شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۳
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۷۰۵۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
گفتگویی با پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز

شکلات جای خاویار را خواهدگرفت

فودنا - پرویز بیوک مدیر عامل شونیز معتقد است که شیرینی و شکلات در آینده نزدیک به عنوان غذایی جادویی شناخته می‌شود و دیگر جایی در دسته تنقلات نخواهدداشت به‌همین بهانه و موفقیت‌های پی در پی این مجموعه گفتگویی را با این مدیر موفق انجام دادیم که با هم می‌خوانیم.

چند سالی است که صنعت شیرینی و شکلات به یکی از صنایع موفق در امر صادرات و ارزآوری برای ایران تبدیل شده است، به طوری که هر ساله تعدادی از تولیدکنندگان این صنعت در میان صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین دلایل این موفقیت را نیز می‌توان افزایش کیفیت شرکت‌های تولیدکننده و پیداکردن بازارهای صادراتی مناسب دانست. در این میان پیشرفت برخی از تولیدکنندگان در این صنعت بسیار چشم‌گیر بوده و مدیریت بسیاری مناسبی را برای حفظ جایگاه خود در پیش گرفته‌اند. یکی از شرکت‌های موفق در صادرات شیرینی و شکلات، شرکت شونیز است که در سال جاری نیز در میان صادرکنندگان نمونه کشور قرار گرفت؛ شرکتی که اعتماد به نسل جوان و استفاده از جوانان تحصیل‌کرده را در دستور کار خود قرار داده و به گفته مدیرعامل گروه صنعتی شونیز، بسیاری از موفقیت‌های این شرکت، مدیون همین جوانان است؛ او اعتقاد دارد بیش از اهمیت حجم تولید، افزایش کیفیت محصولات تولیدی مهم بوده و همین امر است که موجب افزایش صادرات این شرکت شده است. 

وی معتقد است که شیرینی و شکلات در آینده نزدیک به عنوان غذایی جادویی شناخته می‌شود و دیگر جایی در دسته تنقلات نخواهد داشت. او که سعی می‌کند همواره در برخورد با موقعیت‌های ناراحت‌کننده عصبانیت خود را کنترل کند، می‌گوید که یک مدیر خوب باید در مقابل مشکلات، راه‌حلی پیدا کرده و مشکل را حل کند و در غیراین‌صورت با داد و فریاد نمی‌توان اسم کسی را مدیر گذاشت. مشروح گفت‌وگوی فودنا با پرویز بیوک درباره آینده صنعت شیرینی شکلات ایران، دلایل موفقیت شرکت شونیز، میزان صادرات این شرکت و ... را در ادامه می‌‌خوانید:

فودنا: افتخاراتی برای شونیز به دست آمده و ادامه دارد که قطعا به دلیل مدیریت درست و مناسب در این مجموعه بوده است، در این باره توضیحاتی میفرمایید؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: تغییرات مدام در سیستم مدیریتی و استخدام بچه‌های جوان تحصیل‌کرده با معدل‌های بالای دانشگاه‌های خوب سراسری باعث شده که تحولی در سیستم ذهنی مدیریتی ایجاد شود و این تغییرات و سیستم جدید تفکر روز باعث شده که ما برنامه‌ریزی منظمی داشته باشیم و حرکت‌هایمان چشم‌گیر شود.

فودنا: ظرفیت تولید مجموعه شونیز در حال حاضر چقدر است و چه نکاتی در این زمینه برای شما اهمیت دارد؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز:  ظرفیت تولید مجموعه شونیز امروز در حدی است که میتوانیم بگوییم در مسیر کیفی تولید، اثرگذار هستیم. ظرفیت فیزیکی برای ما مهم نیست، وزن برای ما مهم نیست، اما وضعیت کیفی برای ما بسیار مهم است و همین حد که بتوانیم در بازار از نظر کیفیت اثرگذار باشیم، برای ما با ارزش است و آن ارزش را هم ما بیشتر مدیون جوانهای تحصیلکردهای هستیم که در زمینههای مختلف فروش، تولید و برنامهریزی فعالیت دارند.

فودنا: یک موردی که در مجموعه و شاید تفکرات شخصی شما به چشم میخورد، اعتماد به نسل جوان و مهمتر دانستن علم روز از تجربه است، آیا این گفته درست است؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: ما فارغ التحصیلانی که معدلهای بالای 18 - در هر رشتهای از دانشگاه های معتبری نظیر شریف و شهید بهشتی - داشته باشند را بلافاصله استخدام میکنیم و حتما هم آن افراد میآیند و خودشان محلی را برای خود ایجاد میکنند که آن محل بعدا برای ما به یک تکیهگاه و ستون قابل اعتماد تبدیل میشود که بتوانیم روی آن آیندهمان را بسازیم. تجربه خیلی خوب است و کمک میکند که انسان، عالم و بالغ شود، اما علم، امروز نقش اساسی در حرکتهای روز بازی میکند. تجربه برای دیروز و علم برای امروز است. از روز اول به نسل جدید و جوان اعتماد کردیم. معمولا زمانی که جوانان از دانشگاه میآیند، می توانیم آنها را به نحوی که میخواهیم تربیت کنیم و به دلیل ضریب هوشیهای بالایی که آنها دارند حرکتهایی را انجام میدهند که من خودم خیلی وقتها آنها را تحسین میکنم.


فودنا:  به طور کلی وضعیت فعلی و آینده صنعت شیرینی و شکلات در ایران را چگونه میبینید؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز:  آن ذهنیت و نقشی که قبلا برای صنعت شیرینی و شکلات به عنوان تنقلات فرض میشد، تغییر کرده و تبدیل به صنعت غذا شده است. حتی بعضا آینده را اینطور میبینند که شکلات جای خاویار را خواهد گرفت. این پیشبینی آینده است و حتی به اصطلاح میگویند که در دو دست باید شکلات داشته باشید، نه یک دست؛ یعنی با توجه به مواد اولیه شکلات و عوامل بسیار خوب برای زندگی بهتر و سالمتر، صنعت شکلات در آینده صنعت تنقلات نبوده و به عنوان غذای جادویی شناخته خواهد شد.

فودنا: شما امسال هم برای پنجمین سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شُدید و میتوان گفت که نگهداشتن اینگونه افتخارات از بدستآوردن آن سختتر است، چه اقداماتی سبب شده است تا شما جایگاهتان را به خوبی حفظ کنید؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: من فکر کنم تغییر ذهنی مصرفکنندگان ما مخصوصا در خارج از ایران دلیل این موضوع بوده است. قبلا خیلی از واردکنندگان و مصرف کنندگان به قیمت محصول نگاه میکردند و امروز به کیفیت بیشتر اهمیت میدهند و اهمیت دادن به کیفیت، یعنی رشد مستمر تولیدکنندگانی که کیفیت محورند و بنابراین ما ضمن اینکه مشتریان ثابتی داریم هر سال بر تعداد مشتریانمان افزوده میشود و این باعث میشود که ما هر سال رکورد جدیدی در صادرات به دست بیاوریم.

فودنا:  در حال حاضر کدام کشورها، بزرگترین مشتریان شما هستند؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز:  این موضوع هر سال تغییر میکند. یک سال به دلیل آرامش و شرایط مناسب سیاسی و امنیتی در کشورهای همسایه، در ردیف اول مشتریان ما قرار میگیرند و برخی اوقات که کشورهای همسایه ما مشکلاتی پیدا میکنند، مجبوریم آن را با بازارهای جدید مثل اروپا و حتی آمریکای لاتین هم ارسال و جایگزین کنیم.

فودنا:  میزان صادرات شونیز در سال جاری چقدر بوده است؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: میزان صادرات ما نزدیک 59 میلیون دلار است که البته رقم غیررسمیاش بیشتر است، چراکه بسیاری از مشتریان ما از همسایهها به صورت بازارچههای مرزی خرید میکنند.

فودنا: شما ثروتمند هستید؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز:  از نظر علمی یا مالی؟ ثروتمند از نظر علمی شاید یک مقدار باشم، اما من پول را به عنوان ثروت نمیبینم. ثروت به این مربوط است که شما با چه کسانی کار میکنید و به نوعی به ارتباطات و اعتبارات اشخاص بستگی دارد. 

فودنا: شما پیشنهادهایی برای سرمایهگذاری در خارج از کشور هم داشتهاید، واکنش شما به آنها چه بوده است و چه رویکردی در قبال این موضوع دارید؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: بله پیشنهادهای برون مرزی هم شده است، اما اعتقادم بر این است که من ریشه در این خاک دارم و علاقهمندم که برای این خاک کار کنم. در ایران تولید کنیم و از ایران صادرکنیم، نه اینکه برویم در جاهای دیگر تولید کنیم و به اسم آنها صادر کنیم. من هنوز به آن حد از نظر ذهنی نرسیدهام که یک تولیدکننده بینالمللی باشم، اما ایجاد یک برند بینالمللی برای ایجاد اشتغال برای مردم کشورم خیلی بهتر است.

فودنا:  در سال جاری مشکلاتی در تهیه مواد اولیه صنعت شیرینی و شکلات به وجود آمد. این مشکلات تا چه اندازه روی کار شما تاثیرگذار بود؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز:  صنعت به هر حال قادر به اداره مشکلات خودش است، هر فردی راه حلی پیدا میکند و با استفاده از آن، مشکل را حل میکند. گاهی اوقات، مردم به دلیل افزایش قیمت یک کالا خیلی عکسالعمل شدید، تند و هیجانی از خود نشان میدهند، اما باید در طول سال نگاه کرد که مشکلات چقدر تاثیرگذار بوده است. وقتی اسم یک نفر مدیر است، باید مسائل را مدیریت و مشکلات را حل کند. اینکه در مقابل مشکلات عکسالعمل نشان دهد و جنجال کند، دیگر مدیر نیست.

فودنا:  شما در نمایشگاههایی در روسیه و کشورهای اطراف آن هم حضور داشتهاید، آیا برای این بازار برنامه دارید؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: حضور در منطقه و مناطقی که به ما نزدیک است، هزینه حمل در آنها پایین دارد و قدرت مانور و دسترسی ما را افزایش میدهد و فروش ما میتواند در دست خودمان باشد و کنترل بازار را داشته باشیم که یک بازار قابل کنترل برای ما ایجاد شود. برنامه اولیه ما این است که طعم و مزه محصولاتی که برای آنها تولید میکنیم، نزدیک به طعمهای مورد علاقه آنها باشد و به تدریج کار میکنیم و ذائقه مردم آنجا را به آن چیزی که ما دلمان میخواهد تولید کنیم و در آن مناطق توزیع کنیم، تبدیل خواهیم کرد.

فودنا:  سال 1395 از سوی مقام معظم رهبری، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شد، آیا در سال جاری حرکت رو به جلویی در این مورد اتفاق افتاد؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: 100 درصد اتفاقات خوبی افتاده است. مخصوصا در تفکر دولتی، این نامگذاری رهبرمان خیلی موثر بود و تاثیر گذاشت. خیلیها ذهن و فکرشان با کلمه اقدام و عمل عوض شد و باعث شد بسیاری از افرادی که نگاه بیتفاوت به توسعه این صنعت داشتند، شروع به کمک کردن کنند و شیرینی و شکلات را یک صنعت دیدند که میتواند ارزآور باشد؛ خصوصا اینکه صنعت ما ارزآوری خوبی در سال جاری نسبت به خیلی از صنایع دیگر داشت.

فودنا: فکر میکنید در حال حاضر چه مشکلاتی پیشروی صنعت قرار دارد و دولت میتواند با برنامهریزی و اقدامات مناسب آنها را حل کند؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: من فکر میکنم دولت اگر به تدریج مقرراتزدایی کند و اجازه حرکت به بخش خصوصی بدهد و اعتماد بیشتری به این بخش کند، 100 درصد بخش خصوصی یار و یاور دولت خواهد بود و توسعه کشورمان هم پرشتاب خواهد شد.

فودنا:  عملکرد انمجن شیرینی و شکلات را در سال جاری چگونه ارزیابی میکنید و نمایشگاه امسال چطور بود؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: انجمن شیرینی و شکلات یکی از فعالترین انجمنهای کشورمان است. در تمامی مشکلات، یار و یاور تولیدکنندگان هست و حداکثر وقت و زمان انجمن، صرف رفع مشکلات اعضاء و کشورمان شد. در رابطه با نمایشگاه هم یکی از بهترین نمایشگاههای ایران را داشتیم. پر بازدیدترین نمایشگاهی که در ایران برگزار شد، نمایشگاه شیرینی و شکلات بود. بازدیدکنندگان زیادی داشتیم و غرفههای خارجی خوبی هم شرکت کرده بودند.

فودنا: در حال حاضر شرکت شونیز چند نوع محصول تولید میکند؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: ما بالای 300 نوع محصول تولید میکنیم.

فودنا: چه چیزی شما را عصبانی میکند؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: من معمولا خیلی کم عصبانی میشوم و اکثرا سعی میکنم با مسائل با خونسردی برخورد کنم. چیزی که بیشتر از آن رنج میبرم، عدم واقعنگری کادر من نسبت به مسائل است.

فودنا:  در مقابل چه چیزی شما را خوشحال میکند؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: چیز خاصی زیاد نیست. نوسان خوشحالی و عصبانی بودن من زیاد نیست، اما خوشحال میشوم وقتی میبینم مدیران من به جای آوردن مشکلات، با راهحل پیش من میآیند و وقتی هم که من میگویم جلو بروید، میبینم که قبلا کار را انجام دادند و حل کردند و فقط میخواهند ببینند که نظر من چه بوده و 90 درصد مشکل را حل میکنند و بعد پیش من میآیند.

فودنا: به عنوان یک فرد موفق و با تجربه چه پیشنهاد و نصیحتی برای جوانان دارید؟

پرویز بیوک، مدیرعامل شونیز: توصیه من به جوانان این است که از اشتباه نترسند. اشتباه، بزرگترین معلم است و باید از آن درس بگیرند که تکرار نکنند.  اشتباه جزء ذات کار و حرکت است و موفقیت هم مسلما در کنار اشتباهات به وجود میآید.

فودنا:  از وقتی که در اختیار ما و خوانندگان فودنا گذاشید بسیار ممنونیم و کما‌فی‌السابق امیدواریم بر افتخارات ملی و بین المملی برند بسیار دوست داشتنی شونیز افزوده شود

فارغ التحصیلانی که معدل‌های بالای 18،  در هر رشته‌ای از دانشگاه های معتبری نظیر شریف و شهید بهشتی داشته باشند را بلافاصله در شونیز استخدام می‌کنیم

--------------------------

من به جوانان توصیه می‌کنم که از اشتباه نترسید. اشتباه، بزرگ‌ترین معلم است و باید از آن درس بگیرید که تکرار نکنید.

(شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها