذاری شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: در 2 سال گذشته انواع میوه، سبزی، صیفی‌ شامل کشمش، کیوی، انار و انگور به ارزش 12 میلیون دلار به روسیه صادر شد.
«محمدهادی خزائی» یادآوری کرد عراق، روسیه و افغانستان در زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی مورد توجه قرار دارند و افزود: تلاش کردیم با حضور مستقیم در بازار روسیه بتوانیم بسترهای لازم را برای صادرات محصولات ایرانی فراهم کنیم.
به گفته وی، با یک شرکت بزرگ صادراتی در روسیه قرارداد همکاری امضا شده تا ارتباط با شرکت های دیگر برقرار شود.

** 140 میلیارد ریال چرخش مالی صادرات به عراق
معاون سرمایه گذاری شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی ایران با تاکید بر کیفیت میوه های صادراتی به عراق اعلام کرد: مانند کشمش، مرغ، رب گوجه فرنگی، کنسرو و اندکی تخم مرغ به عراق صادر شده که در مجموع 140 میلیارد ریال چرخش مالی برای کشور ما به همراه داشته است.
به گفته خزائی، ایران در زمینه صادرات مرغ در بازارهای جهانی مزیت رقابتی ندارد؛ به طوری که قیمت تمام شده مرغ ایران در هر تن نزدیک 200 دلار بالاتر از کشورهای دیگر است.
به گزارش ایرنا، چندی پیش معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: صادرات محصولات کشاورزی از 2 میلیون و 729 هزار تن در هفت ماهه سال 1394 به سه میلیون و 216 هزار تن در مدت مشابه امسال رسید.
صادرات بخش کشاورزی در مدت یاد شده سهم 4.45 درصدی از کل وزن و 11.55 درصدی از کل ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی را داشت.
در این مدت میزان صادرات بخش کشاورزی به لحاظ وزنی به زیربخش زراعی با سهم 65.75 درصد، باغی 17.64 درصد و دام و طیور با سهم 15 درصد مربوط بود.
به لحاظ ارزشی بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی کشور مربوط به زیربخش باغی با سهم 41.66 درصد بود. سهم صادرات محصولات دام و طیور نیز 26.61 درصد و زراعی 26 درصد اعلام شد.
صادرات بخش های دام و طیور نیز نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 0.85 درصد افزایش و به لحاظ ارزشی هفت درصد کاهش یافت./ ایرنا
(دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵) ۰۹:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها